Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Besiktning

Publicerad 13 mar 2015 14:18

Är det okej att besiktiga med nödhjul?

Bilprovningens expert Morgan Isacsson.

Bilprovningens expert Morgan Isacsson.

Foto: Alexander Donka

Bilprovningens rutinerade expert Morgan Isacsson svarar på frågor om bilprovning och bilbesiktning. Vill du själv ställa frågor om bilprovning och bilbesiktning så kan du mejla till bilprovning@expressen.se vi ser till att Morgan får frågorna.

Fick inte kontakt

Besiktade en bil och fick ombesiktning på grund av att det instrument som besiktningen använder inte fick kontakt vid OBD kontroll.

Bilen lämnades på märkesverkstad och de provade två olika instrument som båda fungerade utan problem.

Enligt verkstaden så händer det tydligen fler bilägare att de kommer in med detta och det inte är något fel men Bilprovningen vill inte kännas vid detta problem.

Varit i kontakt med Bilprovningen centralt, transportsty- relsen och Svedaco då jag inte tycker att jag ska behöva stå för ombesiktning när det inte var något fel på bilen. Ingen av dessa vill stå för kostnaden och skyller på varandra.

Ska det vara så här? Är detta deras nya affärsidé att underkänna felfria bilar för att tjäna pengar?

Ann-Marie

 

MORGAN: Det är naturligtvis inte Bilprovningens affärsidé att underkänna felfria bilar utan syftet med kontrollbesiktningen är att säkerställa att fordonen inte har förslitits eller åldrats så pass att deras påverkan på trafiksäkerheten eller miljön är oacceptabel.

Den lagstadgade kontrollen av bilens ombord-diagnossystem (OBD) infördes år 2010. Fram till i dag har fler än fem miljoner kontroller utförts och det finns inga indikationer på att det skulle vara något fel på den utrustning som används av besiktningsföretagen.

Ett vanligt missförstånd är att den lagstadgade OBD-kontrollen vid kontrollbesiktningen är densamma som görs av verkstäder vid service och underhåll. Men vid kontrollbesiktningen görs en OBD-kontroll enligt en ISO-standard och den gäller enbart för motors avgasrenande system.

Om bilens omborddiagnossystem inte svarar enligt den lagstadgade ISO- standarden är det enligt transportstyrelsens föreskrifter en ogiltig uppkoppling vilket innebär att den blir underkänd.

Ta efter tandläkaren

Ofta när jag är på Bilprovningen så har jag fått en besiktningstid och jag är där i god tid före men jag måste ändå vänta kanske tio-femton minuter efter min tid innan jag får komma in. Varför kan ni inte göra som tandläkarna – den tiden jag har fått kör jag in?

Lars-Olov

 

MORGAN: Tråkigt att höra att du har fått vänta på att kommain. Målet är självklart att alla ska få komma in den tid som man har bokat, men tyvärr kan föregående besiktningar, beroende på bilens kondition, ibland ta lite längre tid än beräknat.

Byt till reservhjulet

Jag har förstått att ni kontrollerar mönsterdjupet på däcken men kan man också få en anmärkning om man kommer in med ett punkterat däck eller ett däck som har punkaspray i sig och hur bedömer ni de där tillfälliga reservhjulen som inte är riktiga hjul utan bara så kallade nödhjul – får man besiktiga med dem?

Stina Larsson

MORGAN: Om däcket på en personbil är punkterat vid besiktningen måste det underkännas, men det vanligaste är att fordonsägaren byter till reservhjulet så att man kan fullfölja kontrollbesiktningen.

Det går inte att kontrollera bromsarna i en bromsprovare om ett däck är punkterat. Att däcket är lagat med lagningsvätska är inget som man kan se vid en kontrollbesiktning och det kontrolleras inte.

Om bilen är försedd med ett reservhjul av typen nödhjul påverkar det inte kontrollbesiktningen men det är bra att känna till att nödhjulet endast är avsett att användas en kortare kör- sträcka med en begränsad hastighet så jag rekommenderar att man läser i bilens instruktionsbok om dessa begränsningar.

 

QUIZ: Stora Volvotestet – hur många rätt får du?