Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Begtest: Mazda MX-5 ger körglädje hela sommaren

Foto: Marcus Engström

Motorn har inget med körglädje att göra. Det bevisade Mazda när de uppfann sin lilla cabriolet MX-5.

Det här kan vara den roligaste och mest prisvärda sommarbil som går att hitta.

Mazda MX-5, eller Miata som den heter på vissa marknader och som entusiaster gärna kallar den, är världens mest sålda sportbil - sedan den började säljas 1990 har mer än 900 000 exemplar rullat ut från bilhallarna. Och det är lätt att förstå vad det är som har gjort den här lilla bilen så otroligt populär.

Nyckelordet är körglädje. Få bilar är så roliga att köra och så lätta att hantera som den här lilla cabben. MX-5 har en mycket direkt styrning och fin väghållning, Miatan kör ifrån det mesta när det är riktigt kurvigt. Visst vill bilen gärna överstyra när den pressas i kurvorna, men MX-5 är sällsynt lätt att ha att göra med och sladdarna bemästras enkelt.

136 hästar

Motorn var från början en 1,6-liters maskin på blygsamma 116 hästar, vilket räcker alldeles utmärkt i den här lilla bilen. I mitten av 1990-talet kom 1,8-litersmotor på 136 hästar. Det finns också en motor på 90 hästar, som kanske inte riktigt är något roligt val för sportbilsentusiasterna.

Den andra generationen av MX-5 kom 1998 och det är kanske den som är mest prisvärd om man är på jakt efter en rolig sommarbil. Under skalet så var förändringarna små, de största förändringarna var exteriöra.

Tråkigt eller snyggare

Det mest påtagliga var att de ofta krånglande popup-strålkastarna försvann och ersattes med vanliga och mer praktiska strålkastare. Tråkigt, tyckte många. Snyggare, tyckte andra. 1,8-litersmotorn fick en uppdatering och lämnar nu nära 145 hästar. En turboversion byggs också, men säljs aldrig i Sverige.

Eftersom många MX-5:or bara körs på sommaren så finns det gott om rostfria, välvårdade exemplar med få lugna mil på mätaren. Men det finns också en hel del bilar som har fått leva ett hårt liv i händerna på gasglada ägare, ibland på racerbana. Försök att undersöka bilens historik och ta reda på så mycket som möjligt innan du gör affär. Man ska inte dra sig för att ringa tidigare ägare och fråga hur de skötte om bilen, många blir glada av att få höra talas om deras gamla ögonsten.

Mazda MX-5 1,8, 2002

Pris: Från cirka 70 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig bensin.

Cylindervolym: 1 840 cc.

Effekt: 145 hk.

Vridmoment: 168 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 8,9 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 215 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 000x1 680x1 230 mm.

Tjänstevikt: 1 180 kg.


PLUS:

+ Maxad körglädje. Få bilar är så lätta att köra aktivt med som lilla MX-5, det är därför som bilen är världens mest sålda sportbil.

+ Bra ekonomi. MX-5 är förhållandevis billiga bilar. Dessutom sjunker de inte så mycket i värde om man bara sköter om dem.

MINUS:

- Krånglande strålkastare. Den första generationen av MX-5 hade popup-strålkastare som ofta krånglade. Det problemet finns inte från och med generation två.

- Sönderkörda. En så här rolig bil körs ibland hårt. Varning för bilar som har använts i tävling.

SE UPP MED:

! Krocka inte! Nej, man ska vara försiktig när man kör MX-5. Här sitter man oskyddad och en närkontakt med andra trafikanter kan få fatala konsekvenser.

! Liten - och rätt skitig. 215 gram CO2 per kilometer blandad körning.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: