Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 mar 2016 14:35

Begtips: Audi Q5 börjar bli billigare

Audi Q5

Audi Q5

1/4

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

2/4

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

3/4

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

4/4

Foto: Audi

De flesta suvar syns, hörs och tar massor av plats.

Men inte Audi Q5.

Det här är faktiskt rätt bortglömd suv, en bil som inte alls fått den uppmärksamhet den förtjänar.

Men nu kanske det är dags. Priserna på begagnade bilar har nu börjat närma sig anständiga nivåer.

Audi Q5 lanserades 2008, två år efter sin betydligt större och stöddigare släkting Q7 och hamnade genast i skuggan av storebror.

En Audi Q7 tar sällsynt mycket plats och syns ordentligt var den än kommer.

Q5, däremot, är en mer tillbakadragen karaktär som inte gör så mycket väsen av sig. Men, kanske är den ändå den bättre bilen av de två.

Audi Q5, som bygger på MLP-plattformen, är på många sätt en lagom bil för de flesta bilköpare.

Den är tillräckligt stor för att klara det mesta, inga problem att resa en familj här även om man har långa passagerare i baksätet, här upplevs det inte som trängre än i den betydligt större Audi Q7.

Och det är inga problem att få med sig packningen heller – Q5 sväljer 540 liter bagage med baksätet uppfällt. Det är 45 liter mer än hos Volvo XC60, konkurrenten som förmodligen är den största förklaringen till att det inte sålts fler Audi Q5 i Sverige än det gjort.

LÄS MER: Officiell – här är nya Q2

Kanske bästa vägegenskaperna i klassen

Audi Q5 har sedan lanseringen 2008 varit en dyr bil. Med lite utrustning och en anständig motor har de flesta exemplar minst kostat uppemot 500 000 kronor. Kunderna har dock fått en del för sina pengar, Q5 upplevs som en gediget byggd kvalitetsbil med fina inredningar som håller hög klass. Q5 har också utmärkta vägegenskaper, kanske är den allra bäst i sin klass – samtidigt som den uppvisar en smula suv-kompetens på sämre underlag.

Motorerna är ett kapitel för sig, Q5 har från början sålts med motorer från 2,0 liter upp till betydligt vräkigare sexcylindriga maskiner. Vanligast är 2,0 TDI – men härligast är nog 3,0 TDI med ett vridmoment på 500 Nm. Bra maskin om man tänker sig att dra tunga släp ofta.

Audi Q5 fick en uppdatering 2012, en uppdatering som måste anses vara diskret. Modellen fick en förändrad grill, uppdaterade stötfångare och nya strålkastare. Flera av motorerna fick i samband med detta en översyn – och en hybridversion av Q5 lanserades också. Den är dock inte lätt at hitta begagnad.