Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 5 feb 2019 14:17

12 bästa begagnade suvarna – i tre olika prisklasser

Allt fler svenskar skaffar de höga och rymliga suvarna. 

Vill du haka på trenden och göra en bra affär bör du blicka mot begagnatmarknaden. Där tappar de populäraste modellerna från tidigare år snabbt sitt värde. 

Här nedan listar vi de tolv bästa köpen – i tre olika prisklasser. 

1. Volvo XC60 (2011) – 100 000 kronor

Första generationen av sverigefavoriten Volvo XC60 har letat sig ned till, och även
under, 100 000 kr-gränsen. XC60 kom som årsmodell 2009 men för 100 000 kr får
man ett helt okej exemplar av årsmodell 10/11 utan överdrivet många mil på
mätaren.

Enligt ägarna innebär XC60 ett i regel problemfritt bilägande men se upp för
kamremsbyte som ska ske runt 18000 mil. Som bil brister XC60 egentligen bara på
något bristande körglädje samt den femcylindriga dieseln som känns gammaldags
och är törstig. Men komforten är god och XC60 har både smarta lastlösningar och
rymmer mycket.


2. BMW X1 (2012) – 100 000 kronor

BMWs minsta suv, x1, konkurrerar främst med Audi Q3 och Mercedes GLA. Men då
BMW var pionjärer i klassen och äntrade scenen med första generation X1 redan
2009 har X1 nått ner till en lägre prisnivå. Audi kom med Q3 2011 och Mercedes
2014 med GLA.

Första BMW X1 baserades på 3-serien vilket resulterar i en körglad
liten bil. En bidragande faktor är att fyrhjulsdriften i X1 främst driver på bakhjulen. När
vi ändå är inne på hjul ska det nämnas att somliga haft problem med trasiga
hjullager. Lyssna efter missljud under provkörningen.


3. Dacia Duster (2016) – 100 000 kronor

Dacia Duster, Sveriges billigaste suv! Instegsversionen går lös på 99 900 kr, men det
är knappast någon som köper en sån. Med mer utrustning stiger priset upp mot 150
000 kr och du får en välutrustad bil från 2016/2017 för samma pris som en ny Duster.

Den rumänska suven gör dock skäl av att vara billig. Plastigt, bullrigt och massvis
med billiga lösningar. Men då den är så simpel är det få saker som kan strula och
trots Dacias rykte rapporteras hållbarheten vara god.


4. Peugeot 2008 (2016) – 100 000 kronor

Snäppet över Dacia, både prismässigt och på de flesta andra plan för den delen,
hittar vi bland andra Peugeot 2008. I Samma kategori bilar hittar vi bland annat
Renault Captur, Citroën C4 Cactus och Nissan Juke. Men då är Peugeot en klart
roligare bil som inte har lika sävliga köregenskaper som de nämnda konkurrenterna.

Vanligaste motorn i prisklassen är en trecylindrig på 82 hk. Men en 110
hästarsversion av samma motor och automatlåda finns även runt 100 000 kr.


5. Kia Sportage (2015) – 150 000 kronor

Tack vare Kias långvariga nybilsgaranti på sju år är Sportage ett bra begagnatköp.
Även syskonbilen Hyundai ix35 har lång garanti men sträcker sig istället över fem år.

Sportage är en ganska tråkig och intetsägande bil, speciellt innan generationsskiftet 2016. Körglädjen är frånvarande i både drivlina och chassiuppträdande men i övrigt är Kia Sportage en okej bil, varken mer eller mindre. Var extra noggrann här med att bilen har servats på ett korrekt sätt så garantin fortfarande gäller.


6. Mazda CX-5 (2014) – 150 000 kronor

Mazda är ett underskattat märke. CX-5 är en bra och rolig bil som egentligen bara
brister på att den släpper in mycket ljud i kupén på grund av dålig ljudisolering. Det
gäller dock alla modeller från det Japanska märket, men i och med nya generationen
som kom i fjol hade Mazda bättrat sig på riktigt.

Vanligaste CX-5 har dieselmotor och fyrhjulsdrift vilket är en bra kombination som passar bilen. Var inte rädd för att köpa diesel! Men se upp med elfel, fall har rapporterats där Mazda inte kunnat åtgärda felen.


7. Audi Q5 (2012) – 150 000 kronor

Audis mellanklass suv, Q5, håller rakt igenom en högre klass än de andra nämnda
bilarna i nivån 150 000 kr. Vilket dock tar ut sin rätt då den måste åldras några år till
för att passa in i prisklassen. Audi Q5 är en terrängduglig bil med bra fyrhjulsdrift. Att
en Q5:a är tvåhjulsdriven är lika ovanligt som att den drivs av bensin.

För den som vill ha guldkant i vardagen går det att få tag på en Q5:a med den större och starkare treliters V6:an, räkna då med en något tidigare årgång om budgeten ligger runt 150 000 kr. Se upp med dåligt utrustade bilar då Audi inte har den bästa
standardutrustningen och dyr extrautrustning.


8. Fiat Freemont (2015) – 150 000 kronor

Det går att argumentera om det här är en suv eller en så kallad MPV. Men förutom
identitetskris har Freemont en del andra brister. Främst är det dålig körkänsla och att
automatlådan kändes utdaterad redan när den var ny. Som även bidrar till en hög
bränsleförbrukning.

Men du får en relativt ny bil med 170 hk stark dieselmotor, automatlåda, fyrhjulsdrift, 7-sits och gedigen utrustning för 150 000 kr. Och då får den nästan vara hur tråkig den vill och fortfarande vara ett bra köp, speciellt för den lite större familjen!


9. Volvo XC90 (2014) – 200 000 kronor

Uppe i dagens dyraste prisklass finns det här guldfyndet - en fullstor lyxsuv i
förhållandevis ung ålder! Skillnaden mellan den här och nya generationen är en av
de största skillnaderna som finns mellan två generationer och gamla XC90 känns
verkligen gammal. Men det är ändå en bra bil som är stor och lyxig.

Nackdelar är den höga bränslekostnaden som följer bilstorleken och den höga vikten. Sen är det som alltid med lyxbilar, mycket elektronik och funktioner är lika med fler saker som kan strula.


10. Hyundai Santa Fe (2015) – 200 000 kronor

Santa Fe är ytterligare en stor suv, som dock inte har samma premiumkänsla som
Volvo XC90. Här är det istället mycket plastigare men för 200 000 kr får du en nyare
bil som är välutrustad och inte har allt för många kilometer på mätarställningen.
Santa Fe är modellen större och därmed en väldigt rymlig bil. Mycket bil för pengarna

helt enkelt. Men akta dig för tidigare årsmodeller då det rapporterats om motorer som
stängt av sig under färd.


11. Mitsubishi Outlander PHEV (2014) – 200 000 kronor

Att som privatperson köpa en ny laddhybrid är dyrt. Men nu när priserna har krupit
ner är det här ett riktigt bra köp. Pendla till jobbet genom att enbart köra på el och
kombinera det med den låga skatten och det här blir ett riktigt billigt bilägande.
Nackdelarna med Outlander PHEV är tråkiga köregenskaper och att den piper
extremt mycket. Starta, stäng av bilen, öppna dörren, kör en meter utan
säkerhetsbälte – allt piper.


12. Skoda Yeti (2016) – 200 000 kronor

Fyrkantiga Skoda Yeti är en kul bil sett till formen. Det gynnar även
innerutrymmena med ett fyrkantigt bagage och bra takhöjd i kupén. Sen är
köregenskaperna inte lika kul, faktiskt fick just det min forna arbetskollega att sälja
sitt nyförvärvade exemplar. Sen var den även rostbenägen. Dock ska det tillägas att det var ett tidigare exemplar.

Men Yeti har trots det flera styrkor. Bland dem finns en bra fyrhjulsdrift och den kompakta karossen med korta överhäng som ger goda terrängegenskaper. Idag har Yeti ersatts av stora Kodiaq och mindre Karoq.