Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Begtest: BMW X1 – priset börjar sjunka

<p>BMW X1</p>
BMW X1

BMW X1 är läcker liten suv för den som gillar att hålla sig på vägen.

Modellen har vägegenskaper, fin komfort och en rätt ståndsmässig inredning.

Visst är bilarna dyra – men nu kan priserna sjunka.

2009 presenterade BMW den första versionen av den kompakta suven X1. När modellen kom räknades den som den första premiumbilen i det växande segmenetet, men den har sen dess fått ett antal konkurrenter som till exempel Audi Q3 och Mercedes GLA.

Att kalla X1 för suv är på vissa sätt att ta i, för det här är inte en modell som trivs speciellt bra vid sidan av vägen. Visst har bilen en skön terränglook, men inte några riktiga offroad-grejer som lågväxel eller diffspärr. Markfrigången på cirka 18 centimeter imponerar inte heller i sammanhanget. Väljer man en bil med fyrhjulsdrift ska dock skogsvägar eller besvärligare vintervägar inte vara några problem.

BMW X1 är rolig att köra

På vanliga vägar är X1 dock riktigt bra. Det här är en bil med bra vägegenskaper, en bil som är rolig att köra. Dessutom är komforten överraskande bra med tanke på bilens storlek. Fjädringen känns bra avvägd och man sitter skönt i stolarna. Även i bak reser två vuxna utan problem. Lastutrymmet är okej, drygt 400 liter ska man kunna klämma in här enligt BMW.

2012 fick BMW X1 ett ansiktslyft. Det handlade inte om några revolutionerade förändringar, strålkastarna fick en ny design och frontspoilern gjordes om. Bakpartiet fick sig också en omgång. Även inredningen fick en lätt uppdatering och en aning förbättrad kvalitetskänsla.

LÄS MER: Här är årets bästa motor – sitter i BMW

Riktigt dyr som ny

BMW X1 har, trots att detta är en riktigt trevlig bil, inte blivit någon storsäljare i Sverige. Förklaringen är förmodligen de höga priserna – den allra billigaste versionen av modellen kostar från 287 500 kronor ny.

Och vill man ha en lite större motor och mer utrustning kan priset sticka i väg ordentligt. Även som begagnat har priserna hållits uppe – men nu börjar det bli lättare att hitta bilar till rimliga priser.

En hyfsat välutrustad X1 2,0d med fyrhjulsdrift som gått 10 000 mil borde gå att köpa för runt 150 000 kronor. Och det är en bra bit under halva nybilspriset. BMW presenterar snart en helt ny generation av X1, vilket kan komma att trycka ner priserna på den gamla ytterligare en aning.


PLUS

Vägegenskaper och körglädje. X1 bjuder på skön BMW-känsla och är rätt rolig att köra.

Utrymmen. Det ser kanske inte ut så – men lilla X1 är ganska rymlig. Helt okej att resa fyra vuxna i bilen.

MINUS

Priserna. Det kostar fortfarande mycket pengar att köpa en X1.

Terrängegenskaper. Vill man ha en suv för att klara äventyr utanför vägen är detta inte rätt bilval.

SE UPP MED

Trasiga hjullager. En och annan X1-ägare har blivit ordentligt besvikna på att de måste byta hjullager stup i kvarten – ibland bara efter ett par tusen mil. Det verkar som om lagren i bak ger upp först. Lyssna efter missljud när bilen rullar.

BMW X1 20d, modellår 2013

Pris: Från cirka 210 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1 995 cc.

Effekt: 184 hk.

Vridmoment: 380 Nm.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, automat.

Förbrukning: 5,5 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 145 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 477x1 798x1 545 mm.

Tjänstevikt: 1 650 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: