BETYG 10 PUNKTER: Så bra är VW Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack är en trevlig bil att åka i.

Dessutom bjuder den på fina utrymmen, bra lastvolym – och bra dragvikt.

Kanske kommer vi att få se många husvagnar efter den här modellen framöver?

Vi ger bilen totalt 36/50 i betyg. Här kan du läsa betyg och motivering i tio kategorier.

1. MOTOR

Foto: David Jakobsson

Alltrack är den enda Golfkombin som får den 184 hästar starka dieseln i Sverige. Det är samma motor som sitter i Golf GTD, som VW Sverige valt att inte ta in i kombiutförande. Motorn är stark och på papperet hyfsat snål. Karaktären är inste speciellt sportig, kraften avtar rejält mot toppen av varvtalsregistret.



2. KÖRUPPLEVELSE

Foto: David Jakobsson

Det är riktigt trevligt att köra Volkswagen Golf Alltrack. Bilen känns fortfarande rätt tajt, men upplevs på grund av att den är höjd som lite mjukare än en vanlig Golf. Känslan i styrningen är lite segare och bilens understyrning blir tydligare. Klart plus här för bra framkomlighet på sämre vägar och underlag.



3. UTRUSTNING

Foto: David Jakobsson

Alltrack är rätt välutrustad i grundutförande. Både fyrhjulsdriften och den automatiska DSG-växellådan är standard. I bilen hittar vi också en tvåzons klimatanläggning, ett i9nfotainmentsystem med bluetooth och en adaptiv farthållare. Dragpaket med krok, backkamera och bagagematta kostar 7 500 extra. 



4. KOMFORT

Foto: David Jakobsson

Man åker bra här. Under provturen njuter vi av fjädring som gör färden harmonisk. Vi njuter också av att vi slipper störande vindbrus, trots att också kör bilen i motorvägsfart. Vi upplever oväntat lite buller från hjulen. Kanske är Alltrack tystare än vanliga Golf. Kanske är det bara spansk asfalt som är tystare än svensk.



5. MILJÖ

Foto: David Jakobsson

5,0 liter per tio mils blandad körning ska Golf Alltrack TDI 184 dra, vilket motsvarar 132 gram CO2 per kilometer. Det är väl inga fantastiska siffror om man betänker att detta är en relativt liten bil. Men jämför man med större bilar med samma offroadegenskaper och dragvikt är det plötsligt rätt bra.



6. SÄKERHET

Foto: David Jakobsson

Golfen har fått bra betyg när det gäller säkerheten. Och självklart är Alltrack lika bra. Här finns förutom alla standardgrejer som ESP och ett gäng krockkuddar även systemet pre-crash, som stramar upp bälten och stänger fönster, en autobroms, trötthetsvarnare och multikollisionsbroms och som standard. 



7. DESIGN

Foto: David Jakobsson

Volkswagen har bara småduttat lite när de designade Golf Alltrack – men resultatet funkar. Karossen är samma som vanliga kombin, men har smyckats med detaljer som ska signalera offroad. Bland annat hittar vi här svarta skärmbreddare, mattsilverlackerade trösklar och hasplåtar i äkta plast.



8. INTERIÖR

Foto: David Jakobsson

Volkswagen är bra på det här med att bygga interiörer. Alltid praktiskt. Alltid logiskt. Och nu för tiden också alltid med hyfsad kvalitetskänsla. Dock saknar vi nya tankar och idéer som skulle ha gjort det hela lite mer äventyrligt. Att bara brodera in ordet ”Alltrack” i tygklädseln räcker inte för att skapa offroadkänsla.



9. EKONOMI

Foto: David Jakobsson

Nästan 300 000 kronor, eller 291 900 närmare bestämt, är instegspriset för Golf Alltrack. Mycket pengar, kan man tycka. Men man ska inte glömma bort att bilen är bra utrustad redan från start och att den tack vare bra utrymmen och bra dragvikt utan att tveka gör samma jobb som betydligt större och dyrare bilar.



10. LASTA

Foto: David Jakobsson

Låg lasttröskel, bred lastöppning och stor volym. Hela 605 liter kan man klämma in bak i Alltrack, samma siffra som hos vanliga Golfkombin. Väljer man en Alltrack diesel får man dock bättre dragvikt – modellen får dra hela 2 000 kilo. Vågar man gissa att det vattnas i munnen på en och annan husvagnsägare nu?


Annons: