Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 15 jan 2019 12:43

Konsumentverket: Flest klagar på begagnade bilar

Köp av begagnade bilar är det som flest svenskar känner sig missnöjda med.

Köp av begagnade bilar är det som flest svenskar känner sig missnöjda med.

1/2

Foto: Colourbox

Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

2/2

Foto: Konsumentvägledarnas yrkesförening

Begagnade bilar är det som svenska konsumenter klagar mest på, enligt ny statistik från Konsumentverket. 

Men det är många av de missnöjda kunderna som aldrig får sin röst hörd. 

–  Det är ett stort mörkertal, det är jag övertygad om, säger Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Oljeläckage, missljud och dolda fel som kan kosta tusenlappar. 

Det är inte lätt att köpa begagnad bil – något som återspeglar sig i statistiken för svenska konsumenters klagomål. 

Under 2018 var det totalt 120 000 svenska konsumenter som kontaktade Konsumentverket och den kommunala konsumentvägledningen. Störst andel av de som hörde av sig, cirka 10 procent, anmälde problem med köp av begagnad bil. 

Men det vi ser är sannolikt toppen av ett isberg. 

– Det är ett stort mörkertal, det är jag övertygad om. Jag vill uppmana folk att våga reklamera mera och klaga även om det inte handlar om stora summor och göra ett försök, för det blir många bäckar små, säger Kristina Westling.

Näst vanligast är missnöje med hantverkstjänster, som står för åtta procent av alla inkomna ärenden. 

LÄS MER: 10 saker du måste tänka på när du köper bil 2019 

Varorna vi klagar mest på.

Foto: Konsumentverket

 

Tjänsterna vi klagar mest på.

Foto: Konsumentverket

Svårare att köpa på privat än av handlare

Svårast är det för den som vänder sig till en annan privatperson för att köpa bil. 

– Köper du av en privatperson har du själv undersökningsplikt. Då måste du själv ha kunskap om bilen och undersöka den, säger Kristina Westling och fortsätter:

– Om det är ett fel som du borde ha upptäckt vid en undersökning så går det inte att klaga på det i efterhand. Det finns så klart fel som varken köparen eller säljaren kunde veta om, men de flesta felen är sådant som man kan märka eller se tendenser till vid en undersökning, så det är jätteviktigt att gå igenom bilen ordentligt. 

Den som däremot köper av handlare ska kunna känna sig lite tryggare.

– Köper du av en handlare så har du inte den här undersökningplikten, utan då kan du förvänta dig att de har gått igenom bilen och informerar dig om delar som eventuellt är slitna och kan behöva bytas om exempelvis ett halvår, säger Kristina Westling. 

LÄS MER: Se upp – blufföretaget lurar dig att betala för gratistjänster 

Säkrast att köpa av MRF-företag

Säkrast är det att köpa bil av en firma ansluten till Motorbranschens riksförbund, MRF. De har skrivit under på att följa Konsumentverkets riktlinjer gällande bilens skick samt leverans- och reparationsvillkor.  

– Det första man ska göra för att undvika problem är att vända sig till en firma som är ansluten till MRF. Provkör bilen, tänk på vad du har för behov och gör tydligt vad du har för förväntningar av den. Skulle det bli något fel är det första man ska göra att vända sig till bilhandlaren. Sen är det inte heller fel att slå en signal till det kommunala konsumentvägledningen eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå konsument”, så kan vi ge råd utifrån den specifika situationen, säger Kristina Westling.