Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 24 apr 2015 12:00

Besiktning – får motorn läcka olja?

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor – mejla till bilprovning@expressen.se. Inled mejlet med ”Bilbesiktning”.

Rattlås på bilen

Ingår det i besiktningen att kontrollera rattlåset?

Clas

MORGAN: Ja, kontroll av rattlåset ingår vid kontrollbesiktningen och för rattlåset gäller två olika kontroller. Den första är att kontrollera att rattlåset inte riskerar att låsa styrningen under körning och den andra är att kontrollera att det finns ett fungerande mekaniskt stöldskydd vilket vanligtvis är ett rattlås. Det är personbilar och lätta lastbilar av årsmodell 1976 och nyare som omfattas av krav på ett fungerande mekaniskt stöldskydd.

Felkoder

Hej! Har en Mitsubishi Lancer 1,8 diesel 2011 felkod P1498-Vad är det? Verkstad kunde inte göra nåt.

Roberta

MORGAN: Felkoden P1498 är en fordonsspecifik felkod och vad den betyder ska en auktoriserad verkstad kunna svara på. Mitt råd är att du kontaktar en auktoriserad Mitsubishiverkstad för att få felet åtgärdat. Jag har inte tillgång till fordonsspecifik information för Mitsubishi Lancer men på andra bilar indikerar den här felkoden att bilens partikelfilter är igensatt och då brukar även varningslampan DPF tändas på instrumentpanel. Om så är fallet ska man snarast möjligt åka till en verkstad för att få partikelfiltret rengjort.

Droppar olja

Har en BMW e39 523i som jag håller på och fixar till men ibland när man kör den så kommer det en svag doft av bränd olja men man vet ej var den läcker och den droppar inte när den är stående är det något som blir en 2a på?

Robert

MORGAN: Nej, det blir ingen anmärkning om det läcker så lite olja som du beskriver. Det är först när det droppar motorolja som det blir det en anmärkning.

LÄS MER: Så undviker du onödiga missarna på besiktningen

Chassinummer

Hej håller på att ställa iordning en-70 VW bubbla till min dotter. Min fråga gäller bilens ID-nummer är det dom som är tryckta på en svart plåt under bagageluckan (bredvid reservhjulet)?  Har även hört om att ett n:r ska vara instämplat i tunneln under baksätet detta har jag klätt med ljudisoleringsmatta och undrar om jag behöver leta fram detta innan besiktning?  Har även bytt säten och mellanrummet mellan sätena har blivit lite smalare vilket gör åtkomsten för handbromsen blir lite smalare vad säger bes. om detta?

M.v.h. Jarmo

MORGAN: Vid kontrollbesiktningen ingår att säkerställa att det är rätt fordon som besiktas och det görs genom identitetskontroll av bilens registreringsnummer, chassinummer och en översiktlig kontroll av att bilen överensstämmer med registrerade uppgifter. På bilar från och med årsmodell 1969 ska hela det instansade chassinumret kontrolleras. VW ”Bubbla” av årsmodell 1970 har det instansade chassinumret under baksätet, på ovansidan av den så kallade ”ramtunneln”. Det innebär att du som fordonsägare måste se till att det går att läsa av det instansade chassinumret. Det kan göras genom att skära upp en öppning i ljudisoleringsmattan så att den kan lyftas så mycket att chassinumrets samtliga tecken kan avläsas. Att det är mindre utrymme mellan sätena jämfört med originalstolarna gör inget så länge som det går att använda parkeringsbromsens reglage.

Avgassystem utan mellandämpare

Hej, Avgassystemet håller på att rasa helt och jag fått ett bra pris till ett sportigare system. Detta ersätter mellandämpare med ett rör. Kan bilen bli godkänd då?

MvH Vasse

MORGAN: Svaret är både ja och nej, det beror på hur gammal bilen är och hur mycket avgassystemet bullrar. Till att börja med kontrolleras bullernivån med motorn på tomgång och vid provkörningen. Vid misstanke om för hög bullernivå ska bullermätning eller subjektiv (personlig) kontroll göras. På nyare bilar med registrerad uppgift om stillastående buller görs bullermätning och om bullernivån överskrider gränsvärdet blir bilen underkänd. På övriga bilar som inte har registrerad uppgift om buller görs en subjektiv kontroll genom avlyssning och då underkänns bilen om bullernivån är mycket högre än vad som är normalt för fordonet i standardutförande.

Min erfarenhet av bullermätning gör att jag kan ge följande övergripande information:

* En nyare bil med registrerad uppgift om buller där bullernivån mäts riskerar att överskrida gränsvärdet om en mellanljuddämpare ersätts med ett rör och därmed bli underkänd.

* En äldre bil utan registrerad uppgift om buller där det görs en subjektiv bedömning av bullernivån blir i normalfallet godkänd om en mellanljuddämpare ersätts med ett rör.

”Bra att veta”

På senaste besiktningen blev jag upplyst om en trasig gummipackning vid en styrlänk, och varnad för slitage.

Jag fick ingen anmärkning, men undrar om det här och liknande rekommendationer noteras i era system.

Måste jag ha bytt styrlänken till nästa besök även om det inte glappar?

Peter

MORGAN: Några besiktningsföretag noterar begynnande brister på besiktningsprotokoll som är bra för bilägaren att känna till. Dessa noteringar behöver inte åtgärdas utan det är en extra service för att fordonsägaren ska kunna åtgärda begynnande brister i tid samt spara pengar på mindre omfattande reparationer. Noteringar skrivs under en rubrik som heter ”Bra att veta” och dessa notering sparas inte i datasystemen. Gällande tätningen på en styrled som inte har en särskild smörjnippel, en så kallad permanentsmord styrled, så blir den underkänd först när tätningen är mycket skadad eller om tätningen saknas. Styrleder ska underkännas när de glappar eller är mycket slitna.

LÄS MER: Besiktningen inte nog nitisk – får bakläxa av Transportstyrelsen

Oljeläckage

7. Min motor läcker olja, hur bedömer ni det? Är läckage alls okej?

Alex

MORGAN: Det är aldrig bra att det läcker olja från motorn då oljan påverkar både miljön och trafiksäkerheten negativt. Varje droppe olja är skadlig för miljön och speciellt för de organismer och fiskar som lever i sjöar och vattendrag. Olja som droppar från en motor har även en negativ påverkan på trafiksäkerheten, särskilt för cyklister, mopedister och motorcyklister. Det är många av dessa trafikanter som kört omkull på grund av olja på vägen och särskilt halt blir det när det regnar på den olja som droppat på vägen. En tidigare undersökning gör gällande att bara i Stockholm läcker det ut motorolja från bilarna motsvarande flera fullastade tankbilar per år. Men vid kontrollbesiktningen underkänns oljeläckaget från motorn först när oljan droppar.

Vita blinkers

8. Förra ägaren till min bil har bytt till vita blinkersglas. Är det verkligen godkänt?

Gerda

MORGAN: Ja, det är godkänt med transparanta (vita) glas på körriktningsvisarna om det sitter i glödlampor som gör att det avges ett orangegult ljus. Men det är ganska vanligt att glödlampan för körriktningsvisaren förlorar sin orangegula färg så därför bör man själv titta på detta innan man besiktar sin bil eller släpvagn. Om körriktningsvisaren har annan färg än orangegult blir det en anmärkning vid kontrollbesiktningen.

Annat mönster på ett däck

9. Fick punktering på ena bakdäcket, och köpte ett nytt. Det är samma dimension som övriga hjul, samma märke, men inte samma mönster. Vad säger ni om det?

Eva

MORGAN: Om bilens däck har olika mönster spelar ingen roll vid kontrollbesiktningen. Däremot kontrollerar vi om det är dubbade och odubbade däck blandat samt mönsterdjupet. Rekommendationen är att man har lika fabrikat och typ på däcken som sitter på samma axel och man bör inte heller blanda däck som är mycket olika slitna. Det viktiga är att de bästa däcken ska monteras på bakhjulen och det gäller oavsett vilken axel som är drivande.