Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 9 maj 2017 11:28

De 10 sämsta begagnade bilköpen

Det finns alltid risker med att köpa en begagnad bil – oavsett vilket modell man väljer riskerar man att få ett måndagsexemplar. Vissa bilar går lätt sönder, andra drar oväntat mycket bränsle.

 

Det finns dock bilar som är värre än andra och dem ska man kanske undvika. Här har vi listat tio modeller som man kanske ska se upp lite extra med innan man köper.

 

Har du gjort några riktigt lyckade begagnatköp? Skicka in ditt bästa tips till kombi@expressen.se.

1. Chevrolet Transport

Det här är en trevlig, lyxig och mycket praktisk familjebuss – som dessutom är billig att köpa. Men att lockas av den grymma komforten och tilltalande prislappen kan stå en begagnatköpare dyrt. Bränsleförbrukningen är hög, riktigt hög.

Ändå är det kanske inte den kostnaden man ska oroa sig för. Modellen är känd för att drabbas av allvarliga motorproblem när den fått ett antal år på nacken. Och när motorn rasar blir bilen i princip värdelös.

2. Nissan Navarra

Det här är en pickup som blivit en riktig storsäljare. Och det är lätt att förstå varför – för att vara en lätt lastbil är den både snygg och trevlig att åka i. Som bruksvagn är den nästan oöverträffad.

Navarra har dock haft problem med sina dieselmotorer, som ofta rasat efter bara 10 000 mil. Dessutom finns andra ekonomiska fällor med bilarna – som till exempel svindyra hjullager fram.

Foto: David Jakobsson

3. Range Rover

Det finns få bilar som är så härliga som Range Rover. Här får man en lyxbil, en familjebil och en terrängbil – allt i ett och samma paket! När bilarna har blivit några år gamla sjunker de rejält i pris och det är så klart lockande att slå till på en sådan här drömbil.

Men att äga en begagnad Range Rover kan bli din dyraste bilupplevelse någonsin. Här finns massor av teknik som kan strula. Och när det händer – för det gör det nästan alltid – blir de det ofta ruskigt dyrt att fixa.

Foto: Marcus Engström

4. Volvo V70

Jovisst – på många sätt är Volvo V70 det tryggaste begagnatköp man kan göra. Men många bilar har slitit hund och har gått både hårt och långt. Trots det brukar prislapparna vara höga, framför allt på de bilar som har dieselmotor. Inte så mycket bil för pengarna, alltså.

Köper man en bensinare kommer man billigare undan – men får då räkna med hög förbrukning. Varning för V70 2,0F som brukar vara billigast – det här är en tråkig och törstig motor. 

Foto: Lasse Olson

5. Mercedes E-Klass

Mercedes E-Klass har varit kung i sin klass under många, många år. Riktigt fina bilar som bjuder på härlig komfort, stora utrymmen och ett antal riktigt bra motorer. Det finns dock en hel del privatimporterade bilar som gått betydligt längre än vad mätaren visar. Och köper man en sådan bil har man problem att vänta.

Rostangrepp, krånglande elektronik och strulande luftfjädring är vanligt. Motorerna brukar hålla bra, men med för många mil på mätaren kan det bli problem även här. 

6. Mazda6

Det här har länge varit en av våra absoluta favoritbilar. Alla generationer av bilen har haft pigga köregenskaper, bra driftsäkerhet och bra komfort. Dessutom är utrymmena inne i bilen helt okej. Det är dock ändå inte en bil att rekommendera.

Problemet? De rostar alldeles för mycket. Mazda har förbättrat sitt rostskydd undan för undan, så det har alltså blivit bättre. Men riktigt bra verkar det inte ha blivit förrän till den senaste generationen av modellen. Och den har knappt hunnit ut på marknaden.

Foto: Christian Ellmark

7. Volkswagen Touareg

Det här är en bil som verkligen skulle ha förtjänat en succé i Sverige, för bättre suvar finns knappast. Men nu uteblev succén av någon anledning, kanske föredrar kunderna lyxigare varumärken som BMW, Mercedes eller Audi när de ska lägga mycket pengar på en bil.

Att köpa en Touareg begagnad är kanske inte det stora problemet – de är rätt prisvärda begagnade. Det svåra är att sen bli av med den när man vill byta. Många upplever bilarna som svårsålda, speciellt om man har valt en bil med sexcylindrig bensinmotor. En del bilar har också fått strul med luftfjädringen, vilket blivit dyrt att reparera.

Foto: - -

8. Ford Focus

Det här är en riktigt bra bil. Utsedd till årets bil vid ett tillfälle och sällsynt prisvärd, kanske framför allt som kombi. En av de mer vanligt förekommande motorerna är 1,8F, alltså en motor som kan köras på bensin eller E85. Och det kan ju vara lockande att välja den – men motorn är inte bra.

Den måste varvas hårt för att leverera den kraft man behöver och drar då ofta olja och oväntat mycket bränsle. Och om de körs på etanol slits de hårt, vittnar flera mekaniker om. Köp gärna en Focus – men välj en annan motor. Och se upp med Volvo V50. Samma maskin går att få där också.

Foto: David Lilja

9. BMW 7-Serie

Stora, ultralyxiga och härliga. Som begagnade är de här bilarna som ofta kostade långt över en miljon kronor dessutom riktigt billiga att köpa. Att äga dem är en helt annan historia – en begagnad 7-Serie i garaget kan bli en ekonomisk mardröm.

Däcken är dyra, det är dyrt att serva bilarna, det är dyrt att tanka bilarna. Och när de börjar gå sönder det finns hur mycket a avancerad elektronik som helst som kan kosta en förmögenhet att få ordning på. Ska man skruva själv krävs mycket mer än att bara vara lite händig.

10. Subaru Forester

Det är lätt att älska en Subaru Forester, för det finns inte så många bilar som kan mäta sig när det gäller framkomlighet och robust vardagsfunktionalitet. Dock så har många fattat det här – och begagnatpriserna har rusat i höjden.

Behöver man inte det där med framkomligheten så kan det vara smart att välja en annan bil. För de dyra pengar man lägger på en Forester hittar man lätt en modernare bil med betydligt trevligare inredning, högre utrustningsnivå och bättre bränsleekonomi.