Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Betyg+bilder: Så bra är Audi R8

1. Motor

Den genomskinliga motorhuven gör att du kan se konstverket från Audi  - en 5,2-liters V10:a på 610 alternativt 540 hästkrafter, vackert placerad direkt bakom förarstolen. Kraften fördelas via en uppdaterad sjustegad s-tronicautomatlåda. Kraften finns överallt verkar det som och inte minst imponerar vridmomentet på 560 Nm.



2. Körupplevelse

Det är tydliga skillnader mellan de fyra olika inställningarna i Drive Select och i Performance går det dessutom att optimera bilen för vått, torrt eller snö-underlag. 50 procent av delarna i R8 V10 delas med tävlingsbilen - vilket förklarar en del av prestandan. Fyrhjulsdriften använder en nyutvecklad elektrohydraulisk reglerad lamellkoppling och systemet kan ge 100 procent kraft till fram- eller bakaxeln. Eller steglöst fördela kraften mellan de två ytterligheterna. 



3. Utrustning

I plus-varianten finns förstås det mesta med medan om du väljer vanliga R8 V10 så behöver du köpa till bland annat den så kallade prestandaratten där Drive Select och Performance samt en tuff röd knapp för att starta bilen sitter monterade i nederkant. I V10 plus är också de ställbara adaptiva stötdämparna - som ligger bakom mycket av den fina väghållningen - standard men de finns som tillval i vanliga V10. Vissa exteriörfärger kommer också till i plus-varianten.



4. Komfort

Här brukar sportbilar verkligen ta stryk - det vill säga, det är svårt att bygga en sportbil som är tillräckligt vridstyv och hård i fjädringen för en racerbana och samtidigt få den att inte bli stötig på vanliga vägar. Men Audi har lyckats bra. Komfort-läget fungerar. Lite vägljud finns kvar i den annars välisolerade kupén. Välj stolarna där du kan justera vinkeln på ryggstödet.



5. Miljö

Okej, det kommer en e-tron som ska klara hela 45 mil på ren eldrift - en Tesla-utmanare. Så vi ska inte vara allt för hårda mot Audis R8-projekt. Men nu är det den här bilen som ska betygsättas och en 5,2-litersmotor på 610 hästkrafter behöver förstås energi för att jobba. 



6. Säkerhet

Autobroms och filvarning lyser med sin frånvaro. Än så länge jobbar bilindustrin med två agendor när det gäller säkerhetssystem. Men jag gissar att en R8-ägare är lika intresserad som en A4-ägare att inte skada bilen i kösituationer. Jag hade gärna sett autobroms i R8 och inte bara i Audi-modeller där man vill få bra krockbetyg.



7. Design

Foto: Tobias Sagmeister

Första generationen R8 var en huvudvändare och formerna är såklart kvar. Men utvecklingen går framåt och R8 får finnas sig i att i någon mening bli en lite häftigare TT - trots att det skiljer sisådär en dryg miljon på prislappen. Här hade Audi gärna fått fortsätta att våga lite mer och inte spela säkert.



8. Interiör

Ni vet att jag gillar Virtual Cockpit och jag berömde systemet redan i nya TT förra året. Tydligt och hela instrumenteringen är verkligen koncentrerad på föraren. De nya knapparna på sportratten är snygga men designen på knapparna i mitten kunde gärna fått vara stilrenare. Även interiören blir lite TT-extra och för det här priset vill man ha en exklusivare känsla.



9. Ekonomi

Foto: Tobias Sagmeister

Trots sina modiga 1,8 miljoner för plus-versionen är det här en relativt säker placering. Det kommer alltid att finnas köpare på den här typen av supersportbilar, allra helst som de verkligen går att köra med både extremt snabbt och rätt vanligt. Audi har lyckats bygga en aura runt R8 som ytterligare höjer andrahandsvärdet.



10. Lasta

I bagageutrymmet fram ryms en kabinväska, en datorväska och en kavaj. Inte mer. Ändå är det är cirka tio liter mer än i gamla R8 tack vare att hela utrymmet byggts i aluminiumramen och därmed sparat på utrymmet för extramaterial. Smart och ytterligare ett bevis för hur Audi lärt sig teknik som kommer att flytta med till mer vanliga modeller.


Totalt: 31 (av 50)


Annons: