Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Billig bil att både köpa och äga – trots småfel

Opel Astra.
Foto: David Jakobsson
Opel Astra.
Foto: David Jakobsson

Golf, Golf, Golf… det är mycket snack om den här tyska lilla bilen.

Som begagnad är modellen mycket populär – och därför ofta dyr.

Det finns dock billigare alternativ som är minst lika trevliga.

Ett av de trevligaste är Opel Astra.

Astra är ett seglivat modellnamn från tyska Opel. I början av 1990-talet dök den första Astran upp som ersättare till Opel Kadett – som tillverkats ända sedan 1936. Den Astra som nu produceras är den fjärde och hade premiär år 2010. Den tredje generationen av Astra kom 2004 – och nu kan den vara ett riktigt bra bilköp för den som inte vill eller kan lägga så mycket pengar på en bil.

Opel Astra är en förvånansvärt rymlig bil, bra plats i fram och helt okej även i baksätet. (Vettigt att satsa på femdörrarsversionen, har man bara tre dörrar blir det lite krångligt att ta sig i och ur baksätet.) Och bagageutrymmet i halvkombin är ett av de största i klassen. Vill man ha ännu mer finns så klart kombin som ett alternativ.

Bekväm bil

Den tredje generationen av Opel Astra är en bekväm bil att åka i, skönare än huvudkonkurrenten Golf enligt vissa. I halvkombin är ljudkomforten klart godkänd, i kombin får man räkna med lite mer buller. Chassit är mjukt, det är tydligt att fokus legat på komfort när bilen byggdes. Trots det är vägegenskaperna också bra, även om värsta konkurrenten Golf kanske är snäppet roligare att köra på mer utmanande vägar.

Astra finns med ett flertal motoralternativ. Den minsta är en bensinmotor på 1,4 liter och 90 hästar.

Lite väl klen

Minsta motorn är på 1,4 liter och 90 hk. Den är kanske lite väl klen, bättre att satsa på 1,6-litersmotorn på drygt 100 hästar. Vill man ha mer finns bensinare på upp till 240 hästar i OPC-versionen. Flera dieslar finns också att välja bland.

Säkerhetsnivån är bra i Opel Astra, full pott i Euro Ncaps tester. Men man ska se till att välja en bil från 2006 och framåt – först då fick Astra nämligen ESP som standard i Sverige.

Kvalitetskänslan i Astra är okej, även om man kanske känner sig tryggare i en VW Golf. Astra har dock varit ganska förskonad från allvarligare fel, här handlar det mest om struntsaker. Och det kan man leva med när man ser den ekonomiska kalkylen – Astra är en relativt billig bil att både köpa och äga.

Opel Astra 5D 1,6 2006

Pris: Från cirka kronor.

Motor: Fyrcylindrig bensin.

Cylindervolym: 1 598 cc.

Effekt: 105 hk.

0–100 km/h: Ingen uppgift.

Toppfart: 185 km/h.

Vridmoment: 150 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 6,6 liter per tio mils blandad körning.

CO2:158 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 250x1 760x1 460 mm.

Tjänstevikt: 1 270 kg.


■PLUS

+ Fin komfort. Man åker bra i en tredje generationens Opel Astra. Gott om plats.

+ Ekonomin. Mycket bil för pengarna här, jämfört med Golf kan det skilja en hel del.


■MINUS

- Andrahandvärdet. Bra när man köpa bilen – ledsamt när den ska säljas igen.

- Bullriga motorer. Bensinmotorerna låter en del inne i kupén. Kan irritera den känslige.


■SE UPP MED

! Irriterande småfel. På en del exemplar strular vissa elektriska funktioner. Radio, lampor och centrallås till exempel. Kontrollera att allt funkar.

! Kamremmen. Se till att den är bytt, det står i serviceboken. Havererar remmen blir det dyrt.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: