Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 2 jan 2015 12:00

Besiktning – bilens chassinummer

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

1/2

Foto: Alexander Donka

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

Morgan Isacsson svarar på frågor om bilbesiktning.

2/2

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor - mejla till bilprovning@expressen.se

Inled mejlet med "Bilbesiktning".

Klassad som oidentifierad

Var och besiktigade bilen i Landskrona på Besikta Bilprovning som jag har gjort dom sista tre åren. Fick föreläggande på ojämn bromsverkan bak. Annars var bilen ok. Men när han skulle kolla bilens identitet så finns på vänster sidan nere vid panelens framrutan, så sa han det numret ej var trovärdigt, han började bli osäker, sen sa han att det skulle sitta ett stansat nummer på höger sida av balken på passagerarsidan. Och han fortsatte att skrapa och sa att nu skulle det ligga höger vid framhjulsbalken. Hitta ej något stansat nummer och då sa han tyvärr "Klassar jag detta fordon som oidentifierad". Vet ej vad jag skall göra. Körförbud 2014-11-07, har aldrig varit med om något vansinnigare bilbesiktning. Haft ca fem pickup. Om chassinumret är instämplatt i ramen, var i så fall skall det sitta?

Kenneth Lindström


Morgan: Vid kontrollbesiktning ingår alltid identifiering av fordonet och det gör vi genom att kontrollera att chassi- och registreringsnummer samt att fordonet i övrigt överensstämmer med registrerade uppgifter i vägtrafikregistret.

Det är fordonets instansade chassinummer som kontrolleras och samtliga tecken i chassinumret ska vara oskadade och läsbara annars måste fordonet föreläggas om registreringsbesiktning.

Om chassinumret av någon anledning inte kan hittas eller inte är läsbart ska fordonet underkännas. Ansvaret för att det instansade fordonsnumret är läsbart ligger hos fordonsägaren.

Enligt regelverket ska det instansade chassinumret sitta på fordonet högra sida och på ramen om bilen har en separat ram.

Mitt tips är att du med bra belysning skrapar och borstar på den högra rambalken tills du hitta det instansade chassinumret. Om chassinumret saknas, är skadat eller tydligt inte går att utläsa måste det stansas in på nytt.

Den verkstad som stansar in chassinumret på nytt måste skriva ett intyg om detta och en registreringsbesiktning måste göras.

Olika regler i olika länder

Har en svenskregad bil i Spanien som jag besiktar i Spanien på en spansk bilprovning, samma företag finns i Sverige och de besiktar svenska bilar. Hade de däremot besiktat min bil i Sverige hade den inte blivit belagd med körförbud. Men nu blir den belagd med körförbud. Varför denna skillnad när det skall gälla samma regler i hela EU.

Sven-Inge


Morgan: I dag finns det ingen överenskommelse inom EU om att en godkänd kontrollbesiktning i ett EU-land ska kunna tillgodoräknas i ett annat EU-land. EU-reglerna om kontrollbesiktning som gäller alla medlemsländer är ett så kallat minimidirektiv.

Med det menas den minsta kontrollbesiktningsverksamhet som medlemsländerna måste ha. Därför är det skillnader mellan EU-länderna om vilka fordon som måste kontrollbesiktas och i vilken omfattning kontrollerna görs.

Det är skillnad i omfattning på en kontrollbesiktning gjord i Spanien jämfört med en kontrollbesiktning gjord i Sverige.

Frågan har diskuterats i flera år inom EU och jag bedömer att det i framtiden kommer det vara möjligt att kontrollbesikta bilen i vilket EU-land som helst.

Bättre kvalitet nu

Ser ni någon utveckling av bilarna ni besiktigar? Det vill säga är det några typer av fel som har försvunnit de senaste tio åren och är det några typfel som kommit till?

Berka


Morgan: Statistiken för kontrollbesiktning gjorda under de senaste tio år visar att personbilarna idag har mindre anmärkningar totalt och det beror bland annat på att styr- och spindellederna är av bättre kvalitet.

Men det finns undantag och några bilmodeller har utslitna spindelleder innan bilen körts 1 000 mil. Även anmärkningar gällande rostskador på kaross (sidobalkar, hjulhus och golv) har minskat.

Det kan möjligtvis bero på att bilarnas underreden oftare kläs in med plastskydd vilket gör det svårt eller omöjligt att kontrollera bilens underrede.

Vill byta till xenonlampor

Har en fråga angående belysningen på bilen. Kontrollerar ni på besiktningen vad för slags lampor som det ska vara på bilen? Jag har en ny bil, men orginallamporna på bilen är tråkiga och gula och sen finns exakt samma bilmodell med xenon. Om jag byter till xenon, skulle den inte gå igenom då?

Fredrik


Morgan: Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi att strålkastarna inte har ändrats från det godkända originalutförandet.

Då undersöker vi om strålkastaren är försedd med färg, tejp eller stenskottsskydd som påverkar strålkastarens ljusstyrka samt om konventionella strålkastare har bytts mot xenonstrålkastare (gasurladdningslampa).

Det är inte tillåtet att byta ut halv- och dimstrålkastare till xenonstrålkastare. Om det har skett blir bilen underkänd.

Ett alternativ om man vill ha xenonstrålkaster är att göra en registreringsbesiktning men då krävs att xenonstrålkastarna är försedda med strålkastarrengörare och automatisk nivåreglering samt intyg från fordonstillverkaren/generalagent om att installationen är utförd enligt tillverkarens anvisningar.

Det finns inga rostfria bilar

Jag läste om er varning för att nya bilar har plast undertill för att bränsleförbrukningen ska bli lägre och att den här plasten försvårar besiktningen när det gäller att hitta rost. Men är det verkligen så att moderna bilar rostar undertill? Och är det inte så att den viktiga rosten sitter vid hjul och stötdämpare där det fortfarande går att se? Kan man tänka sig att man börjar med någon slags röntgen av bilar för att hitta dold rost?

Olle Karlsson


Morgan: Det finns inga rostfria bilar och därför rekommenderar jag att man alltid gör en rostskyddsbehandling av bilen när den är ny, då spar man pengar och behåller samtidigt bilens krockskyddande egenskaper.

Det har visat sig att allvarliga rostangrepp ibland har uppstått på de delar som är dolda av plastskydd under bilen.

Till och med så viktiga komponenter som gastankar med metangas som drivmedel har haft så allvarliga rostangrepp att de har tvingats att bytas ut.

På underreden kan även andra, ur trafiksäkerhetssynpunkt viktiga komponenter, rosta som till exempel bränsletankar av plåt, infästningar, länkarmar och bromsledningar.