Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är VW Golf Sportscombi R

1. MOTOR 

Den bensindrivna tvålitersmotorn i Golf R är ett riktigt kraftpaket. Tack vare en fet turbo ger den en effekt på 300 hästkrafter och ett vridmoment på 380 Nm. Och kraften finns över större delen av varvtalsregistret, även om det blir som allra roligast när varvräknaren börjar närma sig rött. Rätt tufft ljud också, trots att det bara är en fyra. 



2. KÖRUPPLEVELSE 

Golf Sportscombi R är en rolig bil att köra. Dessutom är den tack vare fyrhjulsdriften rätt lätt att köra fort med. Vi provkör på racerbanan Ascari, i närheten av Malaga. Här beter sig Golf Sportscombi R nästan som en sportbil. Minimalt med understyrning och maximalt kurvgrepp. Dessutom verkar bromsarna klara hård körning.




3. UTRUSTNING 

Utrustningsnivån i Golf R är bra, en hel del grejer är standard. Bland annat ingår körprofilsväljaren som går att ställa in för snabbare gasrespons och andra växlingspunkter i DSG-lådan. Här ingår också sportstolar, en klimatanläggning och infotainmentsystemet ”Composition Media” med 6,5-tums pekskärm.



4. KOMFORT 

Man reser faktiskt helt okej i nya Golf Sportscombi R. Stolarna är bra och ger fint stöd för kroppen. Bullernivån från hjulen är relativt hög, men det är kanske inte riktigt så farligt som man kunde befarat. Med tillvalet DCC går det att ställa chassit i tre lägen: Sport, Normal och Comfort. Med det sistnämnda valt känns R som en standardbil.




5. MILJÖ 

Sju liter bensin per tio mils blandad körning och 164 gram CO2 per kilometer – det är bra siffror för en bil som har 300 hästar i motorn. Dock ska man vara medveten om att det krävs extremt lugn körning för att komma ner mot de siffrorna. Så snart man blir lite busig med gaspedalen skenar förbrukningen iväg. Och här är det lätt att bli busig.



6. Säkerhet

Golf har fått bra betyg när det gäller säkerheten. Och R-versionen håller samma nivåer som de andra. Det betyder att här förutom alla standardgrejer som ESP och ett gäng krockkuddar även finns systemet pre-crash, som stramar upp bälten och stänger fönster, en autobroms, trötthetsvarnare och multikollisionsbroms som standard.




7. DESIGN 

Fronten har fått en markerad grill och feta luftintag och snygga bi-xenonstrålkastare. I bak skvallrar en diffusor och fyra avgasutblås om bilens prestanda. 18-tumsfälgar och stora bromsar förhöjer det sportiga utseendet ytterligare. Visst är det här en tuff bil, men kanske kan man önska sig ännu lite mer. Lite anonym är den allt.




8. INTERIÖR 

Golf Sportscombi R har fått ordentliga sportstolar i fram, som är klädda i en blandning av tyg och alcantra. I övrigt ser det ut som vi är vana vid i en Golf: Det är prydligt, logiskt och praktiskt. Men kanske inte speciellt fantasieggande. Det skulle ha varit fränt om VW hade vågat släppa loss och bygga en riktigt rejsig inredning i den här bilen.




9. EKONOMI

405 500 kronor är det rekommenderade grundpriset för en Volkswagen Golf Sportscombi R. Det är mycket pengar för en kombi i den här klassen. Men, lägger man in bilens prestanda i ekvationen och tittar på vad det skulle kosta att köpa en annan modell som både är lika snabb och praktiskt – ja då tycker man att detta är prisvärt.




10. LASTA 

Låg lasttröskel, bred lastöppning och stor volym. Hela 605 liter kan man klämma in bak i Alltrack, det är samma siffra som hos vanliga Golfkombin. Sportscombi R kan av någon anledning dock inte utrustas med dragkrok, vilket är lite synd. Det kan nog kanske skrämma bort en och annan kund som vill kunna dra en släpvagn ibland.


Totalt: 37/50



Annons: