Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 30 okt 2015 11:30

Nya besiktningsregler får kritik från flera håll

Mycket talar för att vi kommer att få nya regler för besiktning. Men Transportstyrelsens förslag får kritik.

Mycket talar för att vi kommer att få nya regler för besiktning. Men Transportstyrelsens förslag får kritik.

Foto: Jacob Sjöman

Transportstyrelsen har föreslagit att om reglerna för kontrollbesiktning av fordon ska göras om.

Bland annat vill man att nya bilar ska besiktigas första gången efter fyra år och sedan vartannat år.

Nu möts förslaget av hård kritik från flera håll.

– Detta är ett märkligt förslag som äventyrar trafiksäkerheten, säger Jon Stenbeck på Motormännen.

Transportstyrelsen föreslår omfattande förändringar i reglerna för kontrollbesiktning av fordon. Ett av förslagen innebär att bilar inte ska behöva besiktigas under de fyra första åren och därefter bara köras till kontrollbesiktning vart annat år.

– Personbilar har betydligt färre tekniska brister i dag jämfört med för 15 år sedan, säger Transportstyrelsens utredare Mats Hjälm.

Alla köper inte resonemanget och förslaget har mötts av flera kritiska reaktioner. Motormännens riksförbund, MRF, ser stora risker om förslaget går igenom hos regeringen.

– Varje år besiktigas 3,7 miljoner bilar. Av dessa får en miljon så pass allvarliga anmärkningar att det krävs ombesiktning. Med färre kontroller får vi fler farliga bilar på våra vägar, säger Motormännens informationschef Jon Stenbeck.

LÄS MER: Här är alla nya regler som regeringen kan klubba igenom

”Dagens regler är rimliga”

Motormännen får medhåll från Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

– Redan 1997 påbörjades ett arbete för att färre skulle skadas eller dö i en bil. I Sverige saltar vi vägarna och vi har en av EUs äldsta rullande vagnpark. Vi har i dag rimliga regler som står i proportion för att nå en nollvision och Sverige har bland den bästa trafiksäkerheten i världen i dag. SFVF beklagar djupt om vi nu ger upp den tanken, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF.

Besiktning en miljöfråga

Motormännen ser flera risker med glesare intervall mellan kontrollbesiktningarna. Det handlar inte bara om trafiksäkerhet utan är också en miljöfråga, menar organisationen.

– Totalt får de bilar som besiktas nära 3,2 miljoner anmärkningar varje år. Cirka 140 000 anmärkningar rör avgasutsläpp och ca 140 000 bilar har fel på avgassystemet rent generellt. Samtidigt som vi på många olika sätt strävar efter att minska bilens negativa miljöpåverkan kommer förslaget få motsatt effekt för miljön. De miljöfarliga utsläppen kommer öka. För höga koldioxidutsläpp är nämligen inget som den enskilde bilägaren har möjlighet att upptäcka på egen hand, säger Jon Stenbeck.