Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 24 apr 2015 12:00

Mekanikern – varför vibrerar min koppling?

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor från ALLT OM BILARS läsare.

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor från ALLT OM BILARS läsare.

1/2

Foto: Thinkstock

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor från ALLT OM BILARS läsare.

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor från ALLT OM BILARS läsare.

2/2

Foto: Thinkstock

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande – mejla till mekaniker@expressen.se. Inled mejlet med ”mekaniker”.

Hur bra är Ivecos hybrid?

Hej! Jag har lite funderingar ang Iveco hybridbil. Vad är skillnaden mellan denna och Iveco bilar som inte är miljöbilar? Finns det några kända problem med denna bil? Och hur är det med motorn, är den stark?

Med vänlig hälsning, Nouri


Jonas: Hej Nouri. Har jobbat väldigt lite med Iveco så har tyvärr ingen uppfattning om detta. Prata med säljaren och/eller försök läsa dig till information på Ivecos hemsida.

Där skriver de så klart inte ut några ”kända fel”, det kanske du kan söka om i andra forum på internet.

Sedan skall man inte lita på allt man läser heller då det många gånger kan vara skrivet av en person som haft ett problem vid något tillfälle med någon enstaka detalj, som det sedan spiins vidare på i oändlighet och därför uppfattas som ett stort problem. När det kanske i grund och botten endast är en personlig upplevelse.

Irriterande ljud i nya bilen

Hej! Har köpt en ny Golf Sportsvan med DSG7,125 hk. Vid varje kallstart hörs ett kraftig irriterande oljud. VW säger att det är ett strömningsljud och orsakar ingen skada på komponenter. Det går inte att reparera. Skall jag godkänna detta på en ny bil? Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Josef Falfors


Jonas: Hej Josef. Du kan ju vända dig till en annan auktoriserad verkstad än den du varit på och se om de har en annan syn på saken. Om inte så tycker jag åtminstone du ska kräva ett kvitto på att bilen varit inne och dokumenterat ditt klagomål. OM det händer något i framtiden.

LÄS MER: 10 läsare – så blev vi lurade av verkstaden

Vibrerar i BMW M3

Hej! Jag har köpt en BMW M3 e46 årsmodell 2001 med SMG-låda. Bilen går jätte bra och allt men har nyligen märkt när jag varvar motor på tomgång så vibrerar det mest vid 3000 varv och lite efter det. Vad kan det bero på?

Mvh Tahir

 

Jonas: Hej Tahir. Detta är dessvärre helt omöjligt att svara på utan att ha provkört bilen eller lyssnat på oljudet själv. Vänd dig till en verkstad som kan ställa en diagnos. Så det inte förvärras och skadar någonting i motor eller låda i onödan.

Vibrerande kopplinspedal

Hej! Jag har köpt en bil, Jetta-06, hos en bilhandare, alltid fullservice. När jag körde hem upptäckte jag att kopplingen vibrerade lite, när jag ställde fötterna på kopplingen. Jag lämnade in bilen på verkstad som provkör, de sa att det kanske är dålig koppling eller trasigt svänghjul. Kan du hjälpa mig ge tips, vad är det för fel?

Vn


Jonas: Hej Vn. Det låter på din beskrivning som att det är fel på antingen koppling, urtrampningslager eller svänghjul. Men tar man beslutet att plocka ner och börja byta komponenter så bör allt jag nämnde bytas samtidigt.

Skillnad på tändstift?

Hej! Hur byter jag tändstift på Citroen C5 årsmodell 05? Är det bättre med 4-poliga tändstift gentemot 1-poliga? Kan man se någn film på nätet om hur man gör?

MVH Anders


Jonas: Hej Anders. Youtube kanske?! Fast det kan så klart vara svårt att hitta. Du bör söka på engelska för att bredda sökresultaten. En eller fyra elektroder gör mig veterligen ingen skillnad. Frågar du tändstifttillverkaren säger de kanske något annat. Men skulle det vara bättre med fyra så gissar jag att alla skulle ha det.

Igensatt partikelfilter på dieseln

Hej! Har Mitsubishi Lancer 1,8 diesel årsmodell 2011. Nu visar med felsökning att partikelfilter är täppt. Men Mitsubishis verkstad i Målsryd kunde inte hjälpa med det. Någon slags garanti borde ju finnas på så ny bil och kört så lite, cirka 9000, partikelfilter skall ej vara täppt redan. Kört också längre sträckor eftersom jag pendlar till jobbet. Detta är nåt Mitsubishi måste hört flera gånger. Något för programmet tv4 plus. Kan inte bara vara jag?

hälsningar Ulla

 

Jonas: Hej Ulla. Detta ÄR ett bekymmer på många dieslar i dag. Oftast beror det på korta körsträckor men det verkar ju inte vara fallet här. Det kan också bero på ett luftläckage i motorn eller andra saker.

Men har filtret blivit så pass igensatt att det måste bytas så finns det tyvärr inte mycket att göra. Det man måste säkerställa efter bytet bara är ju att inga andra fel finns så det inträffar igen. Hör med ditt försäkringsbolag om det kan täckas av maskinskadeförsäkringen.

Ingen värme på höger sida

Har en BMW Z4 årsmodell 2003 utan AC, bara vanlig värme. Det kommer nästan ingen värme på höger sida i kupén, bara kalluft. Men bra med värme till vänster vid förarplatsen. Vad kan det bero på? Frågade på BMW-verkstan men dom hade inget svar.

Erik


Jonas: Hej Erik. Om det är ecc eller acc (samma sak) på bilen, dvs ett klimatsystem där du med en knappsats reglerar värme och luftfördelning i kupén och inte med hjälp av manuella vred, så gissar jag att den ena stegmotorn i systemet har lagt av.

Då får man byta den och sedan utföra en kalibrering av systemet. Brukar vara ganska trångt och pilligt att komma åt och ömtåliga komponenter så är du inte van bilmekaniker själv rekommenderar jag att du låter en verkstad utföra arbetet.

LÄS MER: 10 läsare – så blev vi lurade av verkstaden

Ska man byta båda fjädrarna?

Hej, jag har en Saab 900 årsmodell 98 som jag behöver byta ena framfjädern på. Jag skulle nu vilja veta om man behöver byta på andra sidan också? Tänkte att det kanske påverkar vägegenskaperna om man bara byter på ena sidan.

Peter


Jonas: Hej Peter. Helt rätt, vi rekommenderar alltid att byta på båda sidor för att bilens chassi inte skall få olika höjd på höger och vänster sida, Det påverkar så klart hur bilen uppför sig på vägen och kan få den att dra snett vilket man så klart vill undvika.

Alla varningslamporna lyser

Hej! Vi har en Volvo S80 T6 automat från -99. Ibland kan den fungera helt normalt, men oftast så lyser alla lampor i kontrollpanelen, alla mätare utom bensinmätarna slutar fungera och så skakar hela bilen.

Det kan stå saker som "Bromsservice erfordras" eller "Växellåde-service erfordras" och lamporna i växellådan hänger inte med.

Den kan ligga i D men lampan lyser fotfarande i P både bredvid växellådan och i kontrollpanelen. Ibland lyser det inte alls vilken växel som är i och ibland lyser det efter att man lämnat och låst bilen. Jag har läst att detta är ett typfel för den här tidens Volvo-automatlådor och att lösningen är att renovera växellådan, vilket är mycket dyrt. Stämmer detta?

Mvh André Arvidsson

 

Jonas: Hej André. Det låter dyrt! Och tråkigt. Känner inte igen felet, men så som du beskriver det skulle det lika gärna kunna vara fel i styrdonet eller instrumentet. Som så många gånger annars måste jag nog rekommendera dig att lämna in den på en felsökning för framtagning av ett kostnadsförslag som du får ta ställning till om du vill gå vidare med.

Krångel med ljusen

Hej, Jag har en Ford Focus, 1999. När ljudreglaget står på 0-läge (automatiskt halvljus) lyser varken halvljuset eller bakljusen. När man vrider reglaget till höger för att aktivera helljuset. Då fungerar halvljuset men inte bakljusen. Om man vrider ljudreglaget till parkeringsljus (längst till vänster), då fungerar bakljusen men inte halvljuset. Någon idé?

Med vänlig hälsning // Maximillian


Jonas: Hej Maximillian. Prova att byta ljusreglaget. Tror det kommer avhjälpa ditt problem.

Ryker vitt

Hej. Har upplevt sedan ett tag att vid kallt väder kommer det extra mycket vitrök från avgasröret, även om jag kör länge och motorn blir varm så är det extra mkt vitrök/ånga. Motortemperaturen blir som max 110-120c, bilen bullrar ibland vid stillastående och rycker lätt ibland när den växlar mellan 1-2, eller 2-3.

Bilen går tungt vid 100km/h, känns som om att man kör i uppfartsbacke med högväxel, darrar lite, men när den passerar hundra km eller under känns bilen mjuk igen.

Varvtalet står vid 1100-1200 vid stillastående, oljelocket ser smutsigt ut, lite rostaktigt och tidigare ägaren påstår att han körde den korta sträckor väldigt mycket. Lämnade på BMW för felsökning o dem hittade inget förutom någon givare för avgasröret som byttes...

Snälla hjälp snälla! Mvh Aron

 

Jonas: Hej Aron. Du har bara skrivit att det är en BMW, ingen årsmodell eller annan information att gå på vilket så klart försvårar frågan.

Men vitrök, för hög temperatur och annat du nämner låter onekligen bekymmersamt. Lämna in den på en felsökning och be dem kontrollera topplockspackningen och turbon (om bilen har turbo?) Annars vet jag faktiskt inte vart man skall börja.