Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 20 feb 2015 12:00

Besiktning – rost i balkar

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning.

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning.

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor - mejla till bilprovning@expressen.se

Inled mejlet med "Bilbesiktning".

Länkarmarna är viktiga

Hej! 15 december hade vi tid för besiktning av vår andrahandsbil i Årjäng. Nedslag på vänster bärarm och det var mjuk rost, vad nu det är? Samt att höger sida skulle klara sig till nästa besiktning.

Vi tog kontakt med Saab Ana verkstad i Bengtsfors för en opartisk bedömning av verkmästaren och fick samma besked! Vi åkte till besiktningen i Bengtsfors, nu för ombesiktning. Erfaren besiktningsman, beskedet var även där inget nedslag för åtgärd.

Tog nu kontakt med chefen för personalen i Årjäng, Stefan Ståhl som finns i Arvika. Han tar upp missnöjet vid senare möte med Årjängs personalen. Inget de brydde sig om, då de satt på makten. Så får det inte gå till. Den som besiktade hade nog ingen större erfarenhet som bilmekaniker.

Jag, Ronny, har arbetat med teknisk utveckling på Saab i Trollhättan i ca 30 år och även som försäkringsansvarig på företaget.Att få så olika bedömningar gör oss mycket fundersamma för bilbesiktningens förtroende i Årjäng!

Yvonne och Ronny Rudebou

 

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi att fordonet är trafiksäkert och inte påverkar miljön negativt i otillåten grad.

Vi undersöker att länkarmarna i hjulupphängningen sitter fast och inte har skador, rostskador eller att länkarmens lagringar inte är skadade eller glappa.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är länkarmarna en mycket viktig del och bedömningen av rostskador är sådan att länkarmen ska underkännas innan den har rostat så mycket att det har uppstått ett hål.

Detta stadium i korrosionsprocessen kallas för "mjukrost". Bedömningen från besiktningsteknikern var att de dåvarande rostskadorna var tillräckligt omfattande och bilen blev därför underkänd.

Måste dimljusen fungera?

 Mina dimljus är trasiga - måste de fungera på besiktningen?

Erik


MORGAN: Nej, funktionskontroll av dimstrålkastarna ingår inte vid kontrollbesiktningen. Men om det finns fungerande dimstrålkastare kontrollerar vi att de inte är bländande samt att de är inkopplade tillsammans med bakljusen.

De ska även gå att släcka när bilens halvljus lyser.

Delar får inte lossna...

Inget krav på torkare

Vindrutetorkaren på bakrutan har gett upp, vad säger ni om det? Är det något som ger en anmärkning.

Stina Persson


MORGAN: Nej, det är inget krav på bakrutetorkare på bilar och därför kontrolleras den inte vid kontrollbesiktningen. Men bakrutetorkaren får inte vara i så dåligt skick att delar riskerar att lossna från bilen.

Sommardäck vintertid?

Får man besiktiga en bil med sommardäck fast det är vinter?

Vänligen! Orolig.


MORGAN: Ja, det går bra vid själva kontrollbesiktningen. Men om man kör bilen till besiktningen med sommardäck vintertid finns det vissa begränsningar.

Undantaget från krav på vinterdäck under perioden 1 december - 31 mars gäller vid körning kortaste lämpligaste väg till och från närmaste besiktningsföretag om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.

Vid kontrollbesiktning, både sommar och vinter, gäller att mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm på samtliga däck på personbilar. När man kör på vägen vintertid vid vinterväglag måste mönsterdjupet på vinterdäcken, under perioden 1 december till den 31 mars, vara minst 3 mm på bilens samtliga däck.

Glapp i tändningslåset

Mitt tändningslås är glapp, och man måste vara lite envis ibland när bilen ska startas. Är det här någonting ni bryr er om? Det har ju inte direkt med säkerhet att göra - eller hur?

Kerttu


MORGAN: Det beror på hur "glappet" visar sig vara. Är det endast så att det är ett elektriskt "glapp" som gör att man måste vrida på startnyckeln flera gånger för att bilens motor ska starta blir det ingen anmärkning.

Men om motorn eller bilens övriga elektriska system stängs av under körning blir bilen underkänd för att det påverkar trafiksäkerheten. Om det är ett mekaniskt "glapp" som kan medföra att rattlåset låser sig under körning får bilen körförbud.

Tydlig regel om vindrutan?

Min vindruta har spruckit, ungefär 20 centimeter nedanför kanten. Finns det någon tydlig regel om det här med sprickor och stenskott i vind­rutan?

Persson


MORGAN: Om du menar att sprickan är ca 20 centimeter nedanför vindrutans övre kant på en vanlig personbil så är sprickan/skadan normalt i förarens siktfält och då blir det en anmärkning.

Det finns tydliga regler om vad som är förarens siktfält, men den enklaste beskrivningen är att i det område på vindrutan som rengörs av vindrutetorkarna inte får finnas repor eller skador som försämrar sikten för föraren. I vindrutans siktfält rakt framför föraren, ovanför ratten, är det högre krav och där får det inte finnas några sprickor alls eller stenskott större än 10 mm.

Det är bra att känna till att vindrutan och de främre sidorutorna inte får förses med någon form av färg eller färgad plastfilm (solfilm) och att det kontrolleras vid kontrollbesiktningen.