Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är Nya Outlander PHEV

1. Motor 

Outlander PHEV har två elmotorer, en fram och en bak. Här finns också en fyrcylindrig bensinmotor som ger maximalt 121 hästkrafter. I hastigheter upp till 65 km/h är det alltid bara elmotorerna som driver och i högre farter kan de få hjälp av förbränningsmotorn. Det hela funkar fint, men man kan önska sig mer kraft framför allt när man ska göra en omkörning.



2. Körupplevelse 

Mitsubishi Outlander PHEV är inte speciellt rolig att köra, även om den nu i samband med uppdateringen blir lite bättre på vägen och lite kvickare i väg från stillastående. Det här är inte en bil man väljer om man är ute efter några sportiga egenskaper. Den är däremot mycket behaglig att ratta runt på olika typer av vägar, framför allt när man kör på ren eldrift. Då känns den harmonisk.



3. Utrustning 

Outlander PHEV finns i fyra utrustningsnivåer: City, Komfort, Business Nav och Business Safety. Redan i grundutförande är det gott om utrustning här som till exempel backkamera, eluppvärmd ratt, farthållare, stereo med bluetooth och klimatanläggning. 

Läderklädsel kommer först i versionen Business Nav, där kommer också 360-graderskameran och LED-strålkastare.



4. Komfort 

Den nya versionen av Mitsubishi Outlander PHEV har blivit skönare att åka i jämfört med den gamla, inget snack om saken. Bland annat har hjulupphängningen fått en översyn och fjädrar och stötdämpare har kalibrerats om. Tack vare diverse åtgärder som till exempel nya däck och mer ljudisolerande material har den också blivit tystare. Mindre vägljud och vindbrus.




5. Miljö 

Mitsubishi Outlander PHEV är ett bra miljöval som går att köra med riktigt låga CO2-utsläpp – om man bara ser till att ladda bilen. Struntar man i att stoppa i kontakten och bara kör med förbränningsmotorn upptäcker man att detta är en törstig rackare. Bilen är inte heller speciellt miljöbra under långkörningar, tänker man ägna sig mycket åt det är nog dieselversionen ett bättre val. 




6. Säkerhet 

Outlander PHEV testades av Euro Ncap 2013 och kammade hem maximala fem stjärnor och fick klart anständiga betygspoäng. Några av säkerhetssystemen, som automatiskt kollisionsvarningssystm, filbytesvarnare och ett system som varnar för kollisionsrisk vid start finns dock bara med i den hösta utrustningsnivån som heter Business Nav Safety. Det är lite synd och påverkar betyget.




7. Design 

Mitsubishi har jobbat en hel del med att piffa till sin stora plug in-hybrid. Och resultatet är helt klart ett lyft när man jämför med den gamla som såg lite mesig ut om man ska vara ärlig. Den nya fronten ger mer karaktär och bakdelen ser nu lite biffigare ut. Det är dock fortfarande en bil med ett ganska alldagligt utseende, det är nog få som kommer att vända sig om när de ser den köra förbi. 



8. Interiör 

Foto: David Jakobsson

Mitsubishi har prioriterat att lyfta just PHEV-versionen av Outlander. Testbilen vi kör har den högsta utrustningsnivån Business Safety. Det betyder att den är begåvad med en ny skinnklädsel som lyfter interiören till en ny nivå. En ny snyggare ratt och några tillpiffade smådetaljer gör också sitt till för en bättre helhet. Resultatet är en bil som man trivs bra i, även om det inte är världsklass. 



9. Ekonomi 

Visst är det här en dyr modell – instegspriset är 409 900 kronor. Vill man ha toppversionen som har all fin utrustning blir prislappen från hela 479 900 kronor. Ser man till att ladda billig el behöver dock inte totalkostnaden bli så hög per mil. Och man får tillbaks 40 000 kronor via den så kallade supermiljöbilspremien. Dessutom är förmånsvärdet lågt för det viktiga tjänstebilsfolket. Andrahandsvärdet tveksamt.



10. Lasta 

Bagagevolymen uppges till 463 liter upp till baksätets ryggstöd och 731 liter om man lastar upp till taket. Det är ju helt okej, dessutom hyfsat lättlastat. Fäller man ner ska det gå att klämma in 1 602 liter bak i en Outlander PHEV. För att vara en hybrid är dragvikten riktigt bra – 1 500 kilo är godkänt om föraren har utökad B-behörighet. Funkar med många vanliga husvagnar, alltså.



Annons: