Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är Land Rover Discovery Sport

1. MOTOR 

Det är fyrcylindriga motorer som gäller till Discovery Sport. Vi kör SD4 på 190 hästar, en motor som förmodligen kommer att bli den mest sålda här. Trevlig maskin som är tillräckligt stark för vardagsbruk, men lite mer pulver hade vi gärna haft tillgång till i omkörningarna. Nioväxlad automat eller sexväxlad manuell växellåda finns att välja på.



2. KÖRUPPLEVELSE 

Det här är en stor bil som en ganska suvig karaktär. Inte alls speciellt rolig att köra, om man ska vara ärlig. Men Land Rover Discovery Sport har tack vare sin långa fjädringsväg och fyrhjulsdriftsystemet Terrain Response bra egenskaper i terrängen vilket drar upp betyget. Detta är en potent offroadbil, även om den ser lite väl elegant ut för sånt.




3. UTRUSTNING 

Mycket av utrustningen hittar vi i tillvalslistan. Och vill man ha en fullutrustad bil får man betala dyrt. Vad sägs till exempel om 26 600 kronor för automatlåda, 13 600 för det icke öppningsbara panoramataket eller 3 100 kronor för att bilen ska kunna känna igen trafikskyltar? (Testbilen gissar dessutom ofta fel på rådande hastighetsregler.)




4. KOMFORT 

Land Rover Discovery Sport bjuder på fin komfort. På motorvägen känns bilen behagligt mjuk och flyter fram fint över ojämnheter. Lite vindljud och buller från de stora hjulen stör dock en aning, men det är ingen fara. På riktigt dåligt underlag briljerar fjädringen. Hyfsade stolar i bilen, kanske skulle man kunna önska sig mer lårstöd för långa ben.




5. MILJÖ 

Med automatlåda och de två extrasätena i bak ska den här bilen dra 6,3 liter diesel per tio mils blandad körning. Det betyder ett CO2-utsläpp på 166 gram per kilometer. Det är inte siffror som imponerar. Och när vi kör bilen överstiger förbrukningssiffrorna den angivna förbrukningen med råge. Dock ska vi komma ihåg att detta är en stor bil.



6. SÄKERHET 

Discovery Sport har alla de vanligaste säkerhetsfunktionerna, modellen har också utrustats med en fotgängarairbag, vilket den är först i klassen med. Här finns också ett automatiskt nödbromssystem som ska förhindra kollisioner med framförvarande fordon. När bilen testades av Euro Ncap belönades den med fem starka stjärnor och höga poäng.  



7. DESIGN 

Det här är en riktigt snygg bil. Och inte undra på det när den har fått låna så många drag från släktingarna Range Rover Sport och Range Rover Evoque. Målet verkar ha varit att få bilen att se större och bredare ut än vad den egentligen är. Och här har man lyckats. Land Rover Discovery Sport ser riktigt biffig ut. Snygga stålkastare ger en känsla av lyx.




8. INTERIÖR 

Snyggt. Prydligt. Funktionellt. Men interiören i den här modellen lever inte upp till de signaler som den spejsade exteriören sänder. Material och knappar håller hyfsad klass och i testbilen slipper vi irriterande missljud. Men det är varken ombonat eller speciellt roligt här. Kanske vill man inte komma för nära sitt premiummärke Range Rover.



9. EKONOMI 

Ett grundpris på 376 900 kronor för en 2,2L TD4 S låter kanske nästan prisvärt. Men då har vi en ganska klent utrustad bil – kliver man upp till en HSE med 190-hästarsdiesel börjar priserna på 495 900 kronor. Och testbilen är extrautrustad för ytterligare 112 700 kronor, totalt 608 600 kronor. Och då känns det inte alls lika prisvärt längre.  



10. LASTA 

Land Rover Discovery Sport är, förutom en rätt hög lasttröskel, en lättlastad bil som sväljer en hel del. Väljer man att ha de två extrasätena nedfällda ska det gå in mellan 829 och 981 liter bagage, beroende på har man har det skjutbara baksätet. Den här modellen lär bli poppis som dragbil. 2 200 kilo får man hänga på kroken om man har rätt körkort.


Totalt: 34/50


Annons: