Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 23 mar 2017 13:51

Kan spolarvätska sätta eld på bilen?

Fyll inte på med koncentrerad spolarvätska – den är brandfarlig. Enligt Räddningsverket bör man späda koncenterad spolarvätska med minst hälften vatten innan man hanterar den.

Fyll inte på med koncentrerad spolarvätska – den är brandfarlig. Enligt Räddningsverket bör man späda koncenterad spolarvätska med minst hälften vatten innan man hanterar den.

Foto: RAPPENSUNCLE

Spiller spolarvätska

Jag spiller alltid jättemycket spolarvätska på motorn när jag fyller på ny. Är det farligt och/eller dåligt?

Anna

JONAS: Koncentrerad spolarvätska klassas som brandfarlig men jag har svårt att se att även på en väldigt varm motor hur det skulle kunna fatta eld. Försök att inte spilla på varma avgas/turbokomponenter bara. Spola bort spillet med vanligt vatten.

Varför sotar vår Subaru igen?

Jag och min man köpte en Subaru XV, diesel med manuell växellåda, i en bilhandel i april i år. Vi fick lämna in den på verkstad vecka 33 då den sotat igen. Partikelfiltret byttes och sedan efter en lång process blev det klart att försäkringsbolaget skulle betala 20 000 kronor av sammanlagt 25 000 kronor varvid vi fick betala självrisk 5 000 kronor.
Vi kunde sedan hämta bilen och hann köra 20 mil innan samma lampa på instrumentpanelen indikerade samma fel. Vi lämnade åter in bilen på verkstaden och efter en längre tids felsökning meddelades vi att det var en givare före partikelfiltret som felade. Givaren byttes och vi skulle få betala 5 000 kronor då försäkringsbolaget inte ville betala.
Det visade sig att bilen inte hade servats i rätt intervall, (innan vi köpte den). Vi kontaktade verkstaden 17/10 och fick besked om att det nu konstaterats att felet inte var givaren utan att problemet kvarstod. Ny felsökning skulle göras.
Vi kontaktade verkstaden 24/10. Då hade man inte gjort någon mer felsökning. Vad kan det vara för fel?

JONAS: Har det kommit sot i för stor mängd som fyllt partikelfiltret kan det även ha sotat igen till exempel EGR-ventil eller spjällhus. Det finns många komponenter på en modern dieselbil som tar stryk av sotuppbyggnad. Man får helt enkelt fortsätta felsöka tills man hittar hela lösningen. Dock tycker jag du skall fråga försäkringsbolaget om de inte anser att allt är ett och samma fel och därmed bör regleras på samma skada och för samma självrisk du redan betalat. Så får verkstaden göra tillägg på ärendet med partikelfiltret och fortsätta fakturera ditt försäkringsbolag.

Batteriproblem

Jag har en BMW årsmodell 2006 som fungerade perfekt i tio år. Plötsligt utan någon förklaring gick det inte att starta bilen. Jag fick hjälp med startkablar och det gick bra att köra, men sedan efter några dagar var bilen "död" igen. Batteriet laddas ur av någon oförklarlig anledning. Vad kan det vara?

Olga.

JONAS: Det kan vara så enkelt att det är batteriet som är dåligt. 10 år utan att det är bytt får man ändå anse vara bra. Låt göra ett batteritest på en verkstad så har du svaret snabbt!

Trött på att blåsa på låset

Låsen på min VW Golf fryser varje morgon. Finns det nåt sätt att fixa det själv eller måste jag lämna in den för att byta lås? (Börjar bli trött på att blåsa på låset...)

Ernst

JONAS: Det beror på... Det är säkert så att det kommit in vatten i låskistorna som sedan då fryser när det blir minusgrader. Om du kan så försök torka ur dessa och se så inte några lister eller vattenskydd är skadade. När du sedan fått ur fukten så smörj ordentligt med en fuktdrivande låsolja.

Värt att fixa?

Min gamla Saab 95 V4 (-76) har problem med frigången. Det går bra att köra och växla med kopplingen, men att koppla på frigången och försöka utan koppling går inte. Vad kan problemet vara? Och är det värt att få det fixat?

Mange

JONAS: Växel/kopplingsproblem kan vara kostsamt att laga. Oavsett ny eller gammal bil. Låt en verkstad lämna en prisuppgift på reparation så får du ta ställning utifrån det. Svårt att säga vad felet kan vara.

Skadligt att borra?

Funderar på att sätta på en led-ljusramp på bilen, en VW Golf 2013 årsmodell, eftersom vi har så dåligt helljus. Men hur är det med dagens bilar - är det skadligt att borra hål i "plåten" för fästena? Rostar det, eller är det så mycket plast att det inte är någon fara?

Vilja

JONAS: Det är ofta inga bekymmer att montera extraljus. Frambalken är i aluminium och rostar inte. Men självklart skall man se till att inte göra för stor åverkan på dessa delar då det är en del av bilens säkerhetszoner.

 

 

 

Bilen skriker

7 När jag bromsar skriker/tjuter det rätt rejält från bilen, en Volvo V70. Det är inte däcken. Vad kan det vara? Börjar bli pinsamt vid alla trafikljus...

Alex

JONAS: Om belägg och skivor ser okej ut så kan det vara så att ljudet får klassas som en egenskap och inte som ett fel. Många belägg idag är konstruerade att hålla väldigt länge och inte skapa så stora mängder bromsdamm och kan då i gengäld ge ifrån sig ett visst gnissel.

 

8 Kan jag fixa stenskott själv? Det är så dyrt att lämna in.

Bengt

JONAS: Är det stenskott i lacken eller i rutan? Om det är lagning i glas så vet inget sätt att laga stenskott själv. Dock står ju många gånger försäkringsbolagen för dessa kostnader för att slippa byta rutan om skadan sprider sig.

Gäller det lackskador kan du ju fylla i med ett lackstift. Det blir inte jättesnyggt men hindrar ju rost från att bildas. Blir det för mycket få man kanske överväga att lacka om huven eller vad det nu kan handla om.