Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 16 apr 2019 14:23

10 roliga bilar som är billiga på Blocket

Vad krävs egentligen för att en bil ska vara rolig att köra? Massor av hästkrafter? Nej. 

Men gärna inte för många kilo att släpa på, och ett chassi som gör varje kurva till en upplevelse. Här är tio bilar som varken skäms för sig på den slingriga landsvägen eller gör dig bankrutt.

Varje bil kommer med ursprungspris, vad den kostar på Blocket samt pris på mobile.de.

1. Mini Cooper S (2001–2006)

Foto: Patrik Lindgren

Man kanske inte tror det vid en första anblick, men original-hundkojan var, på sin tid, en tävlingsvagn av rang. Nya Mini, som kom 2001, förde traditionen vidare. Kvick styrning och kort hjulbas med korta överhäng var huvudnumren. Roligast från fabrik blev det om den hette John Cooper Works eller den ovanliga värstingen GP, men även en Cooper S riskerar ge dig djupa smilgropar. Att hitta trimdelar för bättre banupplevelse är också väldigt enkelt. Till nackdelarna hör att modellen mellan 2001 och 2006 är oväntat plastig interiört. Till andra generationen – som dessutom delade motor med Peugeot och inte med Chrysler – så blev kvalitetskänslan bättre.


Ursprungligt pris (2002): 197 000 kr.
Pris på Blocket. se: 45 000 kr.
Pris på Mobile. de: 30 000 kr.


2. Porsche 944 (1982–1991)

Porsches frontmotorserie må vara avskydd av somliga 911-puritaner. Men för vår del, som är på jakt efter mer överkomliga bilar som är roliga att köra, är det snarast en fördel. Ty även om priserna på 944 (modellen som kanske är mest jämförbar med 911) också börjat stiga, så är det en helt annan värld jämfört med om motorn suttit bakom bakaxeln. Bakom bakaxeln sitter dock växellådan, och just transaxelkonstruktionen ger 944 en svåröverträffad viktfördelning, vilket gör modellen utmärkt på bana. Sikta dock på en av de senare årsmodellerna för att ha ett bättre utbud av uppdaterade hjulupphängningar och delar.


Ursprungligt pris (1987): 288 000 kr.
Pris på Blocket. se: 69 000 kr.
Pris på Mobile. de: 50 000 kr.


3. Volkswagen Golf GTI (2004–2008)

År 2004 återupptäckte plötsligt Volkswagen GTI-namnet. Biltypen man var med och namngav drygt 20 år tidigare hade successivt urvattnats, till Golf IV där man snarast behövde förstoringsglas för att särskilja GTI:n. Till Golf V, som alltså kom 2004, var receptet från det tidiga 1980-talet tillbaka. Körglädje i första rummet. Enklare exteriöra uppgraderingar, så som den röda ramen kring grillen. Större fälgar. Rutig klädsel. Och en bil man mer än gärna tar med sig till en banträff, än i dag. Delar finns det gott om, och det är också relativt vanligt med helt tävlingsombyggda exemplar.


Ursprungligt pris (2004): 242 900 kr.
Pris på Blocket. se: 46 000 kr.
Pris på Mobile. de: 39 000 kr.


4. Suzuki ignis sport (2003–2005)

Här talar vi av stor erfarenhet. I början av 2010-talet ägde vi nämligen två bilar för banracing. En Mazda Miata och en, just det, Suzuki Ignis Sport. Den lätta tvådörrars småbilen skilde sig redan från fabrik radikalt gentemot den sömniga fyrdörrars standardmodellen och även om Suzuki kanske främst kom att bli förknippade med rally så gjorde sig modellen även bra på en tävlingsbana. Om inte annat så bara för skojs skull. Modellen ersattes så småningom av efterträdaren Suzuki Swift Sport. Även den en rolig bekantskap, på småvägar, på bana eller i rallyskogen.


Ursprungligt pris (2003): 139 900 kr.
Pris på Blocket. se: 18 000 kr.
Pris på Mobile. de: 25 000 kr.


5. Volvo 850 T-5 (1993–1997)

Kanske är det inte någon Volvo som har mer racinghistorik än 850 T-5. Eller, ska vi säga 855 T-5? I den gamla Volvo-terminologin var 855 kombimodellen, och visst var det så, att första året Volvo tävlade i brittiska BTCC, 1994, så körde man med en kombi. Det var helt enkelt mer aerodynamiskt så, och det blev helt klart mer av en blickfångare. Lägg åren i BTCC till massvis med segrar i den svenska motsvarigheten STCC, så ser du stamtavlan. Även i standardtappning är dock 850 T-5, med hjälp av sin mustiga motor, en vanlig syn på banträffar runt om Sverige. Värstingen T-5R, är strået vassare och dyrare.


Ursprungligt pris (1994): 237 300 kr.
Pris på Blocket. se: 15 000 kr.
Pris på Mobile. de: 25 000 kr.


6. Lotus Elise (1996–2001)

Foto: Glenn Lindberg

Att prata roliga banbilar och inte nämna Lotus vore väl snudd på tjänstefel? Men faktum är att när Elise presenterades 1996 stod Lotus på ett sätt utan en bil som levde upp till grundaren Colin Chapmans berömda devis – "simplify, then add lightness". I stället hade man efter en sejour under GM:s ägande berikats med en framhjulsdriven roadster med klassiska namnet Elan. Förvisso en trevlig (och underskattad) bil, men ingen typisk banbil. Därutöver fanns den redan då åldrande Esprit i produktion, men den var lite för stor och tung. Räddaren i nöden blev Elise, en liten bakhjulsdriven roadster med mittmotorn hämtad från Rovers (!) lagerhyllor. Än i dag är Elise grymt trevlig i kurvorna. Men var försiktig på gränsen, bakänden kan släppa tvärt.


Ursprungligt pris (2000): 320 000 kr.
Pris på Blocket. se: 200 000 kr.
Pris på Mobile. de: 170 000 kr.


7. BMW 3-serie (1990–2000)

Foto: Patrik Lindgren

Nej, du behöver inte ha en M3 om du ska ha kul på bana med en BMW 3-serie. Även i enklare versioner har bilen en körglädje förunnad få. Både E46, som kom 1998, och företrädaren E36, är vanliga syner på våra banor. Liksom även generationerna före och efter. Kanske ser du främst 3-serie på bandagar och andra mer publika evenemang, men det har även byggts om ett antal i riktig racingskrud, vilka körs i exempelvis Svenska Långloppscupen. De historiska förebilderna går att hitta i brittisk och tysk standardvagnsracing. Vill du modifiera din bil är utbudet av delar stort, inte minst på hemmamarknaden Tyskland.


Ursprungligt pris (1992): 184 500 kr.
Pris på Blocket. se: 10 000 kr.
Pris på Mobile. de: 6 000 kr.


8. Toyota MR2 (1989–1999)

Toyotas lilla sportvagn MR2 finns i tre generationer, där samtliga har mittmotor, bakhjulsdrift och kupéutrymme för två personer. Den sista generationen är en renodlad roadster, ibland pejorativt kallad fattigmans-Boxster, efter sin likhet med en Porschemodellen. Generationen innan är mer coupélik, och även om den egentligen är rätt ovanlig i Sverige finns i skrivande stund ett handfull exemplar till salu på annonssajten Blocket, för priser mellan 50 000 och 100 000 kronor. Vissa av dessa också redan med tydliga trim- och trackday-ambitioner utrustningsmässigt. Att hitta någon i helt originalskick är svårare.


Ursprungligt pris (1989): 150 000 kr.
Pris på Blocket. se: 50 000 kr.
Pris på Mobile. de: 39 000 kr.


9. Peugeot 206 RC (2003–2006)

Småbilar gör sig ofta bra som på krokiga vägar eller på bana, särskilt i de fall där de kombineras med lite piggare anrättningar under huven. För några år sedan var Peugeot 205 GTI en vanlig syn på banträffar. Även i dag ser man dessa, men prisutvecklingen har skenat, och att kalla en 205 GTI billig i dag är knappast en hel sanning. Låt oss i stället rikta blickarna mot efterträdaren 206, som under några år vann allt som gick att vinna i rallyskogen. Värstingen för gatan (och banan) hette RC – ett tillägg som betydde just ingenting, men det indikerade en skojfrisk (men ovanlig) arvtagare till 80-talets 205 GTI.


Ursprungligt pris (2003): 179  900 kr.
Pris på Blocket. se: 19 000 kr.
Pris på Mobile. de: 30 000 kr.


10. Renault Clio sport (2000–2005)

Ännu en småbil som är skojig runt kurvor. Men till skillnad från Peugeot 206 RC här intill var inte Renault Clio Sport värstingen i programmet. Det var i stället fullblodsdårskapen Clio V6, som tillverkades i Sverige och hade mittmonterad (!) V6-motor. Clio Sport har i stället en helt normal fyrcylindrig radmotor, med 172 hästkrafter. Ingen överladdning. Mer än så behövs inte för att ha skoj i kurvorna runt valfri tävlingsbana. Köregenskaperna är förlåtande, med gas och broms får du i värsta fall ett lite snyggt uppställ i chikanen. Och förresten, du får en Clio Sport för just inga pengar alls.


Ursprungligt pris (2000): 175  000 kr.
Pris på Blocket. se: 20 000 kr.
Pris på Mobile. de: 15 000 kr.