Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 25 okt 2018 16:57

Priserna för bilbesiktning i Sverige fortsätter att öka

Undersökning visar att det har blivit allt dyrare att besiktiga bilen – samtidigt som kunderna ändå verkar vara nöjda.

Undersökning visar att det har blivit allt dyrare att besiktiga bilen – samtidigt som kunderna ändå verkar vara nöjda.

1/3

Foto: TRANSPORTSTYRELSEN

2/3

Foto: Robin Aron / GT-Expressen

Vad är hemligheten med Göteborgs bussar – varför klarar de besiktningarna så mycket bättre än bussar i resten av Sverige?

Vad är hemligheten med Göteborgs bussar – varför klarar de besiktningarna så mycket bättre än bussar i resten av Sverige?

3/3

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Bilbesiktningsmarknaden avreglerades 2010 och nu kommer en summering från Transportstyrelsen:

– Det har blivit dyrare att besikta bilen, säger Peter Holmlund, myndighetens utredare.

Det är drygt sju år sedan som marknaden för fordonsbesiktning avreglerades. Transportstyrelsen har sedan dess undersökt hur marknaden fungerar och presenterar nu en summering av perioden.

– I stort fungerar besiktningsverksamheten på samma sätt som tidigare. Det har blivit dyrare att besikta bilen, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen.

Snittpriserna har helt enkelt ökat mer än konsumentprisindex för samma period. 

Om det påverkat kundernas omdömen? Nja.

– Den kundundersökning vi gjort visar att majoriteten av kunderna är mycket nöjda.

Samtidigt kommer myndigheten med viss kritik gällande besiktningspersonal:

”Undersökningar visat att alla tekniker inte genomför alla kontrollmoment vid alla besiktningar.” 

Undersökningen (Transportstyrelsens stickprovskontroller) kan dock inte ge svar på hur hög nivån är på besiktningsarbetet.

LÄS ÄVEN: ”Kan jag besiktiga trots att motorlampan lyser?” 

Är Göteborgs bussar bättre eller ligger en hund begraven där?

Myndighetens sammanfattning inkluderar en del andra intressanta poster:

Av någon anledning godkänns 9 av 10 bussar i Göteborgsområdet. Motsvarande siffra för resten av landet är 6 av 10. Om det beror på bättre bussar i väst, eller sämre besiktningar, återstår att se. Transportstyrelsen kommer granska denna fråga närmare.

Besiktningsstationerna är spridda över hela landet, även i glesbygd.

Marknadskoncentrationen har ökat.

Antalet besiktningsstationer för lätta fordon har ökat med knappt 5 procent, lördagsöppna stationer har minskat med nästan 10 procent och antalet verksamma besiktningstekniker har ökat från 1 975 stycken år 2016 till 2 066 stycken 2017.

Transportstyrelsen skriver vidare: ”Besiktningsföretagens branschorganisation Swetic tycker att Transportstyrelsens föreskrifter hämmar teknik- och metodutveckling. Transportstyrelsen har inte sett någon teknikutveckling inom fordonsbesiktningsbranschen utöver den miniminivå som är obligatorisk.”

Dessutom föreslår myndigheten att besiktningsformen mopedbesiktning slopas, eftersom den inte används men medför kostnader för besiktningsföretagen. 

LÄS ÄVEN: Här är nummerplåtarna som Transportstyrelsen stoppat