Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 6 dec 2016 09:19

Varning - vanliga fel på 12 begagnade suvar

Hela bilvärlden älskar suvar och trenden har varit tydlig de senaste åren. Men alla har förstås inte råd med en ny suv men misströsta inte.

Det finns en rad lite äldre, något äldre och riktigt gamla suv-köp där ute som bara står och väntar.

Vi har tittat på 12 av de allra vanligaste suvarna och letat fram varningstrianglarna för varje modell. Det här bör du se upp med om du letar efter en bra begagnad suv i vinter.

1. Audi Q3

Kommentar: Audi har en hel serie av fina små-suvar där helt nya Q2 är det senaste exemplet. Strax efter årsskiftet rullar också Audi fram en ny Q5. Mellansyskonet Q3 har några år på nacken och därmed vet vi också lite mer om problem. Några har gnällt på bensinmotorerna som kan dra väl mycket olja. Nu är säkert dieselandelen bland Q3-köparna minst 50 procent - det brukar vara stor bil diesel, liten bil bensin - men Audi bör passa sig för oljeryktet.

Ett annat problem som drabbar så gott som alla bilar från VW-gruppen är dubbelkopplingslådan. För Q3 är det själv växlingarna som krånglar varför det är viktigt att du kontrollerar växellådan ordentligt när du testkör före ett eventuellt köp. Tänk också på att Q3 i grunden är framhjulsdriven men Quattro-versionerna har en Haldex-koppling som skickar kraft till bakaxeln när det krävs. Q3 är ingen terrängbil - men det ser ni själva på den relativt låga markfrigången.

Här läser du vårt test av Audis senaste suv - Q2.



2. BMW X3

Kommentar: BMW:s populära mellanklass-suv heter X3 och är en bil som till synes passar perfekt i Sverige. Och bilköparna har också hittat den här snygga suven där första generationen såldes 2003-2010 med en ansiktslyftning 2006. BMW planerar för en ny X3:a under 2017 men tills dess får vi hålla tillgodo med de första generationerna.

Det finns rapporter om att det läcker in vatten i första generationens X3 och vad värre är att det finns noteringar om problem med kamkedjan på tvålitersmotorerna. Det är alltså viktigt att se till att servicen är gjord som den ska och enligt serviceboken för det aktuella motoralternativet. X3 byggdes till en början på samma plattform som storebror X5 varför problem på den bilen, som glappande leder i framvagnen, kan visa sig komma även på X3 efter några års användning.

En konkurrent till X3 är storebror X5 - här har vi testat värstingen X5M.



3. Ford Kuga

Kommentar: Ford har förstått suv-trenden allt mer och ska gå igenom hela modellprogrammet och förse varje bil med en Active-variant. Men länge var det lilla tuffa Kuga som var Fords enda suv-modell. Modellen började säljas som årsmodell 2008 och en ny generation kom till 2013, densamma som under hösten fått en lättare ansiktslyftning. Tittar vi på den första modellen så ser vi något som visat sig stämma även på nyare Kuga: en stötig fjädring som fortplantar ljudet från vägen in i kupén. Och det blir värre med större hjul. Ska du köpa en begagnad Kuga och köra mycket på dålig väg så är 17-tumshjul att föredra framför 19-tummarna.

Med facit i hand har det också konstaterats att Ford Kuga är törstigare på vägen än i den nu utgående körcykeln. Räkna med att dieselmotorn vill ha lite drygt åtta deciliter per mil vilket är väldigt mycket för en diesel i en så här liten bil.

Kuga är ändå större än den ser ut att vara med hyggligt stort baksäte och bagageutrymme. Den sväljer en barnfamilj och kan vara ett bra begköp om du hittar en bil till rätt pris, gärna under 100 000 kronor för en fyra, fem år gammal bil.

Ford har satsat stort med nya Edge - du läser testet här.



4. Honda CR-V

Kommentar: Kanske är det det beskedliga utseendet. Kanske är det Hondas goda rykte. Eller så beror det bara på en uppställning väldigt duktiga återförsäljare. Men faktum är att Honda CR-V säljer väldigt bra i Sverige har bilen har många nöjda ägare som gärna köper nästa generation. Vi har tittat lite på felrapporterna från CR-V före dagens modell, som kom 2013.

Det har klagats på inneffektiv fyrhjulsdrift där bilen som driver mest på framhjulen inte hinner reagera på att framhjulen tappar fäste i tid. Resultatet blir att du inte får kraft på bakaxeln och därmed förlorar du själva poängen med fyrhjulsdrift.

Honda har fått klagomål i AC-anläggningen men där klivit in och bytt delar som varit felaktiga. Se till att det är gjort på den beg-CR-V du tittar på.

Och hör du ett knakande ljud från bakaxeln så är det dags att byta olja i axeln. Ett tips är också att kontrollera så att däcken är jämt slitna. Är de det kan det tyda på att drivlinan inte riktigt lira tillsammans med storleken på däcken.

Det finns en nyare CR-V - du läser testet här.



5. Hyundai Santa Fe

Kommentar: Hyundai rullade fram en ny Santa Fe på bilsalongen i Detroit i januari 2006. På den tiden var Santa Fe en rätt rund och gosig småsuv, en familjesuv helt enkelt, som ingen störde sig på. I dag har den populära modellen fått en betydligt mer aggressiv design och också växt. Nu har vi också fått veta lite hur de där mysiga suvarna har klarat sig genom åren.

Hyundai har kallat tillbaka bilen för att ordna problem i luftkonditioneringen. Det är rätt genomgripande åtgärder så se till att de är gjorde på den beg-Santa du vill köpa. Hyundai har också haft en återkallelse för att uppdatera programvara till motorstyrningen.

Se upp med de tidiga automatlådorna som verkligen fick bränsleförbrukningen att skena. Den sämsta automatlådan är fyrstegad, se upp med den. 2010 gjordes en större inventering av motorprogrammet och då kom också nyare och snålare motorer. Bland annat erbjuds en fyrcylindrig bensinare som är ett bra alternativ. Då kom också en 2,2-litersdiesel. Om du kan välja så plocka de nyare motorerna och till dem finns det även bra automatlådor.

Sugen på en större Hyundai? Här är nya Tucson.



6. Kia Sportage

Kommentar: Om Nissan upptäckte att de som ägde bilar i Golf-klassen gärna valde att byta till en Qashqai så måste vi säga att Kia utvecklade suv-segmentet med designfullträffen Sportage, ja den som kom 2011 alltså. Efterföljaren kom för ett år sedan och den är jag något mer skeptisk till.

Ute på marknaden finns både två- och fyrhjulsdrivna bilar och en populär motor är 1,7-litersdieseln. Något som flera bilägare klagat på är sikten bakåt och åt sidorna. Det borde förstås inte vara någon överraskning eftersom det syns klart och tydligt var designen har sina nackdelar men det kan ändå vara bra att känna till att de som köpt en Sportage upplever det som lite jobbigt. Sen är vi olika, hur mycket vi använder backspeglarna eller vänder oss om för att se bakåt.

Kia har haft ett par återkallelser och vissa upplever dieselmotorn som något bullrig i kupén.

Även om bilen finns både som två- och fyrhjulsdriven så betyder det inte att det går att få alla kombinationer. I Sverige har de flesta traditionellt köpt diesel men hittar du en bensinare är det ett bra begköp över tid. Välj inte en för liten motor - den kommer bara att låta ansträngd.

Vi testar helt nya Kia Sportage här.



7. Mazda CX-5

Kommentar: Mazda visade en ny CX-5 på bilsalongen i Los Angeles nyligen men än så länge får vi hålla tillgodo med modellen som kom 2012. Eller slog ned som en blixt ska vi kanske säga för den snygga CX-5 blev direkt en storsäljare i klassen för mellanstora suvar. I fjol genomfördes en återkallelse på CX-bilarna där vacuumtrycket till bromsarna kunde minska och ge en trögare broms. Återkallelsen gällde bilarna med 2,2-litersdiesel och berörde då cirka 1000 svenska bilägare.

Som alltid är det viktigt att se till att de här återkallelserna är gjorda och se upp ifall du märker att det går trögt att trampa på bromsen.

Vissa bilköpare har gnällt lite på smala stolar men sittställningen är annars bra och kupén är hyggligt modern för att vara en japansk bil.

Flera som testat bilen har berömt fyrhjulssystemet så är det ute efter en lätt begagnad fyrhjulsdriven suv med få kända problem och fel så är Mazda CX-5 ett bra alternativ. För du håller väl med om att den är snygg?

Vi har kört nya CX-5 här.



8. Nissan Qashqai

Kommentar: Bilen som förändrade en hel klass. Ja, Qashqai fick kanske inte äran att döpa en hel bilklass, så som Volkswagen Golf, men det var med Qashqai som hela suv-trenden tog fart. Nissan var förvånat över att de plockade så många bilköpare från Golf-klassen, på bilspråk kallad c-segment, men de tackade och tog emot och sålde massor av första generationens Qashqai.

Nu är det här också en bil som förändrat utseende med åren och i dag är Qashqai något mindre anonym. Men designen har inte gått lika långt som till exempel Kia Sportage vilket gör att den inte heller fått klagomål på dålig bakåtsikt.

Men det finns saker att se upp med. Dieselmotorernas partikelfilter kräver en viss typ av körning, Nissan har återkallat bilar för problemen med styrningen och styrväxeln och felaktiga bromsrör.

Nissan visade med sina Navara-problem att de inte viker en millimeter på garantivillkoren varför det är viktigt att sköta den delen prickfritt.

Det fanns under ett par år en sjusitsig variant med efternamnet +2 men ska du verkligen använda det bakre sätet så prova först att de du har tänkt ska sitta där verkligen får plats. Det är trångt.

Dieselmotorerna kommer från koncernsyskonet Renault och har ett speciellt underhållsprogram för kamremmen - viktigt att hålla ordning på.

Den nya Qashqai har vi förstås också kört - läs testet här.



9. Porsche Cayenne

Kommentar: Åren går och det är svårt att riktigt greppa att Porsche kom med sin utskällda modell Cayenne redan 2002. Sedan dess har modellen sett ett generationsskifte, 2010, och under nästa år ska vi få se den tredje generationen. Men om vi håller oss kvar vid den första Cayenne-varianten - som jag tycker är snyggare än generation två - så finns det för alla begköpare en del varningstrianglar.

Bilägare har märkt av ryckiga växlar på den sexstegade automatlådan, turbo-versionen vill ha rätt mycket olja och elektroniken kan krångla.

De första åren var också efterfrågan stor på Cayenne varför många bilar privatimporterades till Sverige. Här behöver du verkligen se upp med serviceboken och återkallelser.

Att bygga en sportbils-suv var på den tiden kontroversiellt och många bilägare ville "testa" vad bilen gick för. Så precis som 911:or så kan vissa Cayenne-exemplar vara hårt körda.

Fast å andra sidan så du får en Porsche Cayenne med potent motor för cirka 100 000 kronor. Och kan du välja så plocka en Cayenne några år in i generationen, framåt 2005, 2006 var problemen betydligt färre.

Sugen på en mindre Porsche-suv? Vi har kört nya Macan här.



10. Toyota RAV4

Kommentar: I dag ser vi massor av hybrid-Rav4:or ute på vägarna men modellen har faktiskt hängt med ganska så länge nu. Tittar vi i backspegeln så var bilen som i dag kanske är mest eftertraktad som begagnad - årsmodellerna 2006-2013 - redan den tredje generationen Rav4. Den bilen finns som begagnad för mellan 70 och 100 000 kronor.

Letar du begagnat så finns det kanske många bilar att välja på men se upp för de som gått i någon slags verksamhet, det är inte alltid de vårdats speciellt bra. Automatväxellådan kan slira vilket tyder på att den körts hårt.

Den här generationens Rav4 är fyrhjulsdriven men bara 45 procent av kraften kan fördelas till bakhjulen vid behov, i grundläget är den framhjulsdriven.

Köregenskaperna är inte speciellt snabba eller tydliga. På den här tiden gillade Toyota att bygga in en slags långsam komfort i sina bilar, de var så att säga mer amerikanska än europeiska. Många gillar ändå utrymmena i Rav4 och sikten. Det är en praktisk bil med relativt få kända del. Och trots att Toyota tyngts av en rad återkallelser verkar förtroendet från bilägarna och bilköparna vara orubbat.

Toyotas helt nya suv - C-HR - har vi testat här.



11. Volkswagen Touareg

Kommentar: Det här är bilen som genom hela sin livslängd fått den otacksamma rollen att jämföras med Porsche Cayenne. Och alltid blir det samma omdömen: minst lika bra, mer prisvärd men tråkig. Här vi tittat på den första generationen som presenterades 2002 inför modellåret 2003.

Många fel som kan härledas till elektronik och elsystem har skapat stor irritation. Vissa bilägare verkar ha råkat ut för alla fel medan andra klarat sig bättre. Men är du ute efter en begagnad Touareg så behöver du kontrollera alla funktioner och alla lampor. Även lamporna för olika krockkuddar kan tändas och då behöver bilen in på verkstad. Det finns exempel på där säkerhetsbältet i baksätet har låst sig helt. Även där handlar det om ett verkstadsbesök.

Och väl där har vissa bilkunder sett sig förbisedda. Här har de köpt en dyr suv och så kan inte VW fixa problemen - så har det låtit runtom i landet.

Men det finns så klart pärlor - bland annat ett fint motorprogram där V6:orna är en riktigt fina. Det är till största delen dieslar där ute på marknaden och i dag finns det exemplar till riktigt bra pris. Räkna också med att hitta välutrustade bilar - för Touareg var som nybil en bil för de som gärna betalade det där lilla extra. Nu syns det på en kraftig värdeminskning.

Den lite mindre VW-suven Tiguan är helt ny. Du hittar vårt test här.



12. Volvo XC60

Kommentar: En av Volvos allra största försäljningssuccéer genom tiderna och Europas mest sålda bil i sitt segment, premium-mellanklass-suv. Designen är förstås en stor anledning, den är ovanligt lyckad. Men alla XC60-ägare har inte jublat. Vissa har klagat på att automatlådorna tappar i kvalitet med ryckig gång som följd.

Och de som köpt glaspanoramatak har märkt att det kan läcka in. Nu är det senare problemet lätt att fixa men det har ändå plågat Volvos serviceorganisation en aning.

Att köpa en begagnad XC60 kan vara knepigt så de allra nyaste bilarna nu reas ut. Dessutom har motorprogrammet förbättrats år för år vilket gör att de bästa XC60-köpen är de senaste.

Om du har svårt för Volvos tidiga instrumentering - med en del gömda eller halvgömda knappar - så behöver du också leta efter de nyare modellerna med den nya instrumenteringen vi först såg i V40.

Väl tilltaget lastutrymme och riktig fin förarmiljö och komfort kommer på köpet med en XC60.

En stor suv med sju sittplatser och hybriddrivlina - jo, Volvo har en och vi har kört XC90 T8 här.