Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 16 feb 2014 08:00

Besiktning – här kan du fråga experten

Morgan Isacsson har lång erfarenhet av bilbesiktning.

Morgan Isacsson har lång erfarenhet av bilbesiktning.

Foto: Alexander Donka

Han har arbetat på Bilprovningen i 35 år. Han har genomfört cirka 100 000 besiktningar på fordon av alla de slag.

Möt Morgan Isacsson - ALLT OM BILARS nya expert på allt som rör bilbesiktning och bilprovning. Och - inte minst - din nya expert.

Vill du ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se - vi ser till att Morgan får frågorna.

Vi är många som funderar och undrar inför en besiktning. Hur är egentligen bedömningen? Vad kontrollerar egentligen bilprovningens tekniker? Och varför måste jag göra en ombesiktning när grannen inte behöver?

Och inte verkar det som att frågorna tar slut.

Vi bestämde oss därför för att vi och ALLT OM BILARS läsare behöver en riktig expert på bilar, fordon och bilbesiktning. Morgan Isacsson ställde upp.

Lång erfarenhet

Vi kan säga att Morgan Isacsson är svensk bilprovning. Morgan började på Bilprovningen för över 35 år sedan - han räknade ihop 35 års tjänstgöring den 8 januari 2014 - och han har besiktigat cirka 100 000 fordon. Bilar, bussar, släpvagnar, lastbilar - allt.

Under en period var Morgan Isacsson an­svarig för utbildningen av landets samtliga ­tekniker. Han har arbetat med framtagning av ny utrustning på avdelningen för forskning och utveckling och han har varit ansvarig för den något udda verksamheten då Bilprovningen åkte till södra Spanien för att besiktiga svenskregistrerade bilar på den spanska solkusten.

I dag är Morgan ansvarig för kontrollbesiktningen.

Vad betyder det?

– Transportstyrelsen ansvarar för vilka regler som gäller för kontrollbesiktning. Jag bedömer reglerna och utarbetar en handbok med instruktioner till teknikerna. Vi kan jämföra med att vi har Sveriges lagbok och det finns advokater som tolkar lagen, jag är som en sån advokat.

Jag har en känsla av att det kan vara svårt att tolka reglerna och få dem att gälla på en bilpark som ständigt för­ändras och utvecklas. Eller?

– Ja, verkligen. Vi kan ta ett exempel: hur vi ska genomföra bromsprov på fyrhjulsdrivna ­bilar. Reglerna säger att vi ska kontrollera bromsarna och vi har våra rullande bänkar som vi använder. Men de olika biltillverkarna har ­ibland svårt att ge oss direktiv hur deras automatlåda klarar ett sånt bromsprov, och exakt hur det i så fall ska genomföras. Det blir mitt jobb att kontakta tillverkarna och fråga. Ibland svarar de "vet ej" - men då får vi försöka forska vidare och utarbeta en metod. Det resulterar i en lista på fordonsspecifika uppgifter som teknikerna måste ha tillgång till när bilen rullar in för en kontroll.

– Ett område med stora variationer mellan olika bilmodeller är gränsvärdena för avgaserna - bara för BMW har vi cirka 500 bilar på vår lista för fordonsspecifika saker.

Är det svårt att ha en likartad be­dömning mellan olika tekniker?

– Jag brukar säga att alla godkänner en lampa som lyser och underkänner en lampa som inte lyser - samma sak med ett nytt bromsrör jämfört med ett bromsrör som läcker olja. Men däremellan - det nya och det läckande röret - finns en gråzon. Vi ska ha likartad bedömning men det är också människor som gör besiktningen.

Kan en besiktning ta hur lång tid som helst?

– Ja, det finns ingen tidsgräns. Men att be­siktiga en personbil tar cirka 20 minuter. Att besiktiga en lastbil kan ta en timme för tre ­personer, det är lite mer att kontrollera.

Morgan Isacsson bevakar också nya regler och vad som är på gång inom EU. För tio år ­sedan trodde många att vi skulle få en rakt ­igenom EU-kompatibel bilprovning.

– Det finns ett besiktningspaket på gång inom EU, men det som kommer först är högre krav på kompetens och utrustning. Vad som helt säkert kommer att komma är att vi ska kontrollera bilarnas elektroniska säkerhetssystem. Men en gemensam EU-besiktning kommer att dröja ett tag till.

Avreglering påverkar inte

Morgan Isacsson säger att avregleringen av gamla Bilprovningen - en tredjedel av stationerna har sålts ut - inte har påverkat hans arbete. Det gäller fortfarande att tolka Transportstyrelsens regler. Men Isacsson vill inte se samma utveckling som i vissa EU-länder, där bilverkstäder tillåts besiktiga bilar.

– Det skulle inte vara bra. Vi försöker att undvika att ge råd om service och reparationer och det är för oss inte tillåtet att sälja tjänster utanför själva besiktningen, vilket jag tycker är bra.

Vill du ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se - vi ser till att Morgan får frågorna.