Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Försäkra bil med rätt bilförsäkring

Publicerad 22 mar 2017 11:24

Så slösar försäkringsbolag med kundernas pengar

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

När Rune Bengtsson i Svenljunga körde på en Volvo vid en parkering fick han lindriga skador på sin egen bil.

Men trots att Volvon hade dragkrok så blev det en dyr reparation på verkstaden.

– Mitt försäkringsbolag brydde sig inte om att besiktiga Volvon ens, säger Rune Bengtsson.

Det här är en historia där vi kan följa ett mycket vanligt försäkringsärende. Bil A kör på bil B där det är solklart vem som är vållande. Skadorna på båda bilarna är till synes lindriga. Men när bil B kontrolleras på verkstaden blir det en dyr reparation.

– Jag tycker att det är allvarligt att mitt försäkringsbolag så blint litar på vad den andra partens försäkringsbolag kommit fram till. De bryr sig inte om att kontrollera skadan själva, säger Rune Bengtsson.

Det var Rune som körde bil A, i det här fallet en Ford Escort från 1997. Bilen Rune körde på var en Volvo V70 från 2009, en Volvo med dragkrok. När Volvias skadeverkstad besiktigade Volvon kom de fram till att hela dragkroken behövde bytas.

– Det var vid en fickparkering och det enda som hände var att det kom lite färg från min främre kofångare på Volvons dragkrok. Jag har två vittnen, säger Rune Bengtsson.

– Men trots att jag har berättat det här vill de inte titta på bilen, inte ens skicka dit en oberoende besiktningsman som jag betalar.

Rune Bengtsson ska betala självrisk och det är inte sin egen kostnad Rune protesterar emot.

– Hela skadan kostar över 11 000 kronor att betala för mitt försäkringsbolag och det här kommer systemet kommer att leda till dyra premier för oss, säger Rune Bengtsson.

”Det jämnar ut sig i längden”

Peter Stark, expert på motorfordonsförsäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrå, bekräftar att försäkringsbolagen litar på varandras bedömning.

– Det är ungefär så det går till men det jämnar ut sig i längden. Det spar också mycket arbetstid jämfört med att skicka ut två besiktningsmän som kontrollerar varandra. Sen händer det att bolagen tittar närmare på varandras bedömning. Det är lite gungor och karuseller och nästa gång är det istället B som kör på A. Det blir i längden effektivare för alla att man tar varandras bedömningar, berättar Peter Stark.

Rune Bengtsson bett polisen att titta på fallet men fått som svar att de inte hinner utreda. Rune Bengtsson tycker att det här är ett uppenbart bedrägeri.

– Det är inte möjligt att den andra bilen skulle få de skadorna när jag ser vad som hänt med min bil. Men mitt försäkringsbolag går helt på det andra bolagets bedömning, säger Rune Bengtsson.

– Det är våra pengar de här försäkringsbolagen hanterar så lättvindigt, det är vi som får betala gungorna och karusellerna, fortsätter Rune.

Enligt Rune Bengtsson tjänar skadeverkstäderna pengar på att göra dyra reparationer som inte behövs. De som får betala är försäkringsbolagens kunder.

 Har du varit med om något liknande? Mejla: alltombilar @expressen.se och berätta!