Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 25 jan 2017 13:38

”Kan jag besikta fast motorlampan lyser?”

Motorlampa som lyser kan vara okej på besiktningen – om bilen är tillräckligt gammal. Det är olika årtal som gäller.

Motorlampa som lyser kan vara okej på besiktningen – om bilen är tillräckligt gammal. Det är olika årtal som gäller.

Foto: Vchal / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning.

Vill du själv ställa frågor – mejla till bilprovning@expressen.se.

Inled mejlet med "Bilbesiktning".

Orange otillåtet

Går bilen igenom besiktningen med orange led i positionsljusen fram? Det gäller Volvo S60 03.

MORGAN: Nej, det gör den inte då orange ljus är en otillåten färg på främre positionsljus. Tillåten färg på främre positionslykta är vitt eller gult ljus.

Undring om balkar

Har en Suzuki Grand Vitara V6. Bilens chassi bärs av balkar. Vid besiktningen fick jag ombesiktning på att trösklarna var upprostade. Vad gäller då bilen inte är uppbyggd på ramverk utan har balkar?

Peder

MORGAN: Det är samma kontroll och bedömning av sidobalkar på kaross eller hytt oavsett om det är en vanlig personbil med självbärande kaross eller en kaross monterad på en separat ram. Om rostskadan på sidobalken är längre än 50 centimeter eller mer än 50 procent av balkens tvärsnitt blir bilen underkänd. Med rostskada menas områden med påtaglig mjukrost (utan synligt hål) eller rosthål på grund av korrosion. På sidobalkar ska även sprickor och påtagliga deformationer bedömas.

Om motorlampan lyser

Kan man besikta fast motorlampa lyser?

Mats

MORGAN: Kontroll av felindikator/varningslampa för motorelektronik görs på alla bilar som omfattas av kontroll av omborddiagnossystem (OBD).

Detta gäller:

  • Bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg från och med årsmodell 2002.
  • Dieseldriven personbil med totalvikt av högst 2 500 kg görs från och med årsmodell 2004.
  • Dieseldriven personbil med totalvikt över 2 500 kg från och med årsmodell 2007.
  • Dieseldriven lastbil och buss med totalvikt av högst 3 500 kg från och med årsmodell 2007.
  • På bilar som omfattas av krav kontrolleras att varningslampan fungerar och inte varnar för fel i det avgasrenande systemet. Varnar felindikatorn för fel i det avgasrenande systemet blir bilen underkänd.

För grunt inslaget

Ramnummer på min pappas King Cab är så grunt inslaget att det inte går att tyda alla bokstäver och siffror. Besiktningen godkände inte numret. Hur ska vi nu gå tillväga?

MORGAN: Det är ett krav att identifiering av fordon i första hand ska göras mot det instansade chassinumret/identifieringsnumret och det gäller för alla fabrikat och modeller. Om identifieringsnumret är skadat eller inte tydligt går att utläsa måste det stansas in på nytt. När ett identifieringsnummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning göras.

Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var identifieringsnumret placerats. Om identifieringsnumret är skadat eller svåravläst bör det lämnas kvar på fordonet då det kan underlätta bedömningen av fordonets identitet vid registreringsbesiktningen. En blankett ska medföras vid registreringsbesiktningen där det ska framgå varför identifieringsnummer stansats in på nytt och vem som stansat in numret. Denna blankett kan hämtas på de besiktningsstationer som gör registreringsbesiktningar.

Vill besikta utomlands

Jag är en nybliven folkpensionär och vill se Europa på djupet. Jag tänkte bila runt under ett helt år, minst, för första gången. Problemet som kanske finns är bilbesiktning. Bilen är en Toyota som blivit tre år och det skulle vara hemskt att avbryta resan när man kanske befinner sig exempelvis på Cypern/Sicilien/Mallorca eller kanske Korsika. Det borde väl finnas lite harmoniserade serviceinstallationer runt om i Europa, tycker man. Min fråga är alltså: Vad finns det för EU-resurser beträffande besiktning utomlands.

Torbjörn.

MORGAN: Det finns inga särskilda EU-regler gällande kontrollbesiktning av fordon i andra länder än det land som fordonet är registrerat i. Om en svenskregistrerad bil får ett automatiskt körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, när man är utanför Sveriges gränser, är mitt råd att man gör en frivillig trafiksäkerhetskontroll i det land man befinner sig i.

Detta för att kunna bevisa att bilen är i ett trafiksäkert skick om man skulle råka bli inblandad i en trafikolycka. När bilen vid hemresan passerar den svenska gränsen måste man snarast och med kortast möjliga resvägen åka till en besiktningsstation och låta göra en kontrollbesiktning.

Viktiga punkter på besiktningen

Vad är det viktigaste att tänka på inför besiktningen när det gäller bilen?

Petter.

MORGAN: Det man minst bör kontrollera inför kontrollbesiktningen är att:

  • Varningstriangel finns med.
  • Den demonterbara dragkulan och nyckeln till den ligger i bilen.
  • Bilar med metangas som drivmedel ska motorn kunna köras i läge "gasdrift".
  • För att undvika onödiga anmärkningar kontrollera även att:
  • Alla lampor fungerar.
  • Tutan fungerar.
  • Vindrutetorkare och vindrutespolning fungerar.
  • Alla säkerhetsbälten fungerar.
  • Backspeglarna är hela och sitter fast.
  • Batteriet sitter fast.
  • Däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm

 

 

LÄS MER: "Bilen är flyttgods - vad gäller vid besiktning?"