Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 28 sep 2015 15:54

"Min bil luktar starkt av ättika"

En läsares Audi vibrerar på tomgång.

En läsares Audi vibrerar på tomgång.

1/2

Foto: Netcarshow.com

En varningslampa lyser mystiskt i en Peugeot.

En varningslampa lyser mystiskt i en Peugeot.

2/2

Foto: Netcarshow.com

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande. Mejla till mekaniker@expressen.se

Inled mejlet med "Mekaniker".

Varningslampan lyser

1) Hej! Jag har en Peugeot 307 2004 årsmodell reg. nr UYZ-078. Jag har haft ett problem från och till och vet inte vad som är problemet. Det lyser från och till en varningslampa med motor symbolen och kommer en text Antipollationsfault. Jag har bytt tändstift, tändkassett och en spolare som var kopplad till cylinder 4. Efter jag bytte spolaren förvann varningslampan men nu efter 1 månad kom den tillbaka igen. Har frågat många vad ska man göra men får så olika svar så jag undrar om du kan ge mig råd vad ska jag göra och vad är det som är fel?

Hälsningar, Irmeli Kuismin

JONAS: Hej Irmeli. Eventuellt så har din katalysator tagit skada efter problemen med misständningar men detta måste bekräftas av en verkstad genom att göra en felsökning.

Vibrationer

2) Hejsan. Jag har en Audi A6 2.7tdi 2009 som trasslar när den är på tomgång så vibrerar hela bilen och det låter något ljud under ifrån inte från motorn men när jag gasar så försvinner vibrationerna(grova) vad kan det vara?

Adnan

JONAS: Hej Adnan. Detta är nästan omöjligt att svara på utan att ha provkört eller lyssnat på bilen. Det du ganska enkelt kan kontrollera själv är om någon avgasplåt sitter löst alternativt någon motorkåpa eller liknande.

Låter konstigt

3) Hej, Jag har en Volvo S60 2.5T aut -03a, gått 16800 mil ungefär. Så fort jag kommer upp i 40 km/h och över de så börjar de låta fram i vänster, ett vindljud som började plötsligt. Och de är varken hjullager eller klackar i däcken som spökar. Kört över 400 mil med de utan problem, eller förhöjd bränsleförbrukning. Tycker de låter lite mer när ja bromsar. Kan de vara slitna belägg eller ska jag sluta oroa mig?

Erik

JONAS: Hej Erik. Boka en provkörning med en verkstad för att få konstaterat att det inte är fel på något allvarligt, t ex växellåda eller bromsar.

Reservdelsfråga

4) Hej! Vet du var jag kan hitta fördelarlock och rotor till vår Mazda 626 96a. Har beställt enligt regnr på 2 ställen. Mekonomen och bildelar.se och har fått fel båda gångerna. Det står Mitsubishi fp13s3 på en klisterlapp på fördelaren när man lyfter av locket....fördelarlocket...det är väldigt slitet o knappt nåt kvar på ett par av dom fyra stiftena som sitter runt. Rotorn är ruggig på ytan, putsade till men hjälpte inte, dom ser ut så här. Kan det inte va det felet. Startmotorn går som fan och den tänder till lite, har man tur startar den om man juckar lite med gasen när den är kall.

mvh Peter och Ulla

JONAS: Hej Peter och Ulla. Om det är svårt att hitta så ta med delarna till en välsorterad reservdelsbutik så de kan läsa av artikelnumrena som oftast finns instansade. Jag tror ändå att ni är på rätt spår vad gäller startproblemen.

Varningsblinkers startar

5) Hej. Har en Mitsubishi galant av 1999 års modell med GSI. Har den senaste tiden fått ett problem med att varningsblinkers startar automatiskt. Blinkar i cirka 1 - 2 minuter o stängs sedan av. Det räcker med att stoppa in nyckeln, när jag startat motorn slås dom av automatiskt efter några minuter. Har kännt o ruskat på alla reläer, men inget verkar hjälpa. Kör jag så kan det gå bra någon kilometer sedan börjar det blinka igen. Men det slutar av sig självt, kan det vara någon varning om att något är fel på bilen?

Hälsningar Tordan

JONAS: Hej Tordan. Kan det vara så att det sitter ett eftermonterat larm på bilen som spökar?! Om det är så kanske det har gjort sitt och är dags att koppla bort eller byta ut.

Startproblem

6) Hej. Funderingar på vad det kan vara med vår Toyota Avensis -01 2.0. Den vill inte starta ibland när man vrider om nyckeln. batteriet funkar, lampor och radio och instr panelen, men den tänder inte eller den låter inte ens som om den skulle stå o mala. Utan man vrider om och det kommer kanske ett litet klick, detta händer hur som när som när man skall starta. Efter den har stått en dag, om man kört och stannar slår av och skall vänta på ngn i 5 min så startar den inte fast det gick klockrent innan.

Dag tid, kvällstid spelar ingen roll. Tändningslåser eller startmotor?

Tack på förhand Stina Sundgren

JONAS: Hej Stina. Om ni konstaterat att batteriet är okej så är det högst sannolikt precis som du skriver - startmoter eller tändningslås (kontakt). För att komma fram till vad så bör man lämna in den på en felsöking snarare än att byta något av det på chans.

Dricker olja

7) Hej! Har en Hyundai Santa Fe 2,4 Gls 2005 som gått 15000 mil, om man pressar den så tar den olja får fylla på efter c:a 20 mil. Vad göra?

Mv.h Thorbjörn Kalla

JONAS: Hej Thorbjörn. Det låter inte bra! Denna bil har ju ingen turbo som annars kan vara ett vanligt fel vid oljeförbrukning så troligtvis är kolvringar mm slut och måste bytas. Känns som ett komplett motorbyte till en begagnad motor är ett bättre och billigare alternaitv än att renovera din befintliga. Men hör med din verkstad innan ni går vidare så inte olja försvinner på något annat sätt.

Lukt av ättika

8) Hej! Jag har en fråga gällande min VW Golf av årsmodell -03. Senaste tiden har det, när jag startar bilen, kommit en stark lukt av ättika/salubrin i bilen. Det är som sagt en stark lukt och den är väldigt jobbig att ha i kupén. Det känns som att den avtar lite efter en stund, men det kan också vara att jag vänjer mig. Jag blir i alla fall hostig och irriterad i luftvägarna av den och undrar såklart var den kommer ifrån. Har du några idéer och vad kan jag i så fall göra för att bli av med den?

Vänliga hälsningar, Monica

JONAS: Hej Monica. Nu vet jag inte om detta är en bensin eller dieselmotor men båda bränsletyperna orskar såklart en otrevligt lukt om du t ex har ett läckage i motorrummet. Om det inte är av den karaktären kanske det kommer från ett igensatt och mögligt kupéfilter. Lämna in för felsökning för, precis som du skriver, detta är ju högst irriterande och i värsta fall även hälsovådligt.

Hoppa över växlarna

9) Hej! Jag håller just nu på att ta B-körkort. På trafikskolan lär dom ut att man skall hoppa över växlar, dvs 3:an till 5:an. Vad jag vet så säger bilhandlarna vid ett nybilsköp att man inte skall hoppa över växlar för skulle växellådan gå sönder så täcks det inte av garantin. En nära vän köpte en fabriksny bil och bilhandlaren sa att man inte skall hoppa över växlar pga garantin. Vad är det som gäller egentligen? Jag söker med ljus och lykta efter svar då jag kommer köpa en fabriksny bil när körkortet finns i handen. Jag hoppas att ni kan reda ut det här ordentligt och ge mig ett svar på detta.

Mvh Tobias

JONAS: Hej Tobias. Lyssna du på din trafiklärare och inte på andra "experter". Om du nu väljer att växla direkt från 3an till 5an så gissar jag att du lika ofta i så fall även kommer växla från 2an till 4an och därmed kommer alla växlar att få arbeta likvärdigt. Att några garantier inte skulle gälla är struntprat. Helt enkelt av det faktum att bevisningen av att du inte skulle kört på alla växlar är omöjlig att ta fram vid ett evevntuellt garantiärende. Det skall dessutom inte heller spela någon roll! Och i sanningens namn så var det nog femton år sedan jag hörde talas om en manuell växellåda med bekymmer under de första åren från fabrik. Det är snarare ett problem som uppstår efter många år och mil och sannolikt också pga oljeläckage eller andra faktorer, mer än din eco-driving.

Lycka till med körkortet och välkommen till bilvärlden!

Kamremmen av

10) Ford Focus flexifuel -03 Kamremmen gick av vad kan det ha gått sönder eller har den inbyggd säkring så att den inte bara pajar? Å går det att jag gör det själv?

Cristi

JONAS: Hej Cristi. Kamremshaveri är ofta lika med motorhaveri dessvärre. Du får nog utgå från att åtminstone ventilerna behövs bytas ut eller byte topplock, i värsta fall kanske hela motorn om kolvar mm tagit skada. Om du inte är en väldigt duktigt belmekaniker så är detta ingenting man gör själv. Man behöver dessutom en del specialverktyg till detta arbete.