BETYG 10 KATEGORIER: Så bra är 2-serie Gran Tourer

1. MOTOR 

Det finns många motoralternativ. 220d är en bra motor – men 220i är roligare.

Ett flertal olika motorer kommer till 2-Serie Gran Tourer, från ett par trecylindriga maskiner upp till tvålitersmotorer. Vi kör den fyrcylindriga dieseln 220d, som med hjälp av dubbelturbo ger 190 hästar och 400 Nm. Det är en bra motor som blivit bättre i och med den senaste uppdateringen. Bensinalternativet 220i är dock roligare och ger en sportigare känsla.



2. KÖRUPPLEVELSE 

Inte sportigt, men barnen lär trivas i baksätet.

Visst klarar sig 2-Serie Gran Tourer genom kurvorna utan att göra bort sig – men det är inte riktigt så här vi är vana vid att det känns att köra BMW. Den sportiga känsla som BMW värnat så hårt om i så många modeller finns inte med här. Men, det är klart… Barnen trivs med stor sannolikhet i baksätet. Och det är oftast betydligt viktigare.



3. UTRUSTNING 

Det ingår en hel del i bilen vi provkör.

Det ingår en del utrustning i 220d xDrive Gran Tourer. Här finns till exempel den 8-stegad Steptronic-växellåda, klimatanläggning (1 zon), infotainmentsystem med 6,5-tumsdisplay, regnsensor och elektriska fönsterhissar. Vissa saker saknar vi dock, som till exempel en farthållare. Det mesta finns dock att lägga till mot en kostnad.



4. KOMFORT

Man åker bekvämt i 2-Serie Gran Tourer.

Det här är en skön bil att åka i. Tack vare det längre axelavståndet är modeller skönare än den mindre Active Tourer. Och betydligt skönare än Mini, som har lånat ut mycket av tekniken under skalet. Vindbruset är lågt i Grand Tourer och när vi testkör på fin asfalt i Kroatien slipper vi också buller från hjulen. Det kommer dock att bli annat hemma i Sverige.




5. MILJÖ 

Klart godkänd förbrukning.

Inte någon riktig miljöbil, men de förbrukningssiffror som BMW uppger är klart godkända med tanke på fyrhjulsdriften och bilens storlek. 4,9–5,1 liter per tio mils blandad körning ska den dra, beroende på vilken utrustning som finns i bilen. 128–133 gram CO2 per kilometer. Under provkörningen drog bilen en bit över 0,7 liter per mil.




6. SÄKERHET 

Full pott i Euro NCAP.

2-Serie Active Tourer belönades med fem stjärnor när den krocktestades av Euro Ncap och det finns inget som talar för att 2-Serie Gran Tourer skulle klara sig sämre, även om den större karossen och högre vikten kan påverka resultatet. Autobroms är standard, den är aktiv upp till 60 km/h och reducerar hastigheten med 20 km/h.



7. DESIGN 

Påminner om en Kia.

BMW brukar bygga bilar som ser både sportiga och eleganta ut, med väl uttänkta linjer som kommunicerar fart och kraft. De designregler som nu råder hos BMW visar sig dock funka rätt dåligt för en bil med dessa proportioner. Tänker man bort bakljusen och de så kallade BMW-njurarna i fronten påminner Gran Tourer inte så lite om en Kia Carens.




8. INTERIÖR

Mycket snyggt på insidan.

BMW har en nästan oöverträffad förmåga att skapa inredningar som upplevs som gedigna, och den här är inget undantag. Bra känsla i varje detalj. Inga missljud. Inget ologiskt. Och genomgående snyggt och prydligt. Kanske kan man, som vanligt när det gäller tyska biltillverkare, önska sig lite mer fantasi och mod. Det behövs något som överraskar.




9. EKONOMI 

Är dyr - men känns också dyr.

En BMW 220d xDrive Gran Tourer kostar från 355 000 kronor, och det kan snabbt springa i väg ytterligare 30 000–40 000 kronor när bilen är utrustad och klar. Det är så klart inte alla som kan hosta upp sådana summor för en bil, kanske allra minst de unga familjer som BMW siktar in sig på med den här modellen. Dock mycket ”dyrkänsla” för pengarna.



10. LASTA

Med alla säten fällda finns massor av lastutrymme.

Ett bra lastutrymme är så klart en av de viktigaste poängerna med att välja en MPV. Och 2-Serie Gran Tourer är ett bra val. 645 liter sväljer bilen med mittenraden uppfälld och hela 1 905 liter om man fäller ner. Just 220d xDrive Gran Tourer har en dragvikt på 1 600 kilo, vilket är bra för klassen. Med övriga motoralternativ är dragvikten 1 500 kilo.


TOTALT: 31/50



Annons: