Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 mar 2020 12:03

Bilbranschen kraschar världen över

1/2

Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

En efter en stänger biltillverkarna sina fabriker.

En efter en stänger biltillverkarna sina fabriker.

2/2

Den mest globala tillverkningsbranschen har inte en chans mot en pandemi.

Nu stänger flera biltillverkare sina fabriker och håller tummarna för ett snabbt förlopp.

Viruskrisen kommer att påverka hela bilvärlden under hela året och kommer att bromsa satsningen på klimatvänligare elbilar.

En efter en meddelar Europas stora biltillverkare att fabriker stänger i Frankrike, Italien, Tyskland, Polen, Slovakien, England. Det är bara en tidsfråga innan Volvo Cars tvingas trycka på stoppknappen vid produktionsbanden i Torslanda och belgiska Ghent.

Utan nödvändiga delar från underleverantörer runtom i världen går det inte att bygga bilar.

Utan friska fabriksarbetare eller arbetare som kan pendla till jobbet går det inte att producera.

Bilbranschen tillhör våra allra mest globala där ”just in time”-strategin genomsyrar all tillverkning. Varje del på bilen tillverkas i exakt rätt tid och alla lager av delar befinner sig på båtar, lastbilar eller flygplan. Bara några timmars försening vid en enda gränsövergång i Europa betyder stopp på banden i Wolfsburg, Ellesmere Port, Martorell, Rüsselsheim eller Vigo. Tänk då hur det blir när hela Europa slår igen.

När Covid-19 bröt ut i Kina drabbade det Renault hårt, främst för att de hade fabriker i Wuhan och det fanns en lång tradition av utbyte mellan Frankrike och provinsen. Men Kina är så mycket mer än bara ett satellitland för tillverkning. Kina har en dominerande ställning i produktionen av komponenter till elmotorer i elbilar och framför allt kontrollerar Kina så gott som all tillverkning av råmaterial till den kraftigt växande batteriindustrin. 

Redan när viruset bröt ut i Kina pratade många om att det skulle gå att isolera sjukdomen till en viss stad eller provins. Alla vi som rest och bevakat bilbranschen förstod att det var en omöjlig tanke. Det räcker med att se hur många från Asien som besöker en så avlägsen plats som däcktestanläggningen i finska Ivalo för att förstå att bilvärlden snurrar runt Kina och Asien. Hela bilindustrin är också helt beroende av att människor, delar och råvaror kan röra sig enligt ett tajt schema – över hela världen. 

Handlare måste stänga

Flera biltillverkare kämpade redan före virusutbrottet med sjunkande lönsamhet och nödvändiga investeringar i elbilar. EU har satt höga böter för alla som släpper ut för mycket koldioxid och 2020 är det allra tuffaste året för flera tillverkare. Det är i år som utsläppsnivåerna måste tryckas ner till varje pris och det är i år tillverkarna måste pressa fram dyra elbilar och laddhybrider. 

För bilbranschen är en lamslagen försäljning där flera bilhandlare kommer att tvingas stänga helt, en havererad finansmarknad med stor osäkerhet, egna aktievärden som rasat på världens börser en värre mardröm än viruset i sig. Risken är uppenbar att tillverkarna nu tvingas bromsa satsningen på elbilarna helt.

Nu hoppas bilbranschen på ett snabbt förlopp och flera har stängt sina fabriker till och med fredag nästa vecka. Det är en optimistisk bedömning då andra pratar om att viruset kommer att finnas i samhället i upp till ett halvår. Närmare en miljon människor i Europa är sysselsatta med att bygga bilar så hur länge fabrikerna tvingas hålla stängt kommer att påverka hela vår ekonomi. Finanskrisen för drygt tio år sedan tvingade USA:s dåvarande president Barack Obama att rädda General Motors undan konkurs. Flera andra tillverkare köptes upp eller försvann i spåren av krisen.

Coronakrisen kan få betydligt större konsekvenser än så för bilbranschen.