Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 23 maj 2014 17:16

Bilbesiktning – sportavgassystem

Morgan Isacsson, ALLT OM BILARS expert på bilbesiktning.

Morgan Isacsson, ALLT OM BILARS expert på bilbesiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Bara bilar med konstaterade brister i strålkastarna underkänns.

Bara bilar med konstaterade brister i strålkastarna underkänns.

2/2

Foto: Dmitriy Eremenkov

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se - vi ser till att Morgan får frågorna.

Det går att registrera

Min motorcykel årsmodell -97 har gått 10 000 mil och jag har nu bytt motorn till en som inte gått så långt. Den nya motorn (2005:a) är identisk med den gamla men har naturligtvis ett annat motornummer. Eftersom motornumret finns med i registreringsbeviset är min fundering om detta erfordrar någon form av registreringsbesiktning? Kan tillägga att på min nya maskin finns inte motornumret med i registreringsbeviset.

Thomas Skogh

MORGAN: Om du byter motorn på din motorcykel mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, är det inget krav på registreringsbesiktning. Om du önskar att få det nya motornumret registrerat i tekniska data kan du som fordonsägare välja att göra en registreringsbesiktning.

Ljudnivån kontrolleras

Vad säger Bilprovningen om man skulle till exempel byta avgassystem, från original till sportavgas?

Andreas

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen kontrolleras avgassystemets fastsättning och bullernivå oavsett om det är ett original- eller ett tillbehörssystem. Ljudkontroll görs vid provkörning och så länge avgasljudet inte uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt görs ingen bullermätning. Observera att provisoriska lösningar för ljuddämpning blir underkända.

Ska följa regler

Jag undrar vad besiktningsbolagen har för garantier för utfört arbete. Det verkar som det finns undantag i den näringsgrenen.

D Lehrman

MORGAN: Fordonsbesiktnings­företagen ska följa de regler och anvisningar som har tagits fram i samförstånd med myndigheter och tillverkare samt ha ett yrkesmässigt ansvar för utfört arbete. Transportstyrelsen (tillsynsenhet) och Swedac (statlig myndighet) gör regelbundna tillsynsbesök för att säkerställa att besiktningsföretagen följer transportsstyrelsens regler om kontrollbesiktning.

Stjäl pengar av folk?

Jag äger en Volvo 850 -95 som jag besiktade på Opus, jag fick återbesök på att testaren försökte hitta ett glapp i tändningslåset, som han sa är vanligt på denna bilmodell. Han lyckades efter en 7–8 försök att hitta detta glapp och jag fick återbesök. Kan det verkligen vara möjligt att dessa pengautsugare får hålla på så utan att man kan göra något? Detta kostade mig 1 200 kronor att åtgärda, trots att jag köpte ett begagnat bakstycke på skroten, bara för att Opus skulle få in 250 kronor.

Till saken hör att jag har besiktat bilen med detta glapp tre gånger tidigare. Jag vet ju om vilka egenheter min gamla bil har och får anpassa mig efter detta. Detta glapp visade sig ibland och varje gång så upptäckte jag det genom att ABS-lampan lyste på instrument­panelen när det glappade, så det var ju bara att pilla på nycken tills lampan slocknade eller att starta om bilen. Jag kan för allt i världen inte se vad detta kan ha med trafiksäkerhet eller ­miljöpåverkan att göra och det är väl vad Bilprovningen ska kolla. Kan inte se annat än att de stjäl pengar av folk.

Sören Israelsson

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen ingår kontroll av ­fordonens elsystem och då kontrolleras ­fastsättning och skador som kan medföra kortslutning samt funktionskontroll av tändningslåset. ­Upptäcks det en glappkontakt i tändningslåsets funktion blir ­bilen underkänd enligt reglerna för kontroll­besiktning.

Underhålls noggrant

5Var och besiktade bilen.

Fick ombesiktning.

Strålkastarna stod för högt.

Åkte till verkstad, där sas att strålkastarna står bra. Besiktar om.

De säger att de står lite lågt.

Besiktade på samma station, hur kan det bli så. Är det för statistikens skull det måste bli ett visst antal underkända.

Iris

MORGAN: Den kontrollutrustning som besiktningsföretagen använder underhålls noggrant och har fastställda serviceintervaller så den ska man kunna lita på. Det är enbart klart konstaterade brister som det får anmärkas på och det finns inte några krav på att ett visst antal fordon måste underkännas. Kontrollbesiktningen görs för att fordon ska vara trafiksäkra och belasta miljön i så liten utsträckning som möjligt.

Inget demonteras

Skulle vilja veta vad man kan ­förvänta sig av en kontroll­besiktning eller vad man kan ­förvänta sig att besiktningsteknikern ska hitta för avvikelser på ett ­fordon vid en kontrollbesiktning. Kan man ­förvänta sig eller begära att en besiktningstekniker ska hitta en avvikelse i form av en början till ett fjäderbrott på en fjäder i en stötdämpare till en bil? Ja eller nej...

Tommy Hwass

MORGAN: Kontrollbesiktning görs utan att delar demonteras vilket innebär att en antydan till spricka i en fjäder inte kan upptäckas. Det är endast klart konstaterade brister som man kan anmärka på vid en kontrollbesiktning.