Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Mekaniker

Publicerad 2 mar 2015 11:44

Går det att dubba om slitna vinterdäck?

Biltrassel? Mejla vår mekaniker: mekaniker@expressen.se och ställ din fråga!

Biltrassel? Mejla vår mekaniker: mekaniker@expressen.se och ställ din fråga!

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande.

Mejla din egen fråga till mekaniker@expressen.se Börja mejlet med ”MEKANIKER”

Kolla serviceboken

Just nu har jag en Volvo 240 från 1985. Men funderar på att sälja den och köpa en 940 ltt. Men då undrar jag vad är vanligaste felen på lättryckaren? Och vad bör man kolla på vid själva köptillfället?

Jonas Pajunen

JONAS: Som alltid när man köper en bil så bör man kolla serviceboken, i fallen med äldre bilar så kanske många stämplar saknas men försök i alla fall få styrkt att oljan är bytt varje år. Sedan så är det bra att kolla däck, bromsar, stötdämpare med mera så inte alla slitagedelar måste bytas direkt efter köp. Då springer ju pengarna i väg och affären kan kännas dålig.

Kontrollera oljenivån

Jag har ett missljud på min Golf GTI 2005 när jag svänger (åt bägge hållen) Kan man kontrollera servooljan eller är det helt elektrisk?

Johan

JONAS: Mig veterligen så är det vanlig hydraulisk servo på dessa bilar så börja, som du skriver själv, med att kontrollera oljenivån i behållaren till servon.

Valet av finesser

Jag är trött på gamla bilar, nu ska det bli nybilsköp i vår. Men att välja utrustning är helt omöjligt, inte vet jag vad som är värt att ha eller inte. Vilka finesser tycker du är bra och vilka system håller i längden, alltså inte börjar att krångla efter några år?

David Ohjni

JONAS: Detta ligger ju helt i tycke och smak hos betraktaren. Och så klart på vad det avser för bilmodell. Men personligen tycker jag automatlåda är jätteskönt och det verkar bli mer och mer efterfrågat även på begagnade bilar. Så det kan ju vara ett bra argument när du skall sälja bilen i framtiden. Sedan vad gäller dragkrok med mera så kolla vad det kostar att sätta på en fabriksmonterad alternativt vad det kostar att utföra i efterhand på en verkstad. Där kan finnas pengar att spara.

Hör med din verkstad

Angående Mercedes E240 1989. Rattlåset klickar över för jämnan, väldigt dyrt att laga. Går det att spraya in olja på något vis... eller?

JONAS: Vet ej hur rattlåsmekaniken ser ut på dessa bilar, men sannolikt så är det ett mekaniskt fel eller slitage så det låter som det är svårt att smörja bort felet. Hör med din verkstad och se vad de säger om det, kanske kan man ta ett begagnat rattlås för att komma ner i pris?!

Satsa på bra däck

Mina dubbdäck har tagit stryk av det milda decembervädret, de flesta dub­bar är borta. Är det tillåtet att dubba om däcken och vem gör i så fall sånt?

Peter

JONAS: Jag vet ingen som utför omdubbning längre och skulle heller aldrig rekommendera det. Däck (ihop med bromsar) är det viktigaste som du har på bilen. Dock finns det ju ganska många alternativ på däck i olika prisklasser i dag men se till att du har bra däck monterade. Både vinter och sommar såklart!

Varmt och kallt

Jag har tillgång till ett varmgarage på jobbet men bilen står ute hemma. Vissa säger att det inte är bra att låta bilen tina upp utan det är bättre att låtan den stå i kylan hela vintern för att förhindra fukt och därmed rost­angrepp. Är det så?

Nils Carlsson

JONAS: Detta håller jag inte med om. Kan bilen stå en hel dag och torka upp så är ju det kanon. Vårt väder pendlar ju dessutom mellan plus och minus så det går ju inte att påverka i alla fall. Nyare bilar är ju dessutom galvade från fabrik så lite temperaturskillnader tål de allt. Stå du i varmgarage så har du en skönare resa hem från jobbet!

Ingen krockkudde

Jag funderar på att köpa en äldre begagnad bil, en Volvo. Problemet är att förra ägaren demonterat krockkudden vid passagerarsidan. Går det att montera tillbaka en krockkudde där och vad kostar det i så fall?

Orolig mamma

JONAS: Har de verkligen demonterat kudden?! När man pratar om airbagurkoppling så tar man oftast bara bort kontakten till kudden och ersätter det med ett motstånd. Kolla med din auktoriserade Volvoverkstad vad en inkoppling kostar och dubbelkolla med förra ägaren om det är så jag menar.

Det kan vara normalt

Jag har köpt en A6 2008 2,0T. I början märkte jag inte något, men i efterhand har det visat sig att jag måste fylla på olja (motorolja) en gång i månaden, drygt 1 dl. Efter en väldigt stor service som kostat mig 20 000 kr, som försäljaren borde gjort, är det fortfarande samma problem. Är det normalt? Eller är jag lurad av försäljaren?

Bob Ahfir

JONAS: Om du kör cirka 2000 mil på ett år vilket är ganska normalt så kan det faktiskt vara så att 1 dl i månaden ligger inom tillverkarens godkända marginaler för hur mycket olja bilen får dra. Sedan känns det så klart tråkigt, men många bilar med dagens lågfriktionsmotorer drar en viss mängd olja och är i princip omöjligt att göra något åt. Spontant känns det inte som säljaren lurat dig, men kolla gärna med Audi själva eller läs om det står något skrivet om detta i instruktionsboken alternativt serviceboken. Kolla så klart också att service är utförd i tid och att rätt olja använts vid varje servicetillfälle.

Borde nog bytas

Avgassystemet läcker på min gamla Saab 9­5. Måste jag köpa ett nytt eller finns det något sätt att laga hålet?

Eva

JONAS: Jag rekommenderar att du byter avgassystemet. I dagsläget finns det många leverantörer av avgassystem som håller länge. Därför känns det som en bättre investering än en lagning som med stor sannolikhet inte kommer hålla så länge då rosten många gånger kommer inifån och kan vara värre än vad man kan se...