Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Bilhandlarnas knep - så lurar de kunderna

De flesta bilhandlare vet att det på sikt lönar sig att gör justa affärer.

En kund som väljer att komma tillbaka är en bra kund.

Men det finns också handlare som inte drar sig för att lura brallorna av dig.

Här är tio knep du bör se upp med när du köper en bil.

1. UTGÅENDE MODELLER

En bilmodell har inte evigt liv utan byts ut efter några år. Just i skarven brukar nya exemplar av den utgående modellen säljas ut lite billigare för att ge plats åt den nya. Det kan bli en bra affär, men det händer att bilhandlare ”glömmer” att berätta om den nya generationen av bilen och det händer att kunder tror att det är den senaste modellen de köper. Det här kan stå en dyrt. Den gamla generationen är alltid sämre och har betydligt lägre andrahandsvärde.




2. NYA DÅLIGA DÄCK

Att få nya däck på sin bil är ju så klart bra och fräscha däck är ett vanligt försäljningsargument när det gäller begagnade bilar. Men det gäller att se upp – det finns handlare som satt i system att sko sina begagnade bilar med nya däck av allra billigaste modell. Och ofta handlar det om riktiga skitdäck. Kontrollera vilka däck som sitter på bilen, det ska vara ett märke du känner till.



3. SNABBA BESLUT

Det är en stor sak att köpa en bil, för de allra flesta handlar det om en affär som påverkar hela privatekonomin. Naturligtvis vill man göra en så bra affär som möjligt – men låt inte bilhandlaren stressa dig. Det finns kunder som får höra att de måste bestämma sig snabbt ”eftersom det snart kommer en annan som är intresserad av bilen”. 

Strunta i det. Ta den tid du behöver för att fatta ett beslut i lugn och ro. Det finns många, många bilar till salu och ingen riskerar att bli utan.




4. PROVKÖRNING – MED FEL MOTOR

Man får förstå att bilhandlarna inte kan ha alla olika versioner av sina nya bilar tillgängliga för provkörning, men det är viktigt att få köra bilen med den motor som man tänker köpa. En bil kan upplevas som pigg och härlig med en maskin – och som en riktig slöhög med en annan. Det här har naturligtvis handlarna koll på och har ibland demobilar med massor av utrustning och dyra motorer för att det ska kännas så bra som möjligt. När man sen får sin egen bil med en billigare motor kan man bli gruvligt besviken efter första provturen. 




5. STÖRRE BIL ÄN DU BEHÖVER

Större och dyrare bilar – det ger mer klirr i kassan hos bilhandlaren. Och det finns handlare som gör vad som helst för att klämma ur så mycket pengar som möjligt ur sina kunder. Kanske behöver du egentligen bara en Golf – men övertalas till slut och titta närmare på en Passat? Det kan bli onödigt dyrt.

Planera innan och se över dina behov. Och försök att hitta en av alla de duktiga bilhandlare som faktiskt är bra på att hjälpa kunder hitta en modell som passar just deras behov. 




6. BRUTNA LÖFTEN PÅ TELEFON

Alla står inte vid sitt ord – och ibland skyller man på andra. Det gäller bilhandlare också. Om man blivit lovad något på telefon, till exempel att det ska ingå nya vinterdäck på aluminiumfälgar, så ska det ingå nya vinterdäck på aluminiumfälg. Dessvärre är det inte alltid så när man väl kommer till bilhandlaren och ska slå till. Se till att ta namn på den säljare du talar med i telefon så att du har någon att hänvisa till. Bli det strul – gå därifrån och köp din bil någon annanstans. 



7. ÖVERPRISER

Det är lätt att bli sugen på en bil när man står där i bilhallen. Och detta har bilhandlarna full koll på. Därför finns det handlare som försöker att få ut överpriser på sina begagnade bilar. Det finns exempel på bilar som är dubbelt så dyra som identiska bilar hos andra handlare. Gör din läxa och jämför priser innan du slår till. Hur sugen du än är.




8. OKLARHETER OM SERVICE

Nya bilar är nya bilar – här vet man vad man får. Med begagnade kan det vara lite knepigare. För att en bil ska må bra behöver den regelbunden service och det enda sättet att kontrollera detta är genom en ifylld servicebok. Oavsett vilka historier handlaren berättar om hur väl omhändertagen bilen är så ska boken finnas där. Annars är det bäst att välja en annan bil. 



9. SE UPP MED FÖRBRUKNINGEN

Bilhandlarna vet att den angivna förbrukningen på en ny bil inte har så mycket med verkligheten att göra. De här siffrorna är mest ett sätt att jämföra olika bilar med varandra. Dessutom driver större hjul och tung extrautrustning upp förbrukningen ytterligare.

Ändå är det inte ovanligt att handlare ”hjälper till” att göra en kalkyl för hur mycket bilägandet kommer att kosta – och använder de uppgivna förbrukningssiffrorna som grund. Be att få låna en bil och ta en ordentlig provtur, kör de turer du brukar köra och mät upp förbrukningen själv. Då vet du vad bilen kommer att dra just för dig.




10. DOLDA FEL

En felfri begagnad bil – det finns knappt. Och om en bilhandlare påstår att så är fallet ska du dra öronen åt dig. Testa alla funktioner i bilar själv. Problem som en strulande fönsterhiss eller en klimatanläggning som inte kyler kan kosta mycket pengar när det ska fixas. 

Ibland gör större handlare en besiktning, eller en varudeklaration, där de går igenom hela fordonet och påtalar brister. En sådan handling kan vara guld värd. 

Annons: