Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 9 aug 2014 07:00

Bilbesiktning – hur har ni sommaröppet?

Hur hårt kontrollerar besiktningen egentligen avgassystemet?

Hur hårt kontrollerar besiktningen egentligen avgassystemet?

1/2

Foto: Yuliya Sergeeva

Morgan Isacsson, ALLT OM BILARS expert på bilbesiktning.

Morgan Isacsson, ALLT OM BILARS expert på bilbesiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se - vi ser till att Morgan får frågorna.

Hur hårt kontrollerar ni avgassystem?

Kontrollerar ni om det är rostskador på avgassystemet och vilken typ av anmärkning kan det bli?

Morgan: Ja, vi kontrollerar att avgassystemet sitter fast, att det är tätt och att det inte bullrar för mycket. Det blir anmärkning på grund av rostskador om avgassystemet inte sitter fast, om det läcker avgaser och om det riskerar att lossna kan bilen få körförbud.

Skenet kan bedra på rostiga bilar

Ute på vägarna kan man då och då se helt genomrostade bilar. Hur kan de klara en besiktning? Ska inte ni stoppa bilar där det är hål på dörrarna och där kofångarna rasar av?

Morgan: Ibland kan skenet bedra och i de flesta fall är det rostskadorna under bilen som ur trafiksäkerhetssynpunkt är farligast. Men är det vassa kanter på dörrar och skärmar som riskerar att skada oskyddade trafikanter blir bilen underkänd. Om bilen är så rostskadad att det finns risk att karosseridelar lossnar får bilen körförbud.

Har ni sommaröppet på alla era stationer?

Hur är det på sommaren - går det att besiktiga bilen hela året eller stänger era stationer?

Morgan: Sommaren är vår högsäsong och vi besiktar ett stort antal fordon under juni-augusti. Det är inga problem att besikta sin bil oavsett om besiktningsperioden sträcker sig över sommarmånaderna, vi är rikstäckande och har öppna stationer från Karesuando till Skurup. Välkommen!

Varför besiktiga nyare bilar så ofta?

Jag har en ny bil och har haft den en tid. Och varje gång jag varit på Bilprovningen så är det rent papper. Varför inte besiktiga nya bilar lite mindre ofta? Vad är det egentligen som går sönder på en tre-fyra år gammal bil?

Morgan: Det är Fordonsförordningen, beslutad av Sveriges riksdag, som reglerar när fordonen ska kontrollbesiktas. Privatägda personbilar besiktas första gången när bilen är tre år gammal och andra gången när bilen är fem år. Därefter besiktas bilen årligen. Besiktningsstatistiken visar att redan när bilen är tre år gammal finns det trafikfarliga och miljörelaterade brister i varierande grad.

Cirka 15 procent av de tre år gamla personbilarna får anmärkningar och det finns bilmodeller där mer än 70 procent blir underkända vid den första kontrollbesiktningen. Vanligtvis underkänns personbilarna för att det är brister i bromssystemet och hjulsystemet men uppseendeväckande många bilmodeller har avgasrenande system som inte fungerar som de ska.

Vad mäter ni i avgaserna?

Mätutrustningen för avgaserna har sett likadan ut i 20 år känns det som. Vad är det ni mäter egentligen?

Morgan: På bensindrivna bilar mäts koloxid och kolväten vid tomgång och vid förhöjd tomgång mäts koloxid och lambdavärde med en 4-gasmätare. På bensindrivna bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare utgår mätningen vid tomgång om det har gjorts en kontroll av bilens omborddiagnossystem (OBD).

På dieseldrivna bilar mäts röktätheten (K-värde) i avgaserna med en opacitetsmätare. På dieseldrivna bilar tagna i bruk 2004-01-01 eller senare utgår avgasmätningen om kontroll av bilens omborddiagnossystem (OBD) har gjorts.