Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Bilder+betyg: Så bra är Jaguar XE

Nya Jaguar XE är härlig att köra och har få allvarliga brister. Här är betygen i tio olika kategorier.

1. Motor

Testbilens fyrcylindriga dieselmotor på 180 hästkrafter hör till Jaguars nya "Ingenium"-familj. Med ett vridmoment på 428 Nm känns den riktigt pigg och rolig. Det skadar inte heller att den är riktigt snål och att serviceintervallet är på hela 3 200 mil eller två år. 



2. Körupplevelse

Jaguar XE:s nya aluminiumchassi och den briljanta fjädringen samverkar i en till synes perfekt symbios. Här ligger man före de andra bilarna i klassen. Bilen suger sig fast på vägen och utstrålar sportig självsäkerhet – trots att testbilen inte har mer än 180 hästkrafter. Förresten, den går att få med 340 också.



3. Utrustning

Det måste tyvärr ryka några getingar på grund av de höga priserna för utrustning. Eftersom bilen är så pass prisvärd i sitt grundutförande blir det här snarare än på ekonomi-punkten. Bara lacken som sitter på testbilen kostar 9 700 kronor. Alla möjliga system som autobroms, adaptiv farthållare och körfältsvarnare finns – men i stort sett alla är dyra tillval. 



4. Komfort

Sportstolarna är riktigt sköna och förarmiljön genomtänkt, vilket bidrar till att göra bilen fantastisk skön att köra. Med "Heads Up Display" – som är ett tillval – ser man hastighet och navigation projiceras på rutan medan bilen glider fram mjukt på vägen. En nackdel med aluminium-chassit är att det tar mer plats än ett vanligt i stål, men Jaguar har ändå lyckats hyfsat bra med utrymmet i kupén. Takhöjden i bak är det enda som hindrar den från att få fem getingar. 



5. Miljö

Den 180 hästkrafter starka dieselmotorn drar 4,2 liter per 100 kilometers körning och släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer. Väljer man småsyskonet på 163 hästkrafter är man nere på miljöbilssiffror – 99 gram per kilometer. Det är den snålaste motorn som Jaguar någonsin gjort. En del av aluminiumet och plasten i XE är dessutom återvunnet material. 



6. Säkerhet

Bilen har än inte krockats av Euro NCAP. Men Jaguar väntar sig högsta betyg tack vare sin nya styva kaross-struktur. Bilen kan utrustas med flera olika system för aktiv säkerhet, exempelvis autobroms och "blind spot monitoring" som varnar när en bil befinner sig i din döda vinkel. 



7. Design

Jaguar XE ser riktigt bra ut. Luftintagen, den stora grillen, de aggressiva frontstrålkastarna och den långt bakskjutna kupén gör att den ser riktigt muskulös ut. Samtidigt är den precis så sofistikerad som vi förväntar oss att en Jaguar ska vara. Kanske hade man kunnat ta ut svängarna mer, men då hade vi kanske tröttnat på den tidigare. 



8. Interiör

Den svartblanka instrumentbrädan knyts harmoniskt ihop med de läderbeklädda dörrpanelerna, vars stygn är i samma färg som bilens kaross. Precis som bilens exteriör är insidan rätt konservativt formgiven. Det är stilrent, funktionellt och utan några egentliga brister. 



9. Ekonomi

Bilen börjar på 329 900 kronor. I sitt grundutförande går en R-sport med dieselmotor på 180 hästkrafter på 366 900 kronor. Det är visserligen mer än vad du får betala för en bil ur BMW:s 3-serie med motsvarande drivlina. Men det är billigt för en Jaguar, särskilt den här Jaguaren. 



10. Lasta

Ett bagageutrymme på 455 liter är godkänt. Det är marginellt större än det hos en Mercedes C220, men det finns de som är bättre i segmentet. Som en jämförelse slukar BMW:s motsvarighet i 3-serien 480 liter packning. 


Annons: