Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 9 maj 2017 14:31

Varning för 12 begagnade bilar med dyra fel

Många fel är irriterande.
Men det är de dyra felen som gör att du ångrar ditt bilköp på riktigt.
De riktigt dyra felen som gräver stora hål i din hushållsbudget och tvingar dig att ställa in hela semesterresan till fjällen eller Europa.
Vi har hittat 12 begagnade bilar där risken är stor att du råkar ut för en dyr reparation.

1. BMW 1-serie 2004-2010

BMW har arbetat med en ny generation av minstingen 1-serien och då gjort bilen framhjulsdriven. Men som puritansk BMW-åkare kanske det bara är bakhjulsdrivet som gäller och då kan en begagnad "etta" från 2004 och framåt vara ett alternativ. Det här gäller modellen före dagens generation och problemet finns i kamkedjan i tvålitersmotorn, både diesel och bensin. Kedjan kan gå av vilket ibland föregås av ett missljud. Motorn är vänd så att kedjan sitter in mot kupén vilket gör att reparationen blir extra dyrbar.


2. Audi A8 2002-2009

Att köpa en lite äldre premium- eller lyxbil med rejäl motor brukar vara ett bra köptips för den som vill ha riktigt bra komfort och rejäla utrymmen i kupén. Men här finns det en och annan dyr felfälla. Audi A8 från den här tiden är tillverkad i aluminium och skador i karossen är därmed dyra att åtgärda. Det krävs både specialkunskap och specialverktyg. Är du ändå intresserad av en A8 från början av 2000-talet så gäller det att vara uppmärksam på eventuella skador och repor.


3. Kia Soul 2009-2014

Kia kom med sin lite udda Soul på hösten 2008 och modellen skulle locka till sig unga köpare som var sugna på en annorlunda suv. Kia var lite före sin tid med modellen som framför allt ändå har hittat sina marknader. Designen har haft lite barnsjukdomar. Till exempel ska en spekulant på en Soul titta till bakdörrarna och sparklådorna eftersom framjulen gärna sprätter upp grus och smuts där vilket kan leda till rostproblem. Sånt vi trodde var över på bilar. Men bristen på stänkskydd ställer hela tiden till problem. När det är dags att byta avgassystem och katalysator blir det en obehaglig överraskning vid kassan. De är klart dyrare än konkurrenternas motsvarande delar. Dyra reservdelar är något genomgående för Kias äldre bilar, vilket gör begagnatvalet svårare och viktigare. Se över skicket på bilen ordentligt då alla verkstadsbesök blir dyra.


4. Mercedes E-klass 2010-2016

Foto: Mercedes

Dagens generation av E-klass har tokhyllats för sin fina komfort och den fina tekniska nivån. Den förra generationen hyllades också och är ett populärt begagnatval nu när priserna sjunkit rejält. Rostskyddet fick kritik på äldre E-klassare men förbättrades ordentligt till 2010-modellen. Några har noterat problem med ryckig gång i den sjustegade automatlådan men det kan fixas med en mjukvaruuppdatering. Många E-klass rullar som taxi så se upp med långmilare där mätaren skruvats tillbaka. Det blir också dyrt, rejält dyrt, den dagen något går sönder på en gammal E-klass. Reservdelarna kostar dubbelt så mycket som hos andra märken och det här kan om du har otur, eller om du köper en bil som gått långt, gräva stora hål i plånboken.


5. Land Rover Freelander 2007-2014

Det är inte ovanligt med många småfel på Land Rover-bilar men här finns risk för en större reparation. Se upp med oljeläckage från vevhusventilationen. Här finns också ett problem med kondens som på vintern kan leda till att det fryser i vevhusventilationen. På dieselmotorn ska ett partikelfilter bytas regelbundet enligt serviceboken. Det är ett dyrt byte så du behöver titta in i serviceboken för att se att det är gjort och när det ska göras.


6. Opel Vectra 2003-2008

Opel slog på stora pr-trumman för nya Insignia men redan modellen Vectra var hyggligt populär i Sverige i början av 2000-talet. Och det finns äldre bilar som i dag kommit ner ordentligt i pris. Men se upp för en rad kostsamma fel. Elfel, problem med klimatanläggningen, spindelleder och ljuddämpare krånglar och kostar. Men allra dyrast är kanske de så kallade avgasflexrören på dieselmotorerna. De brukar vibrera sönder, skapa missljud och de är dyra att byta ut. Lyssna efter det här oljudet om du är intresserad av en äldre Vectra.


7. Volkswagen Golf 2009-2012

Foto: Volkswagen

VW:s populära Golf får lida för ett typfel hos VW-gruppen med automatlådan DSG. Den sjustegade varianten av lådan kan slira, låta illa, tappa växlar eller vibrera. Och ett byte blir dyrt om inte garantin står för det. VW-gruppen har haft DSG-problem i flera olika bilar, märken och modeller. Inte sällan har de här bilarna körts hårt eller så har lådan tvingats arbeta tillsammans med en kraftig motor. DSG-lådorna med beteckningen DQ 200 har torrlameller och de kan ta stryk, vilket leder till problem. Är du intresserad av en bil från VW-gruppen med DSG-låda så ta reda på vilken version av låda och motor det är och försök leta fram bra och trovärdig information från olika forum på nätet. Det här är en djungel att sätta sig in i med mängder av olika fel och symptom – men det är ett dyrt fel att repararera så hittar du rätt drivlina är det värt mycket pengar.


8. Range Rover 2002-2012

Foto: Lasse Olson / EXP

En stor, snygg och lyxig suv som med åren nått ner i lagom prisnivå. Lägg till magiskt fin komfort och fina drivlinor. Det är klart att många drömmer om en Range Rover. Men driftskostnaderna kan lätt skena iväg. Läckande kylare är en irriterande detalj som ett byta kostar minst 8 000 kronor. Se också upp för chiptrimmade bilar eller bilar som körts för hårt. Topplocket riskerar att bli skevt om bilen pressats över sina gränser. Och det blir dyrt att reparera, vi lovar. En design- och konstruktionsmiss är att kompressorn till luftfjädringen sitter vid reservhjulet. Där kan det lätt bli fukt och smuts vilket inte kompressorn klarar. Flera uppgraderingar har gjort av tillverkaren varför det är mycket viktigt att kontrollera serviceboken.


9. Toyota Corolla 2003-2007

Foto: Toyota

Toyota är sällan med på såna här listor då deras bilar dels har få kända fel och inte så dyra reservdelar eller servicekostnader. Men det finns några typfel som dessutom kan bli dyra. 1,8-litersmotorn, bensinaren, kan börja dra olja och hänger bilägaren inte med då med regelbundna kontroller kan det bli ett dyrt motorras. Nu är det förstås alltid så att äldre bilar ska kontrolleras regelbundet men det är irriterande med plötsliga fel som leder till dyra reparationer. Så ta för vana att kolla oljan om du kör runt med en 1,8-litersbensinare från de här åren.


10. Mazda5 2005-2010

Mazda visade en lite udda familjebil inför modellåret 2005. Bland annat är det stora och rejäla skjutdörrar bak och det gjordes en stor grej av att det gick att springa igenom bilen. Tyvärr har dörrarna haft problem med låskistorna och detaljer som laddluftkylare och extra värmeskydd på avgassystemet har hanterats på garantin. Se till att det är gjort. Lite allvarligare och dyrare är att bilen sliter däck. För oss i Sverige som har minst två uppsättningar så gäller det att ha koll på slitaget och också köpa fräscha däck. En Mazda5 kostar alltså betydligt mer i däck varje år.


11. Renault Clio 2006-2012

Foto: - - / OKÄND

Tredje generationens Clio är precis som sina föregångare en populär småbil. Den är lite gullig sådär och lagom stor för singelhushållet. Men se upp med service- och reservdelspriserna. Behöver kopplingen bytas, vilket händer om ägaren slirat för hårt på den, så kostar det närmare 20 000 kronor. Vart fjärde år ska kamrem och vattenpump bytas, ett verkstadsbesök som kostar en bit över 20 000 kronor. Den lilla billiga småbilen blir här raskt dyrare att äga för den som behöver verkstadshjälp än många större och dyrare bilar.


12. Volvo S80 2006-2016

Volvos "nya" 90-seriebilar har fått mycket beröm. Men många föredrar designen på de lite äldre bilarna och många gillar också de lägre priserna. Volvos fina S80 kan vara ett bra alternativ för den som letar efter en lite större sedan med bra komfort. Se då upp med några småfel på styrväxlar, bakluckan och bromsskivor men framför allt på oljenivån i motorerna 2,4D och D5. Motorerna behöver rätt service för att jobba bra och länge och ett fel där diesel späder ut oljan och får nivån att stiga kan leda till mycket dyra reparationer. Ett tydligt symptom på diesel i oljan är att motorn skenar.

Relaterat