Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 30 jan 2015 12:00

Besiktning – sprucken vindruta

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se Vi ser till att Morgan får frågorna.

Underkänner ni en spricka i vindrutan?

MORGAN: Både ja och nej. Finns sprickan i synfältet, ungefär inom torkarbladens område, så blir det en anmärkning. Vid fyra anmärkningar blir bilen underkänd och felen måste åtgärdas av ägaren. Vid fem anmärkningar eller allvarligare fel så blir det efterkontroll och då måste alla fel vara åtgärdade.

Kan jag ta bort dragkroken på min bil utan att göra en ny registreringsbesiktning?

MORGAN: Båda ja och nej även här. Det finns ett nytt regelverk för montering och demontering av dragkula. Har du en nyare bil som är EU-godkänd så kan du montera en kula, om den också är godkänd. Du kan både montera och demontera den utan att registreringsbesiktiga bilen. Men om du har en äldre bil och det står i registreringsbeviset att det ska vara drag så får du inte montera bort det utan att också göra en ny besiktning. Så kort sagt; nyare bilar: ja, äldre bilar: nej.

Kan jag få den kontrollplan som teknikerna arbetar efter?

MORGAN: Nej. Transportstyrelsens regelverk är på cirka 250 sidor plus tillägg och det vi har arbetat fram från det är en teknisk handbok som bara finns digitalt. Du kan få enstaka blad om vissa regler och moment. Transportstyrelsens regelverk är allmän handling så den vägen går det förstås att få den. Men jag tvivlar på att speciellt många har så stor nytta utav den, det är svårt att förstå vad det står.

Får man ha last på släpet vid en besiktning?

MORGAN: Det är inte förbjudet men lasten får heller inte göra det omöjligt att besiktiga släpet. Är det tunga saker som kan ramla av eller förskjutas så kan det ställa till problem. Släpet ska kunna besiktigas så vi kan säga att vi inte kan besiktiga på grund av lasten.

Kontrollerar ni misstänkta mätarfel?

MORGAN: Det finns ett nytt regelverk för bilar tagna i bruk efter den 1 januari 2012. Det säger att vi ska kontrollera om mätarställningen är manipulerad. Visar mätaren fel jämfört med föregående besiktning så blir det en anmärkning. Första besiktning för de här bilarna blir alltså 2015 och den mätarställningen kontrolleras första gången 2017.

Måste man tvätta sin bil före en besiktning?

MORGAN: Nej, det går bra att komma med en snöig eller smutsig bil, det klarar vi. Men är bilen helt nedskitad eller full med is kan det vara svårt att genomföra en korrekt besiktning och då kan vi säga nej.

Kan jag besiktiga bil och släp med olika däck, till exempel vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet?

MORGAN: Ja, vi besiktigar varje fordon för sig. Det är tillåtet att köra till en besiktning med sommardäck på vintern och tvärtom, med vinterdäck på sommaren. Man får inte köra runt med fel däck, men det går bra att köra till och från en besiktning.

Vilka är de vanligaste misstagen ni ser i hallarna?

MORGAN: Det är att man inte gjort en vanlig besiktningskontroll, som jag brukar kalla den. Kontroll före körning helt enkelt. Man har inte kontrollerat lampor, spolarvätska och torkarblad och man vet inte var varningstriangeln finns. Det är vanliga och onödiga misstag som många gör och som ger anmärkningar.

Kollar ni om krockkudden är okej?

MORGAN: Ja, nuförtiden. Det är också i de nya reglerna från 1 januari 2012. Lyser varningslampan för att en krockkudde inte fungerar så är det en anmärkning som ger underkännande.

Det gäller alla bilar med krockkudde någonstans i bilen. Den så kallade srs-lampan ska fungera och den varnar om det är något problem med en krockkudde eller ett bilbälte.

Kan ni se varför en kontrollampa lyser?

MOTOR: Nej, vi kontrollerar bara om varningslamporna lyser och det ger en anmärkning eller ett underkännande. Men vi kan inte plocka fram olika felkoder och sånt. Vi ger heller inga råd om service eller reparationer på elektronik, inte mer än allmänna råd att uppsöka en verkstad.