Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Billån – Så finansierar du bilen

Publicerad 17 mar 2015 14:46

Äga bil – 10 saker du som bilägare måste veta

Det är roligt att äga en bil. Men det är mycket att tänka på och hålla koll på också.

Vi tänkte att vi skulle hjälpa dig med en checklista på 10 punkter som du behöver veta om när du äger en bil. Det är en blandning av viktiga och allvarliga saker.

Och lugn - du behöver inte lära dig allt, bara spara den här listan.

1. Besiktning - var

Foto: Lasse Svensson

En gång i tiden var det här enkelt. Du fick en tid hos Svensk bilprovning, du åkte dit och fick bilen besiktigad. Nu är det svårare. Det finns till att börja med ett antal godkända besiktningsföretag.

Bilprovningen skickar fortfarande en preliminär tid - en så kallad inbjudan - till alla bilägare. Andra bolag som besiktigar bilar är bland andra Opus, Dekra, Besikta, Carspect och Clear Car. Företag som är godkända att besiktiga bilar har auktoriserats av den statliga myndigheten Swedac. På Swedacs hemsida finns en lista på godkända företag.

 

2. Besiktning - när

Foto: Robin Aron

Det är bilägaren som är ansvarig för att bilen är besiktigad. Bilar som är äldre än fem år ska besiktigas en gång per år. Är inte bilen godkänd i besiktningen får den inte användas. En ny bil ska besiktas första gången när den är 3 år gammal och andra gången 2 år efter första besiktningen.

Vilken slutsiffra du har på registreringsskylten avgör vilken månad du ska besiktiga bilen men det går att göra besiktningen två månader före och två månader efter din egen månad. Månaderna maj och juni hoppas över så en bil med slutsiffra fem ska in i juli, och så vidare.

 

3. Bilförsäkring

Alla bilar som används i trafiken måste ha en så kallad trafikförsäkring. Det är grundnivån. Trafikförsäkringen betalar för skador på saker eller personer som uppkommer vid en trafikolycka. Och det är den vållandes försäkring som betalar.

Förutom trafikförsäkringen så kan du teckna en så kallad halvförsäkring där det då ingår också stöld-, brand-, glas-, maskin-, räddnings- och rättskyddsförsäkring. En halvförsäkring är grundnivån för en någorlunda ny bil som används i trafiken.

Du kan också teckna en så kallad helförsäkring och då ingår även en försäkring som täcker skador på bilen vid en trafikolycka. Den delen brukar kallas vagnskadeförsäkring. På nyare bilar kan det redan finnas en vagnskadeförsäkring och då behöver du inte teckna en separat utan bara komplettera med en halvförsäkring.

Olika bilmärken har olika långa tider för sin vagnskadeförsäkring på nyare bilar. Värt att kontrollera.

Det är bilägarens ansvar att det finns en trafikförsäkring på bilen under ägartiden. Viktigt att ha koll på när du köper eller säljer bil, mer om det senare.

 

4. Serviceboken

Foto: Dmitry Kalinovsky

Köper du en ny bil så ingår det olika slags garantier. Det här står i köpekontraktet. För att garantierna ska gälla har bilföretagen ett motkrav och det handlar om att bilen ska servas och skötas enligt serviceboken.

Det är viktigt att göra den service som beskrivs i boken och inom ramen för de antal mil som står där. Och när servicen görs av en auktoriserad verkstad så ska det skrivas in i serviceboken. Händer det något med bilen som kan rymmas inom garantivillkoren så kommer försäljaren att först och främst titta i serviceboken. Är bilen inte servad på rätt sätt har du mycket liten chans att få ersättning - även om felet inte har med själva servicen att göra. 

Ska du köpa en begagnad bil är det bra att titta i serviceboken hur bilen skötts. Och tvärtom alltid vara mån om att visa upp din egen, välskötta, servicebok för den som ska köpa din bil.

 

5. Skötsel och underhåll

Det räcker inte att bara göra service. Bilen behöver skötas om också. Tvättas på ut- och insidan och få vård av klädsel, listor och lampor. Ett eftersatt underhåll kan straffa sig med dyra fel och dyra reparationer senare.

Gör en rutin att titta till bilen minst en gång per månad. Och är det vår- och höstgenomgång och du byter hjul så titta till bromsskivor och bromsbelägg. Ofta kan du med blotta ögat se om något är på väg att gå sönder eller om det läcker någon vätska. Låt en verkstad titta på eventuella frågetecken.

Att laga en trasig gummipackning i tid kan vara värt tiotusentals kronor.

 

6. Däck

I Sverige byter de flesta däck två gånger per år - på med vinterdäcken eller sommardäcken. Det är bra - för då har vi i alla fall två tillfällen då vi tittar på däcken. Men även här behövs en översyn minst en gång per månad. Titta på mönsterdjup och se efter om det finns sprickor i gummit. 

Vid sommarväglag ska det i Sverige vara minst 1,6 mm i däckets huvudmönster och vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil.

I Sverige är det krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars och det är tillåtet med dubbdäck perioden 1 oktober till 15 april, samt vid annan tid om det befaras bli vinterväglag.

Tyvärr slarvar vi för mycket med lufttrycken på däcken. Rätt lufttryck gör att däcken fungerar som allra bäst och slits som allra minst. Lufttrycket påverkar också bränsleförbrukningen. Nyare bilar har automatisk lufttryckskontroll men har du inte det så titta till däcken i alla fall en gång per vecka, till exempel när du tankar.

 

7. Böter

Foto: Tomas Leprince

Den 1 juli 2014 trädde en ny lag i kraft som innebär att obetalda böter följer med bilen och inte ägaren vid ett ägarbyte. Om den bil du köper har obetald fordonsskatt eller trängselskatt måste du som köpare betala för att få använda bilen - eller vänta på att den förre ägaren betalar.

Parkeringsböter ska följa med ägaren men ligger det gamla böter och skräpar kan du som ny ägare tvingas att betala för att lösa ut bilen. Transportstyrelsen vet om en bil har liggande skulder för böter och skatter.

Fortkörningsböter ska betalas av den som kör bilen vid fortskörningstillfället. Men bilägaren kan få en uppmaning av polisen att identifiera en förare som fastnat på bild av en fartkamera. Det finns inget måste här men polisen kan ibland vara envisa i sin jakt på föraren. 

 

8. Skatt

Den 1 januari 2015 höjdes skatten för personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Alla registrerade fordon ska betala så kallad fordonsskatt och hur mycket du ska betala avgörs dels av hur gammal bilen är men också på vikt och mycket koldioxid bilen släpper ut. Äldre fordon med dålig avgasrening har en högre fordonsskatt. För äldre bilar avgör vikten storleken på skatten. 

Fordonsskatten betalas ett år i taget.

Trängselskatt ska betalas av bilägaren och här är det viktigt att betala skatten i tid då det är skyhöga förseningsavgifter. Notera om du kör i ett område med trängselskatt och ha lite koll på brevlådan när inbetalningskortet kommer.

 

9. Köp och sälj

Att köpa och sälja bil på rätt sätt kan vara en konstart i sig. Här intill kan du bland annat läsa om de vanligaste sätten som du kan råka illa ut vid ett privatköp. Men vi har också gjort intressanta listor på hur du kan bli lurad av en bilhandlare och om hur de olika bilföretagen vilseleder dig med annonser och reklam. 

Allt fler väljer ändå att köpa en begagnad bil av en stor bilhandlare. Är du ute efter en ny bil så kan så kallad privatleasing vara ett alternativ till ett traditionellt bilägande. I privatleasingen ingår då att bilföretaget sköter en del av punkterna ovan och du får en fast månadskostnad att betala för din bil. På de olika tillverkarnas hemsidor kan du räkna fram en månadskostnad för olika typer av ägande.

Det är ändå viktigt att vid varje form av ägarbyte se till att det inte finns obetalda skatter och avgifter på bilen och att bilen är försäkrad under den period du äger den. Själva penningtransaktionen kan din bank ge råd om hur du ska göra. Se bara till att du är registrerad ägare hos Transportstyrelsen till den bil du betalt för - och tvärtom inte är ägare på den bil du inte har kontroll över längre.

 

10. Kostnader

Vi tog den här punkten sist eftersom du kanske inte vill veta hur mycket din bil kostar - egentligen. Men ska ett hushåll köpa en bil för första gången är det bra att ta med sig rätt kostnader in i hushållets budget. 

Den största kostnaden för en bil är värdeminskningen. Köper du en ny bil försvinner kanske så mycket som en tredjedel eller mer under de första tre åren. Sen ska du lägga till kostnader för skatt, försäkring, service och underhåll samt bränsle. En bra tumregel är att små bilar kostar cirka 25-40 kronor per mil att äga de första tre åren efter att du köpt den som ny. Är det en större bil kan kostnaderna bli 40-70 kronor per mil. Och det är som sagt värdeminskningen som är den stora posten.