ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Försäkra bil med rätt bilförsäkring
Publicerad 8 jun 2017 15.19

Så fungerar bilförsäkringen där du betalar efter körstil

En smartare försäkring som belönar säkrare körning.

Det var Greater Thans målsättning med samarbetet med Moderna Försäkringar

– Det känns kul att få vara med och inspirera till bättre körning, säger Greater Thans grundare Sten Forseke om den nya bilförsäkringen.

Sten Forseke har arbetat länge som leverantör av verktyg för miljövänligare körning till bilindustrin. Redan 2004 vara han med och plockade fram metodiken bakom appen Enerfy som hjälper föraren att mäta hur energisnålt han eller hon kör.

Nu har samma metodik och mätmetod använts för att skapa en unik försäkring.

– Hittills har 80 procent av alla förare subventionerna försäkringen för resterande 20 procent. Och det är ungefär 20 procent av kunderna som står för 80 procent av skadekostnaden, berättar Sten Forseke.

LÄS MER: Allt om Bilars reporter testar försäkringen som kostar mindre för bra förare 

Betala baserad på körstil

Det förändras när varje förare betalar försäkringen direkt efter varje resa och beroende på hur bra eller dåligt han eller hon kört.

– Du betalar försäkringen per kilometer som du kört plus en fast månadsavgift. Därmed mäter vi varje resa och du behöver köra säkert varje gång, alltid. 

Enerfy mäter körningen och jämför förarens profil med profilerna i en databas.

Betyder det här att ni skulle kunna förutse en olycka, att ni vet att en förare med en viss profil kommer att krocka inom x antal kilometer.

– Ja, i framtiden kan det bli så, när vi har tillräckligt mycket data att analysera.

LÄS MER: Välj rätt bilförsäkring – här är allt du behöver veta

Bra för de som kör kort och säkert

Försäkringen är bra för de som kör få mil och där varje mil är säkert. Grundbetyget 10 ska omfatta cirka 85 procent av alla resor och cirka 1200 mil per år och bil. 

– Andra liknande verktyg mäter mer eller mindre bara fart mot gällande hastighetsgräns. Men vi mäter körstil och ställer det mot förhållanden och omständigheter. Vi vill försöka fånga var riskmomentet finns, säger Sten Forseke.

Totalt mäts 17 parametrar i bilen en till fyra gånger per sekund. Utifrån den informationen byggs förarprofilen.