Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Begagnade hybridbilar

Första generationens hybridbil kom till Sverige år 2000 och den heter Toyota Prius. Men först i världen var faktiskt Honda som lanserade sin lilla tvåsitsiga Insight någon månad före Toyota, 1999 i USA.

Världens snålaste bensinbil

 Insight är trots sina år fortfarande världens snålaste bensindrivna bil med en snittförbrukning på 0,33 liter milen vid blandad körning. Tyvärr såldes den aldrig i Sverige.

 Gemensamt för hybridbilarna är att de drivs med elektricitet och bensin. Laddning av batteriet sker automatiskt när man motorbromsar eller via bensinmotorn. Man behöver alltså aldrig ladda batteriet via vägguttag, något som snart kommer i de nya så kallade

 laddhybriderna och som ska kunna gå flera mil på enbart el. De nuvarande hybriderna kan gå kortare sträckor i låg fart på enbart el och det gäller framför allt Toyota.

Toyota och Honda

 De begagnade hybridbilar som finns i Sverige handlar egentligen bara om Toyota och Honda. Och Lexus, men den är krasst sett en lyx-Toyota. Så himla snåla är de egentligen inte, trots den komplicerade tekniken. Räkna med minst halvlitern vid blandad körning. Siffror man lätt kan komma ner till med en modern dieselbil, men hybriden har fördelen att klassas som miljöbil.

Felfria och pålitliga

 Tekniken är som sagt mycket komplicerad i hybridbilarna men ändå hör både Toyota- och Honda-hybriderna till de absolut mest felfria bilarna. De är så att säga som japanska bilar är mest – sjukt pålitliga.


Toyota Prius.

Toyota prius - generation I

 Ingen kan väl ens med den mest skumögda blick kalla första Priusmodellen för snygg – men att den är hållbar kan ingen ta ifrån den. De små hjulen och den relativt höga karossen ger den i alla fall igenkänningsfaktor.

 Första modellåret är 2000 och denna första generation Prius såldes till och med 2003. Karossen är fyradörrars sedan, vilket är en för oss svenskar ratad form. Den mer

 praktiska halvkombin kom med nästa generation. För cirka 50 000 får du en Prius-etta.


Toyota Prius - generation II

 Denna modell har sålt ruskigt bra i Sverige. I Stockholmstrakten vimlar det av dem och de används ofta som taxi. Karossen med halvkombilucka är betydligt mer flexibel än Prius I och Civic Hybrid. Modellen kom 2004 och har nyligen ersatts av generation III. Prius II är komfortabel att åka i och går tyst. En stor display som visar kraftflödet från och till motorer/batteri/hjul är kul. Tyvärr är styrkänslan trist och ger tveksam vägkontakt.

 Pris från 100 000 kronor.


Honda Civic Hybrid.

Honda Civic Hybrid

 Honda kör med en enklare konstruktion vad gäller hybridtekniken. Vid svänghulet sitter en elmotor som hjälper bensinmotorn vid behov. Exempelvis vid acceleration och i uppförsbackar. Vid motorbroms och i nedförsbackar fungerar elmotorn som generator och laddar batteriet. Fungerar mycket bra men Civic kan inte köras på enbart ström, som Prius.

 En nackdel med Civic är att den är en sedanmodell med konventionell baklucka. En begagnad av första modellåret, 2006 kostar från 130 000 kronor.

Annons: