Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 19 mar 2015 11:13

"På verkstad väldigt länge"

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande - mejla till mekaniker@expressen.se
Inled mejlet med "Mekaniker".

På verkstad väldigt länge

Min Alfa har som tillval ett START- STOPP och det har börjat krångla. Jag lämnade in bilen till verkstad den 23 september 2014 men den är forfarande inte klar. Det är orimligt att behöva ha på verkstad så länge för reparation. Jag skulle vilja höra er åsikt om detta.

Marcella

Jonas: Hej, Marcella. Det låter såklart som en orimligt lång tid att behöva vänta. Åtminstone om du inte fått någon ersättningsbil eller acceptabel förklaring till varför det tagit så lång tid. Eventuellt är det så att man inväntar någon reservdel eller liknande och sådant är såklart svårt att påverka. Samla så mycket information du kan och kontakta kommunens konsumentvägledare om verkstaden tar orimligt lång tid på sig.

Merca svårstartad i vinter

Jag har en Mercedes C220 CDI 2010 och det är svårt att starta bilen nu i vinter. Jag måste prova 2, 3 gånger tills den startar. Och det är en inte så gammal bil, den har rullat 7 000 mil. Hade den på Mekonomen i Lund förra månaden men de kunde inte hitta felet. Kanske batteriet? Tändsystemet? Obs att från april till november startar den jätte­bra!

Mario

Jonas: Hej, Mario. Vanligt fel är ju att glödstiften blir sämre med åren. Om du inte provat att byta dessa så kan det vara en god idé att börja med.

Fel på fläktarna

Har en Audi 80 1993. Kylarfläktarna går inte. Säkring hel. Vad styr dessa? Något annat fel?

Lasse

Jonas: Hej, Lasse. Det kan ju vara så enkelt att kylfläkten överhuvudtaget inte går, alltså att motorn har bränt. Du kan prova att koppla direktström på fläktens kontaktstycke och se om den startar, om inte så måste fläkten bytas ut. Den styrs och startas av en temp­givare.

Jag har bankat på den...

Har en Saab 9000 -93:a som helt plötsligt inte startar. Bilen har ström men det hörs inget klickande från startmotorn (har bankat på den). Är det något elfel eller startspärren i larmet, eller vad?

Jan-Inge

Jonas: Hej, Jan-Inge. Det fanns ibland problem på dessa bilar med immobilizern, dvs den elektroniska startspärren. Den kunde hänga sig om man larmat av bilen men inte startat den inom en viss tid (cirka 5 min) Det kan ju vara detta som felar. Om inte så måste nog bilen in på en felsökning.

Glappkontakt?

Har en Peugeot 307 från -03. Lite då och då står det airbag faulty i displayen. Nu har den inte varnat på ett par månader, men den håller på sporadiskt då och då.

Peter

Jonas: Hej, Peter. Ett vanligt fel är kontakterna under stolarna, att dom glappar när man justerar läget framåt och bakåt. Kanske är det så att ni är två personer med olika längd som brukar bilen och därmed flyttar sätet fram och tillbaka?! Om så är fallet bör du lämna in den på en bra verkstad som kan ordna detta. Airbag och kontakter till dessa bör man inte försöka laga själv.

Det lät som två reaplan

Hejsan, Mekanikern i Expressen. Har en Mazda 323 Kombi 1,6i 4wd, årsmodell 1995. Mätarställning 24 000 mil. Kör cikra 5 mil i veckan. I går körde jag hemifrån, halt, kopplade in fyrhjulsdriften, körde 1,5 mil, handlade och sedan hem. Efter någon km hördes ett nästintill öronbedövande ljud i kupén, värst när jag kom över 40-50km/tim. Det var som om två reaplan fanns inne i bilen. Kom hem och parkerade i garaget. Undrar: vad har hänt? Törs jag köra med den till närmaste verkstad, 17 km?

Ingrid

Jonas: Hej, Ingrid. Kontrollera om ljudet kommer även när du kopplat ur 4wd. Om ljudet är borta då vågar jag säga att du kan ta den till närmsta verkstad. Om inte så bör du ta hjälp av en bärgare för att inte orsaka mer skada.

Lämna in snarast

När jag startar bilen och kör som vanligt så går den, men när jag byter växlar låter det konstigt. 1:an byter vid 1 500 varv, och tvåan över tvåtusen. Om jag trycker fullt på gaspedalen så byter ettan växel vid 3 500-4 000 och bilen har ingen kraft.

Falah

Jonas: Hej, Falah. Antar att det är en automatlåda du beskriver?! Börja med att kontrollera oljenivån i lådan. Om den är okej och inga andra synliga fel kan konstateras så bör du lämna in den på en felsökning snarast.

Kan vara svårt att hitta

Jag har en Renault Laguna från -94 som börjat uppföra sig konstigt. Från början slutade höger halvljus att funka vid regnig och fuktig utemiljö men funkade vid torrt. Nu funkar det bra. Därefter slutade torkarna på framrutan fungera till och från. Nu funkar dom inte alls. En störning låter i bilhögtalarna när man försöker slå på torkarna samt att indikatorlampan för sätesvärmen tänds samtidigt. Vad kan felet vara? Vi har kollat alla säkringar, även vid batteriet.

Patric Svanberg

Jonas: Hej, Patric. Låter som ett tråkigt och svårhittat elfel. Börja med att titta efter ärg eller liknande vid jordpunkter. Har inte så många fler tips än så. Hittar du inget synligt så lämna den på en felsökning till en verkstad som är vana vid att jobba med elektronikfel.

Då upptäcktes det

Har en Mercedes clk 350, lämnade den till stor service hos Mekonomen på Söder i Stockholm. Bilen var körd c:a 700 mil efter servicetillfället och körs endast sommartid. Var på besiktning där de upptäckte att bilen läckte växellådolja. En allvarlig situation, som jag kontrollerade hos annan verkstad som jag hyr ut lokaler till. Där konstaterade vi snabbt att Mekonomen-verkstaden hade dragit av en av bultarna till oljekaret, och hoppats på att det inte skulle upptäckas. Vilket jag inte gjorde förrän vi lyfte bilen vid besiktning. Jag såg snabbt till att få bilen lagad av någon som vet hur man gör på riktigt. Kostnad för nytt oljetråg, bultar, olja och filter, plus arbeten. 6000 kronor. Vad tycker du att jag skall göra, någon Mekonomen-verkstad kommer aldrig på fråga varken till mina privata bilar eller till företagets bilar.

Boo Axelzon, Saltsjöbaden

Jonas: Hej Boo. Man får ju hoppas att det inträffade inte var menat att döljas eller på något sätt försvåra för dig. Jag tycker du skall kontakta berörd verkstad och tillsammans komma överens med dem. Helst skulle de kontaktats innan påbörjad reparation.

Åk till ac-verkstad

Har en Skoda Octavia 06. AC funkar inte längre, när jag trycker in auto-knappen osar det bränt,

Kent

Jonas: Hej, Kent. Ett-ac system är svårt eller näst intill omöjligt att felsöka själv utan nödvändiga maskiner osv. Lämna in den på en kontroll hos en certifierad ac-verkstad.