Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 30 aug 2014 07:00

Besiktning – dåliga styrleder

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

Morgan Isacsson ger sina bästa råd om bilbesiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se – vi ser till att Morgan får frågorna.

Knak i framvagnen

Min gamla Sharan knakar och lever om i framvagnen men den klarar sig alltid igenom besiktningen av någon anledning. Vad kan det vara som knakar och lever om?

Per

Morgan: Troligtvis är det lederna i stagen till krängningshämmaren som hörs. Det är så vanligt att dessa stag har fått smeknamnet "knarrstag". Då det inte är någon fara för trafiksäkerheten att stagen låter illa, blir det ingen anmärkning vid kontrollbesiktningen. Det är först när krängningshämmaren är mycket glapp, mycket lös eller brusten som bilens underkänns.

Dålig kvalitet på BMW?

Då och då ser man statistik där bilar som BMW och Volvo har problem med felaktiga länkar i framvagnen. Det är väl otroligt att de inte lärt sig att bygga bra länkage efter så många år. Jag menar, inget har väl direkt utvecklats här. Vad är det egentligen som går sönder?

Anna-Maja

Morgan: Länkarna som kallas för spindelleder finns för att hjulen ska kunna vridas och för att fjädringen ska fungera. Spindellederna består vanligtvis av en stålkula som är lagrad i ett kulhus av metall. Mellan stålkulan och kulhuset finns en lagring av plastmaterial och smörjmedel. Dessutom finns det en tätning av gummi eller plast som ska skydda leden från fukt och smuts. Det som händer är att det kommer in vatten, vägsalt och smuts i leden som gör att stålkulan blir rostskadad och som därefter, på kort tid, förstör plastlagringen. Då blir spindelleden glapp och riskerar att separera och det är därför som glappa spindelleder underkänns vid kontrollbesiktningen.

Dåliga styrled vanligt?

Styrleder verkar vara ett stort problem för alla möjliga bilar. Finns det några märken som har styrleder som håller - och vilka är det i så fall?

Sven

Morgan: Besiktningsstatistiken visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan bilmodellernas styrleder. Generellt kan sägas att styrleder på bilmodeller från Japan är av bra kvalitet. Det beror på att det är tätningar av bra kvalitet och att det är rikligt med smörjmedel i leden som förhindrar att fukt och smuts kommer in i styrleden.

Kontrollerar ni elbilar på något speciellt sätt?

Nu säljs det fler och fler elbilar. Är det något ni kontrollerar på dem som ni inte gör på vanliga bilar - till exempel laddning och hur väl batterierna fungerar??

Anja

Morgan: Nej, det görs inga särskilda kontroller på elbilar och det styrs av Transportstyrelsen föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning. Däremot finns det särskilda säkerhetsinstruk­tioner som gäller vid kontrollbesiktning av elbilar med högspänning för att skydda besiktningsteknikerna.

Relaterat