Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 25 apr 2017 11:51

Varning för 12 begagnade problembilar

Alla letar efter det perfekta begbilsköpet.

De billiga milen.

Det perfekta bilklippet.

Men i jakten på den billiga begbilen så är det lätt att gå fel.

Här varnar vi för tolv vanliga begbilar som är nedlusade med fel.

1. Citroën C3 före 2013

Kommentar: Citroën hade en hygglig framgång med sin C3-version åren 2010-2013. Men här finns det några varningssignaler. Om du läser fakta om bilen så kan du bli lurad att tro att baksätet är större än vad det är. Det är trångt. Och C3 har fått kritik för sin styrning som inte alls är lika direkt och rak utan har en rätt skum respons. Men det kanske allvarligaste är glapp i främre krängningshämmarna. Några C3:or åtgärdades under garantitiden men långt ifrån alla och Citroën gjorde aldrig någon återkallelse på bilarna vilket betyder att det rullar väldigt många C3:or med glapp som i sin tur kan betyda stora reparationskostnader och anmärkning på besiktningen.



2. Mercedes A-klass före 2011

Kommentar: Mercedes slår sig gärna för bröstet när de pratar om framgången för sina kompaktbilar. Men vi minns en tid när framför allt lilla A-klass hade stora bekymmer. Bilarna som byggdes 2004–2011 har många felrapporter och kvalitetsmässigt var det här en svår tid för Mercedes. Bland annat finns klagomål på dålig värme då motornerna hade svårt att få upp värmen när de kördes på låg belastning. Dieselmotorerna gick ryckigt vilket kan härledas till programfel i styrningen av EGR-ventilen. Programvaran spökade även i automatlådan vilket resulterade i höga varvtal. Ett mycket irriterande fel är också läckage i taket som bara åtgärdats till de bilägare som klagat. Kontrollera noggrant innan köp.



3. BMW X3 före 2010

Kommentar: Den mycket populära suv:en svepte in till svenska bilköpare 2004 och byggdes till och med 2010 i den aktuella generationen. Men lite överraskande noterades bland annat problem med kamkedjedrivningen på de fyrcylindriga motorerna på två liter, både bensin och diesel. Överraskande för är det något BMW brukar ha koll på så är det drivlinorna. Och om kamkedjedrivningen rasar så blir det dyrt för alla som inte har en maskinförsäkring. För BMW-bilar gäller det att kontrollera miltal och servicebok – det är lite för enkelt att skruva ner mätarna men det finns i dag bra verktyg för att kontrollera exakt hur långt en bil har gått och när den varit på service. Se också upp med otäta dörrlister. BMW X3 från den här tiden använde framvagnen från X5 där det funnits anmärkningar på glapp och en bakvagn från fyrhjulsdrivna 3-serien.



4. Volvo S40/V50 före 2012

Kommentar: Det finns massor av fina exemplar av Volvos populära mellanklassbil – och speciellt förstås kombin V50. Men efterhand har felrapporterna haglat in till Volvo. Många har handlat om elsystemet där fukt i dörrarna kan slå ut många vitala funktioner i det något skakiga signalsystemet. Fukt är också orsaken till dålig lukt i bilen. Det finns exemplar där fukt i delar av luftkonditioneringen sprider en unken doft i hela bilen. Det finns till och med bilar som möglat - och det vill man inte ha in i luftsystemet. Volvos dieselmotor D5 kan rusa vilket i sin tur beror på för många kallstarter som resulterat i för mycket bränsle i tråget. Om motorn rusar oförklarligt beror det på förhöjd oljenivå som ett resultat av bränslet i tråget.



5. Ford Focus före 2010

Foto: Ford / WIECK FORD

Kommentar: Ford gjorde ett generationsskifte på Focus till modellåret 2011 och det här gäller bilarna mellan 2005 och 2010. Så gott som alla exemplar har drabbats av fukt i bakluckans lås vilket beror på en otät packning. Det gäller alltså att tänka sig för vid högtryckstvättning – annars slutar låset att fungera. 1,8 FFV-modellen har råkat ut för vibrationer mellan varvtalen 2 200 och 2 700 rpm. Ford har inte lyckats lokalisera problemet. Några bilar har också råkat ut för kärvande gasspjäll vilket betyder att bilen går på tomgång hur mycket du än gasar. Du behöver alltså inte få panik om det uppträder men det kommer att behövas ett verkstadsbesök. Om det händer kan det räcka att stänga av och starta motorn men det här är ett obehagligt fel som förstås kommer att dyka upp när du som minst behöver det. Om du ändå har bilen på verkstad kan det vara bra att be mekanikern titta lite på spjället. Överlag är Ford Focus en bil som kräver sin skötsel för att inte de många småfelen ska växa till ett obehagligt berg.



6. Nissan Qashqai före 2014

Kommentar: Bilen som kanske mer än någon annan satte fart på suv-trenden i Sverige sålde som smör åren 2007–2014 och har i nästa generation – dagens modell – fortsatt att locka köpare till Nissan-handlarna. Men kvaliteten kunde vara bättre. De äldre bilarna har rapporterat fel på kamremmen och krånglande partikelfilter på dieselmotorerna. Nissan har haft en återkallelse ute på modellen på grund av ett fel på styrningen och en köpare måste kontrollera att styrningen åtgärdats. Den kan sluta att fungera enligt Nissans rapporter. Nissan har också haft problem med styrväxeln och servostyrningen. En rad småfel har också irriterat bilägarna – som till exempel tankmätare och annan elektronik.



7. Hyundai i30 före 2012

Kommentar: Hyundai presenterar en helt ny i30 den här våren där den förrförra generationen såldes åren 2007–2012. och mycket har hänt sedan dess. Hyundai hade till en början problem med ljudkomforten och även stolarna vilket kan vara svårt att upptäcka vid en kort provkörning men jobbigare att leva med under till exempel långkörningar. När bilen rullades ut 2007 fanns problem med dieselmotorerna med bland annat styrsystem, ryckig gång, dåliga slangklämmor och problem med bränslefilter. Hittar du ett exemplar med rassel i styrstången är det troligen en bil från 2007–2008 som inte åtgärdats av Hyundai. Se också upp med äldre i30-exemplar eller de som rullat långt då priser på reservdelarna är högre än för flera av konkurrenterna.



8. Peugeot 508

Kommentar: Peugeot lanserade sin stora Passat- och V70-utmanare 2010 och siktet var inställt på den stora svenska tjänstebilsmarknaden. Och med bra komfort och stora utrymmen lockade man många köpare. Men rätt snart kom klagomålen. Peugeot automatlåda fick massor av kritik och än i dag lider Peugeot av att förknippas med en mycket underlig växellåda som växlar när du släpper gasen. Låg förbrukning – visst, men bilen är okörbar. 508-ägarna upptäckte också snart att vindrutespolningen var kass, att den elektroniska parkeringsbromsen kan fastna och att batteriövervakningen krånglar. 508 är en generation före dagens nya Peugeot-familj där kvaliteten höjts en aning.



9. Renault Clio före 2005

Foto: / OKÄND

Kommentar: En billig liten småbil. Då finns alltid Renault Clio med där på ett eller annat sätt. Du kommer att stöta på den i annonser och det finns massor av exemplar i olika prisklasser runtom i landet. Vi har tittat närmare på den Clio som såldes 1998–2005 och då du i många fall kan hitta en bra bil för runt 10 000 kronor. Men då ska du ha koll på felrapporterna. Clio på den tiden använde både trumbromsar och skivbromsar bak. Och båda varianterna har problem med att de kärvar ihop om de inte används. Det här kan bli ett besvärligt och återkommande fel för de som har en billig Clio som till exempel sommarbil. Mitt i modellgenerationen bytte Renault elsystem och det nya krånglade till en början. Det här gäller tidiga bilar från 2001.

Är du intresserad av en äldre Clio är det ett måste att lägga dig på rygg och kräla in under bilen. Flera stag, fästen och länkarmar är klena och de kan vara skadade eller helt enkelt ur funktion.



10. Volkswagen Golf före 2008

Kommentar: Sverige mest sålda bil förra året har i alla år varit populär och legat i topp på försäljningslistan. Det betyder massor av begagnatexemplar i den aktuella modellgenerationen 2004–2008. Se upp med dörrlisterna som tyvärr gärna torkar, fräts och lossnar. Det är lätt att kontrollera med blotta ögat och ta för vana att känna så att alla synliga gummilister är fräscha och i bra kondition. Lägger det in vatten så blir det problem. Volkswagen använde de här åren ett serviceintervall på 3 000 mil med viss risk för kamkedjeras. Det här är viktigt att hålla koll på även när bilen blivit äldre och garantin inte håller ordning på dig. Det finns exemplar med tydliga el- och mätarfel och några där lacken släppt från plastdetaljerna.




11. Skoda Fabia före 2007

Kommentar: Skoda Fabia från åren 2000 till 2007 är en sån där fin liten småbil som du kan hitta för runt 10 000 kronor. En rymlig småbil som ofta ser väldigt kvalitetsfull. Och är det också. Ibland. Några exemplar har råkat ut för att det läcker in vatten i framdörrarna, vid sidorutan. Flera lager har också dålig tätning vilket gör att fukt, smuts och grus tränger in på helt fel ställen. Brukar ofta skapa missljud när bilen rör på sig. Precis som på VW-syskonet Golf från samma tid gäller det att byta kamremmen i tid. Annars kan det bli dyra reparationer. Precis som några andra bilar på den här listan drabbas Fabia ofta av flera olika småfel som över tid kan växa till ordentliga problem och att du helt enkelt inte står ut med bilen längre. Men tycker du om att sköta om bilen och noggrann på minsta avvikelse så går det att hålla bra nivå på även en äldre Skoda Fabia.



12. Toyota Rav4 före 2012

Kommentar: Vi har vant oss vid att Toyotas bilar bara går och går och går utan några speciella fel alls. Men det finns några undantag – eller i alla fall Toyota-bilar där det kan dyka upp fel. Vi har tittat på generationen Rav4 från 2006 till 2012 och hittat uppgifter om glappande bussningar på bilar som rullat långt. Rav4 förekommer bland företags- och hyrfirmor och de bilarna har ofta körts långt och med många olika förare. Toyota var under de här åren inte så bra på att spara information varför det är svårt att analysera bilens interna historik. Vissa har haft problem med automatlåda där ett tips är att lukta på oljan – luktar den illa är det illa. Se också upp med den breda och högerhängda bakdörren. Den är stor och tung och den passar vissa garage bättre än andra.