Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 5 dec 2012 11:14

Ska man kolla kylarvätskan när det blir kallt ute?

Mekonomens verkstadschef Jon Nilsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande. Har du frågor som du vill ställa till Jon går det bra att mejla alltombilar@expressen.se. Skriv ”mekaniker” i ämnesfältet!

 Mekonomens verkstadschef Jon Nilsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande.

Foto: Foto: Magnus Jönsson

Jag måste köpa nya vinterdäck - ska jag välja dubbat eller odubbat?

JON NILSSON: När det gäller ­dubbat eller odubbat så är det inte ett helt ­enkel val. Mycket är en smaksak men också var man befinner sig i landet och vart man skall köra samt vad man kör för bil. Oavsett dubbat ­eller ­odubbat så skulle jag välja ett däck från ­någon av de större tillverkarna och att däcket är ­anpassat för den nordiska marknaden.

Jag funderar också på att köpa en ­fyrhjulsdriven bil. Är de dyrare att serva och sköta om?

JON NILSSON: Servicekostnaden på en fyrhjulsdriven bil är marginellt dyrare. Det som kan komma till är byten av oljor i för- delningsväxellådan och i axlarna.

Förr behövde man alltid kolla kylarvätskan när det började bli kallt. Är det något jag måste göra på bilen före första frostnätterna?

JON NILSSON: Sköter man sin bil och ­servar den enligt tillverkarnas rekommendationer så behövs det normalt inte kontrolleras. Känner man sig osäker så kontakta din verkstad så hjälper de dig med kontrollen.

Nu blir det både skitigt och kallt ute. Finns det något bra sätt att hindra spolarvätskan att frysa - i burken och på rutan?

JON NILSSON: Se till att spolvätskan är blandad så den klarar en låg fryspunk. Om man vet att man skall köra där det är riktigt kallt, så köp koncentrerat och blanda själv. ­Oftast så klarar den färdigblandade bara ner till minus 18 vilket inte alltid räcker till.

Är det verkligen en bra investering att montera motorvärmare i bilen? Varför spar det bränsle?

JON NILSSON: Ur en miljösynvinkel och ur slitagesynvinkeln för motorn så är det en mycket bra investering då man minskar på kallstarter och utsläppen av avgaser. Man sparar bränsle genom att bilen inte behöver utföra kallstarter vilket drar mer bränsle än om du startar med en varm motor.

 

Ställ en fråga du också! Mejla alltombilar@expressen.se. Skriv "mekaniker" i ämnesfältet.