Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 13 mar 2015 12:16

Besiktning – köra bil till verkstad

Undrar du om vad som gäller på besiktningen? Mejla in din fråga till bilprovning@expressen.se.

Undrar du om vad som gäller på besiktningen? Mejla in din fråga till bilprovning@expressen.se.

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor – mejla till bilprovning@expressen.se Inled mejlet med Bilbesiktning.

Behövs passagerarsäte?

Har en fråga inför besiktning. Jag har en Volkswagen Caddy Mk1 -88 och undrar om man måste ha passagerarsäte, eller kan man besiktiga med bara förarstolen?

Robin Enoksson

 

MORGAN: Vid kontrollbesiktning ingår att kontrollera passagerarsätets fastsättning samt funktion och skador på ryggstödet. Därför måste passagerarsätet vara med vid kontroll­besiktningen.

Måste jag ha vinterdäck?

Om jag vill passa på att besiktiga min husbil under våren och då väljer att köra in under mars – måste jag då ha vinterdäck på även om jag inte tänker använda bilen på vintern? Är det något annat jag ska tänka på med min husbil – är det något som ni alltid anmärker på?

Hanna, husbilsägare sedan i somras

 

MORGAN: Kravet på vinterdäck gäller vid vinterväglag under perio­den 1 december till 31 mars. Du behöver dock inte ha vinterdäck på när du kör den kortaste och lämpligaste vägen till och från närmaste besikt­ningsföretag och det gäller även för husbilar. Husbilar är oftast i bra skick men jag vill ändå rekom­mendera att göra en komplet­terande gasolkontroll för att säkerställa att det inte finns skador eller läckage i gasolanläggningen.

Vinterfordon

Är det kontrollbesiktning även på snöskotrar och fyrhjulingar? Det är ju vanliga fordon på vintern och många använder dem som personbilar.

Git

MORGAN: Snöskotrar som används i yrkesmässig trafik för persontransport och i uthyr­ningsrörelse ska besiktas varje år. Privatägda, fyrhjuliga motor­ cyklar besiktas lika ofta som vanliga motorcyklar, nämligen första gången efter fyra år, därefter vartannat år.

Utveckling av billjus

Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på bilarnas ljus – både hel- ljus och halvljus. Är det någon regeländring på gång som gör att de sämsta lamporna försvinner, ja, eller är det något annat nytt på gång vad gäller ljus. Jag tycker att det hänt väldigt lite med bilarnas utveckling när det gäller ljus och lampor.

Mr Watt

MORGAN: Du har helt rätt, det är stora skillnader på ljuset på bilarna och speciellt mellan äldre och nyare bilar. Många bilar har xenonstrålkastare (gasurladdningslampa) och några av de nyare har den nya tekniken led­strålkastare (led­lampa) vilka lyser mycket starkare än en vanlig strålkastare (halogenglödlampa).

Alla utföranden har tillräcklig ljusstyrka enligt regelverket och är godkända för att användas på bilar med vissa villkor.

Då led­ och xenon­ strålkastare har mycket högre ljus­ styrka än en konventionell strål­kastare är det extra viktigt att dessa strålkastare är rätt inställda för att inte blända andra trafikanter.

På grund av den stora bländningsrisken är det krav att det ska finnas strål­ kastarrengörare och automatisk nivåreglering på led­ och xenon­ strålkastare.

Vid kontrollbesiktningen är det endast på xenonstrålkastarna som det kontrolleras att den automatiska nivåregleringen fungerar och att det finns strålkastarrengörare.

Om man planerar att köpa en ny eller en bättre begagnad bil rekommen­ deras att man köper en bil som har xenon­ eller led­strålkastare.

Anled­ningen till denna rekommendation är att ögats ljuskänslighet försämras med åldern. En person som är 50 år har 45 gånger sämre mörkerse­ ende än en person som är i 20 årsålder. Och en 60­åring har cirka 6 gånger sämre mörkerseende än en person som är 20 år.

Kolla mönsterdjupet

Räcker det att vinterdäcken på drivaxlarna är godkända vid en besiktning av en liten transportbil, typ VW Caddy?

 

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi däckens mönster­ djup, skador i slitbana och däckssidor eller om fordonet har både odubbade och dubbade däck vilket man inte får ha. När fordonet kon­trollbesiktas, oavsett om det är vinter eller sommar, får inte mönsterdjupet vara mindre än 1,6 mm på samtliga axlar på lätta fordon. Men när du kör bilen under perioden 1 december till 31 mars (vid vinterväglag) så måste mönsterdjupet vara minst 3 mm. Det rekommenderade mönsterdjupet är minst 5 mm.

Det gäller vid körförbud

Jag har missat att besiktiga min bil i höst och snart är det körförbud på den. Får jag köra med den till en verkstad för att fixa det jag vet är fel eller måste jag bogsera den? Och kan den stå med körförbud hur länge som helst eller ramlar den så småningom ur bilregistret?

Roland Cedrin

 

MORGAN: Ett fordon som fått ett så kallat automatiskt körförbud får köras till och från verkstad, provköras i samband med reparation samt köras kortast lämpligaste vägen till ett besiktningsföretag om det är i trafik (påställt), försäkrat och fordonsskatten betald. Fordon som fått ett ålagt körförbud på grund av allvarliga trafiksäkerhetsbrister får inte köras innan det har reparerats.

Då gäller att fordonet måste repareras på plats eller bärgas till verkstad. Efter det att fordonet reparerats får det köras kortast lämpligaste vägen till det närmaste besiktningsföretaget för en efter­ kontroll.

Ett fordon med körförbud får inte användas men det kommer att vara registrerat så länge som det är i trafik. Om fordonet ställs av, med eller utan körförbud, kommer det att vara registrerat så länge som man betalar register­ hållningsavgiften till Transportstyrelsen.

 

QUIZ: Kan du bildelarna?