Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 22 okt 2015 09:32

Byta motor i bilen – okej på besiktning?

Byter man från bensinmotor till dieselmotor måste man registreringsbesiktiga bilen.

Byter man från bensinmotor till dieselmotor måste man registreringsbesiktiga bilen.

Foto: Thinkstock

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor – mejla till bilprovning@expressen.se. Inled mejlet med "Bilbesiktning".

Varningslampa lyser – men inget är fel

Hej - har en fråga angående min Volvo s40 ayu725. Har en varningslampa som är tänd som indikerar ev. fel på säkring, el en lampa som inte funkar, har kollat och alla strålkastare, lampor funkar. Har besiktning denna månad, kommer min bil att blir godkänd om jag inte åtgärdar detta just nu och tar det i samband med service?

Mvh. Frans Luffermans

MORGAN: Bilen kommer att godkännas även om varningslampan som varnar för en trasig glödlampa lyser. Vid kontrollbesiktningen kontrolleras varningslamporna för bromsarnas elektroniska antilåssystem (ABS), antisladdsystemet (ESP), elektrisk servostyrning (EPS) krockskyddssystemet (SRS) och varningslampan för motorelektroniken.

LÄS MER: Besiktiga? Undvik de onödiga misstagen!

Byta bensinmotor mot diesel

Hej! Jag har en Mercedes 190 -90 som jag tänker byta till en dieselmotor från en annan Mercedes av samma årsmodell. Min är i dag en bensinare så jag måste in och registrera in motorn i nya bilen. Har kollat så det går med effektökningen så det är lugnt. Det jag undrar är om jag kan byta motor och sedan åka in och göra en kontrollbesiktning innan jag gör registreringsbesiktningen? Har besiktningsperioden nu och motorn som sitter i har lagt av helt. Eller ska registreringsbesiktningen göras före kontrollbesiktningen

Mvh Dennis

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen ingår kontroll av att bilen överensstämmer med de registrerade uppgifterna. Har du bytt motor till en motor med ett annat bränsleslag så är det krav på registreringsbesiktning. Vid kontrollbesiktningen kommer du att bli förelagd om att göra en kontrollbesiktning inom en månad från den dag som du kontrollbesiktar bilen. Gör registreringsbesiktningen och kontrollbesiktningen vid samma tillfälle så spar du både tid och pengar. Enligt fordonsförordningen ska man göra en registreringsbesiktning inom en månad efter det att man gjort en ändring ett fordon från de registrerade uppgifterna. Om fordonet är avställt gäller att registreringsbesiktning ska ske inom en vecka efter det att avställningen upphörde.

Har inte instansat chassinummer

Hejsan. Läste artikel på alltombilar.se och undrar nu över en äldre bil jag har, en Dodge Van B300  från 1975 med id-plåt i vänster dörrstolpe. Den var i trafik 1984 i Sverige och ju inte något instansat nummer i ramen från början som de flesta äldre amerikanska bilar. Den har ej varit bes sedan 2009 men håller på att lappa ihop den för bes framöver. Ska den också ha ett nr i ramen?

Ha de gott // Thomas

MORGAN: Det är ett krav att det ska finnas ett instansat chassinummer/identifieringsnummer på fordon av årsmodell 1969 och nyare och det gäller även för din bil och alla andra äldre amerikanska bilar. Någonstans på bilen ska det finnas ett instansat chassinummer så du måste leta fram det innan kontrollbesiktningen.

Amerikanska strålkastare?

Hej Expressen och Morgan, jag ska importera min Subaru från USA som flyttegods. Nedan är det enda som bilprovning.se verkar påpeka som justering jag måste göra, men det är inte tydligt vad som behövs göras. Kan du rådge hur/var jag får reda på det?

"Belysning Är fordonet avsett för exempelvis den amerikanska marknaden kan det behövas viss anpassning av fordonets belysning. "Svar vore mycket uppskattat!

Tack,  Johanna

MORGAN: Importerad bil som av Transsportstyrelsen blivit klassat som ”flyttsak” får dispens från många av kraven gällande avgasrening och belysning. Bland annat får färgen på körriktningsvisarna fram vara vita och baktill får de vara röda. Men färgen på ljuset från främre positionsljus måste vara vitt eller gult. Färgen på ljuset från främre positionsljuset på bilar från USA är orangegult och det är det som måste anpassas/ändras för att uppfylla de krav som gäller i Europa. Enklast är att man byter till ett vitt glas på den kombinerade lyktan med främre positionsljus och körriktningsvisare. För att ett fordon ska kunna klassas som flyttsak gäller att ägaren varit bosatt utomlands och ägt fordonet i minst ett år. Fordonet ska också ha varit använt utomlands minst ett år.

Lampa för motorfel lyser

Hej, min dotter köpte en begagnad Golf av en bilhandlare, på hemvägen började lampan motorfel lysa, hon kontaktade handlaren som sa att det fixar vi plus att bilen skulle besiktigas, (felkoden visade att det var fel på givare till agasreningen) när hon senare hämtade bilen fixad och nybesiktad satte hon sig nöjd och belåten och körde hem men senare samma dag på kvällen började lampa lysa igen. Kan verkligen bilen klara en besiktning om felen kvarstår?

Mvh Anders Tandrup

MORGAN: När varningslampan för motorelektroniken tänds varnar den för ett allvarligt fel i bilens avgasrenande system och då rekommenderas att man snarast möjligt åker till en verkstad. Varningslampan kan tändas för många olika fel i det avgasrenande systemet och i det här fallet har det allvarliga felet uppkommit efter den godkända kontrollbesiktningen. Mitt råd är att ni kontaktar bilhandlaren igen och reklamerar felet.

Måste backen fungera?

Hej, en smula underlig fråga som jag hoppats inte behöva ställa. Jag har en fantastisk Cheva Pickup S10 1994. Bilen har varit norrlandsbaserad och är i det närmaste helt rostfri. Motorn går fantastiskt både med 2 respektive 4 drift. Bussningar, leder ja allt övrigt är i nästan nyskick.  Den är med andra ord i mycket gott skick men med ett undantag. För en tid sedan tappade backen nästan all kraft. Det går inte att backa i minsta uppförslut. Har talat med olika mekaniker som all säger att de kan hjälpa mig renovera lådan.  Dock är kostnaden vida över vad bilen någonsin kommer att vara värd på marknaden.Min fråga är: Kommer den att bli underkänd av bilbesiktningen vid nästa besiktning på grund av att backen inte fungerar? Det känns hemskt att behöva köra till skroten.

Tack för hjälpen Calle Grundell

MORGAN: I kontrollbesiktningen ingår inte en särskild kontroll av backväxel, men om det visar sig att bilens backväxel inte fungerar blir den underkänd. Det är nämligen ett krav att alla bilar med en tjänstevikt över 450 kilo måste vara försedda med backväxel.

Hur hittar jag miljöklassningen på bilen?

Hej Morgan. Hur kan jag ta reda på RXE459 fordonets Euro miljöklassning?

Med vänlig hälsning, Peter

MORGAN: I bilen tekniska data kan det finna uppgift om Euro miljöklass men för din bil finns det endast uppgift om svensk miljöklass ”MK1”. För din bil är uppgifterna om avgasdirektiv i tekniska data inte fullständiga men utifrån det man kan se är bilen minst av Euro klass 3. För att få information om den exakt rätta Euro klassen rekommenderar jag att du kontaktar biltillverkaren.

Chassinummer på gammal Amazon

Hej har en Volvo Amazon 61 a men det finns inget chassinummer pga suttit bensinvärmare hur ska jag göra inför Bes? Ramnummer fanns aldrig på dem tack vare att de inte är "lös" ram.

Christoffer

MORGAN: På fordon av årsmodell 1968 eller tidigare räcker det med att det finns en originalplåt där chassinumret är angivet. Om det är så att originalplåten med chassinumret saknas måste du göra en identitetsutredning hos Larmtjänst och därefter en registreringsbesiktning.