Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 10 okt 2014 15:00

Besiktning – breda fälgar

Morgan Isacsson svarar på läsarnas frågor och besiktning.

Morgan Isacsson svarar på läsarnas frågor och besiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Morgan Isacsson svarar på läsarnas frågor och besiktning.

Morgan Isacsson svarar på läsarnas frågor och besiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor så kan du mejla till bilprovning@expressen.se – vi ser till att Morgan får frågorna.

Motorn riskerar skador

Jag har en gammal Toyota Avensis där motorlampan började att lysa. Verkstaden sa att det inte vara något fel och att det bara var att köra vidare. Hur ställer ni er till om en varningslampa för motorn börjar att lysa konstant – blir det en anmärkning?

Fredrik

Morgan: Varningslampan för motorelektronik kontrolleras på bilar som omfattas av krav på kontroll av ombord-diagnossystem (OBD). Det gäller bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare enligt en särskild kravlista. Varnar lampan för fel i det avgasrenande systemet blir bilen underkänd. Mitt råd är att du låter en seriös verkstad undersöka varför varningslampan för motorelektroniken lyser. Både för miljöns skull och för att bilens motor riskerar att skadas. Dessutom är det vanligt att bränsleförbrukningen ökar när lampan lyser!

Dubbade regler

Hur bedömer ni vinterdäck där dubb saknas?

Läsare

Morgan: På personbilar och -släpvagnar med totalvikt upp till 3 500 kilo får det inte finnas både dubbade och odubbade däck, och detta kontrollerar vi vid en kontrollbesiktning. På lätta bilar med dubbel-monterade hjul (tvillinghjul) får ett av de dubbelmonterade däcken vara odubbat om de är -symmetriskt placerade. Vid kontroll-besiktning kontrolleras dock inte hur många dubbar som saknas i ett dubbdäck. Men enligt lagen får -antalet dubbar i dubbdäcken inte skilja mer än 25 procent jämfört med det däck som har mest dubbar. Det finns regler om största antal dubbar det får finnas i ett dubbdäck men inga regler om minsta antal dubbar i ett dubbdäck. En branschrekommendation är att det ska vara minst 50 procent av dubbarna kvar för att dubbdäcket ska fungera tillfredsställande.

Rost på bromsskivan

Om bromsarna tar dåligt, beror det oftast på bromsok eller bromsbelägg?

Läsare

Morgan: Enligt min erfarenhet är den vanligaste anledningen till att bromsen inte -fun-gerar som den ska att bromsbeläggen för skivbromsen kärvat fast och att bromsskivan blivit rostskadad. Det är även vanligt att så kallade ”flytande” enkolvsbromsok kärvar. Jag rekommenderar att man passar på att titta över bromsarna när man byter mellan sommar- och vinterdäck. Hjulen ska rulla ”lätt” och bromsskivorna ska vara släta och utan betydande rostangrepp. Vid behov rengörs bromsbeläggens fästanordningar, bromsokens glidytor och bromsskivorna för att möjliggöra att bromsarna fungerar som de ska och samtidigt spara pengar på lägre bränsleförbrukning och lägre underhållskostnader.

Vilken bredd är okej?

Kan man extrautrusta sin bil med vilken fälgbredd som helst?

Alexander

Morgan: Nej, det kan man inte. Vid -kontrollbesiktningen kontrolleras hjulfrigång och det görs genom att -hjulen vrids fullt ut åt höger och vänster samt att vid lyftning, fjädrings-rörelse och provkörning kontrollera att inte däcken kan nötas mot andra detaljer och ta skada. Det -kontrolleras även att stänkskärmen täcker däckets slitbana.

Förutom trafiksäkerhetskontrollen hos besiktningsföretagen gäller att man monterar en fälgbredd som är godkänd av biltillverkaren samt att hjul och däck täcks av bilens ursprungliga stänkskärm, annars är det krav på registreringsbesiktning.

Slitage och skador

Får uppenbart gamla däck underkänt även om mönstret är bra?

Läsare

Morgan: Nej, det är slitage och skador som kontrolleras på däck. Om däcket har bulor eller är så slitet eller skadat (även sprickor) att cordväven syns blir det underkänt och i -värsta fall körförbud om det finns risk att däcket havererar. Torrsprickor är vanligare på äldre däck och det ökar risken för däckexplosion och därför rekommenderar jag att gamla däck inte används på fordon där däcken utsätts för stora belastningar, exempelvis enaxliga husvagnar och hästsläp. Det rekommenderas att däck som är äldre än tio år inte används även om det inte finns synliga skador på däcket!

Rekommenderas inte!

Fungerar tricket med att hälla K-sprit i tanken för att få bättre CO2-värde?

Läsare

Morgan: Växthusgasen koldioxid (CO2) mäts inte vid kontrollbesiktning. Koloxid (CO) mäts vid kontrollbesiktning och att hälla en större mängd K-sprit i tanken kan medföra en sänkning av CO-halten i avgaserna, men det är endast en nödlösning som inte rekommenderas! Höga halter av koloxid (CO) är en signal på en felaktig blandning av luft och bränsle i motorn och det ger en hög bränsleförbrukning! Serva bilen efter tillverkarens rekommendationer för att säkerställa funktionen på det avgasrenande systemet och därmed en lägre bränsleförbrukning.

Relaterat