BETYG – 10 punkter: Så bra är VW Passat GTE

1. Motor 

I vissa laddhybrider märks skiftet mellan förbrännings- och elmotor tydligt. Men inte i Passat. Här styrs kraften från respektive motor snyggt ihop till en enda enhet och det enda föraren märker är ljudet från bensinmotorn när den kickar i gång. Inte heller i växellådan märks det att det är två motorer som bidrar med kraften. TSI-motorn är snål även på egen hand. I GTE-mode med maximal effekt blir bilen snabb som en sportbil - rakt fram.



2. Körupplevelse 

Känslan i bilen är i stort sett identisk med den i "vanliga" Passat vilket betyder bra styrning, effektiv fjädring och bra kontakt med bilen via stol och reglage. Batteriet sitter monterat i golvet vilket bidrar till att de extra 125 kg inte märks lika mycket. Bra också att VW tonat ner eldriften och inte gjort en så stor eller konstig grej av att bilen körs på el. Inga konstiga påhitt bara för att det är eldrift - vilket inte är ovanligt.



3. Utrustning 

GTE har en grundutrustning som liknar den i VW:s GT-utbud. Men på prislappen ska du lägga till 10 000 kronor för drag och lika mycket för säkerhetspaketet. Vill du ha smarta Trailer Assist med din dragkrok kostar det totalt lite drygt 10 000 kronor till. Miljöbilspremien på 40 000 kronor äts alltså snabbt upp. Dragpaketet ökar bilens värde men jag hade gärna sett att Safe Tech hade varit standard. Bra att App Connect är standard.



4. Komfort 

Redan tysta VW Passat kommer verkligen till sin rätt vid eldrift. Vägljud och vindbrus stängs effektivt ute från kupén. Och du hör väldigt lite från transmission och andra rörliga delar. Inte ens när bilen ska i väg från stillastående knakar det som i vissa andra elbilar. Konkurrenterna behöver jobba ifatt för VW har satt en standard för hur en bil inte låter. Stolarna kan bli bättre.



5. Miljö 

På eldrift är det förstås fem getingar. Men vi väntar lite med det högsta betyget tills vi sett hur mycket Passat GTE drar ute på motorvägen. Förbrukningssiffran för den kombinerade el- och bensindriften är väldigt imponerande men också mätt under gynnsamma förhållanden. Bara vår lilla testresa på drygt tre mil avslöjade att batteriet väldigt, väldigt sällan kommer att ge dig fem mils körning på el.




6. Säkerhet 

VW Passat i grundversionen fick när den betygsattes fyra getingar. Det återstår en del till bäst i klassen men VW:s fina parkeringshjälp och dragassistans väger upp för en del som autobromsen saknar i prestanda jämfört med de allra bästa. VW har i alla fall en teknik som de är allra bäst på och det är filvarningssystemet som ingen annan tillverkare lyckats göra lika följsamt.



7. Design 

Blå detaljer och kanske framför allt blå bromsok ska särskilja GTE från de andra i Passat-familjen. Kanske var oken ett steg för mycket. En annan typ av design är platsen för ladduttaget - i fronten bakom en klen plastlucka. Jag undrar hur bra det här kommer att fungera under en svensk vinter där fronten göms i snö och is. 



8. Interiör 

Volkswagen skalar av och designar stilrent så mycket de bara kan. De nya instrumenten för laddhybriden är enkla och överskådliga och App Connect är väldigt enkelt och tydligt. Kanske så enkelt att tekniken verkligen kommer att användas. Passat känns väldigt lyxig på insidan och jag tycker att laddhybriden är strået vassare än övriga Passater.




9. Ekonomi 

Drygt 400 000 kronor i grundutförande och miljöbilspremien kommer att ätas upp av den utrustning du vill köpa. VW har räknat ut ett förmånsvärde på 2200 kronor före skatteeffekten och det säger det mesta - det här blir en storsäljare bland förmånsbilarna. För privatpersonen blir det väl dyrt i inköp - även om varje körd mil kan bli billig om du är flitig med laddsladden. En wall box som laddar bilen på två och en halv timme i stället för drygt fyra kostar 10 000 kronor.



10. Lasta 

Batteriet har inte påverkat lastutrymmet alls - 650 liter med uppfällt säte och 1780 med nedfällt baksäte - och bilköparna kommer att gilla att Passat GTE kan utrustas med drag och att dragvikten är 1600 kg. Att det inte är mer beror på bilens vikt och på hur växellådan dimensionerats. Lastöppningen något låg.

Totalt: 41 (av 50)


Annons: