Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 12 mar 2019 13:45

10 lyxbilar som rasat i pris

Från 704 000 kronor till 20 000 spänn på femton år!

Det låter som ett dåligt aktietips, men är sanningen om Volkswagen Phaeton – bilen som har tappat 97 procent av sitt nypris.

Det är nu du ska köpa en. Eller en av de andra fantastiska bilarna på den här listan.

1. Audi A8 2002-2009

Andra generationen Audi A8 lanserades 2002 och innebar inga revolutionerande nyheter på designfronten. Precis som tidigare är A8 byggd på en aluminumstomme, Audi Space Frame. De generösa yttermåtten borgar för fina kupéutrymmen. Vanligaste motorn är en V8:a på 4,2 liter och 335 hästkrafer. Från Tyskland har det också privatimporterats en del A8 med V8 på 3,7 liter och 280 hästkrafter. Lyxversionen hade en V12-motor. Tre olika dieselmodeller fanns att välja mellan, på 3,0, 4,0 samt 4,2 liter. I dag kostar dieselmodellerna oerhört mycket i skatt och priserna är därför låga. Dieselbilarnas NOX-utsläpp bidrar också till att sänka efterfrågan. Många och dyra fel kan ruinera. Kolla att allt fungerar och att kamremmen (svindyr!) är bytt.


Ursprungligt pris (2002): 542 000 kr.
Pris på Blocket. se: 50 000 kr.
Pris på Mobile. de: 37 000 kr.


2. BMW 7-serie 2002–2008

Fjärde generationen 7-serie lanserades som årsmodell 2002. Med modellen debuterade märkets nya designspråk signerad Adrian van Hooydonk. Nytt var även det nya bildskärmsstyrda menysystemet med iDrive-styrkula. Dessutom kom den nya smarta nyckeln, en ny sexväxlad automatlåa och finesser som nattseende. E65 lyder den interna modellbeteckningen. Lång och kort hjulbas erbjöds och en uppsjö av olika bensin- och dieselmotorer. Med tanke på driftskostnaderma är den raka sexan i 730i att rekommendera. 735, 740, 745 och 750 har V8:or, 760 en V12-motor.


Ursprungligt pris (2002):
701 000 kr.
Pris på Blocket. se: 52 000 kr.
Pris på Mobile. de: 30 000 kr.


3. Lexus LS 2001–2006

Tredje generationen Lexus LS debuterade redan i januari 2000 på bilsalongen i Detroit, men började säljas först som årsmodell 2001. V8-motorn var ny, på 4,3 liter och 290 hästkrafter. Designspråket är inte särskilt spännande, men faktum är att Lexus designer hade fått order att ta ut svängarna med den nya LS-serien. Detta eftersom det hade kommit till ledningens kännedom att kunderna ansåg att förre modellen var alltför anonym. LS 430 är en dröm att köra för den som prioriterar komfort och låg ljudnivå. På köpet får man ett bekymmersfritt bilägande.


Ursprungligt pris (2002):
726 000 kr.
Pris på Blocket. se: 100 000 kr.
Pris på Mobile. de: 80 000 kr.


4. Volvo S80 1998–2006

Första generationen Volvo S80 ger dig mycket bil för pengarna. Först och främst i form av en spännande design. För det andra i form av komfort, säkerhet och utrymmen. När S80 var ny på begagnatmarknaden skrev vi mycket om barnsjukdomarna som förföljde modellen, men med tanke på bilarnas ålder i dag är det inget som ska solka kalkylen 2018. S80 såldes med bensinfemmor och bensinsexor, och det är dessa som vi rekommenderar i dag. Femmorna är pålitliga och tål många mil. Servicen kostar inte överdrivet med pengar. Dieslarna kostar däremot för mycket i skatt.


Ursprungligt pris (1998):
239 900 kr.
Pris på Blocket. se: 8 000 kr.
Pris på Mobile. de: 8 000 kr.


5. Mercedes S-klass 1998–2005

Mercedes W140, den stora S-klassen under 90-talet, fick utstå en hel del kritik för att den var för mycket. För stor, för klumpig, för mycket av allt. Efterföljaren W220 som kom 1998 kan ses som en respons på den kritiken. Nu var linjerna smekande mjuka, takstolparna lutade som på en kupé och designen utstrålade modernitet. De första åren gav emellertid den nya S-klassen dåligt rykte på begagnatmarknaden. COMAND-systemet krånglade regelmässigt och den som köper en gammal S-klass bör räkna med ett inte helt problemfritt billiv.


Ursprungligt pris (1998): 603 000 kr.
Pris på Blocket. se: 25 000 kr.
Pris på Mobile. de: 15 000 kr.


6. Jaguar XJ 2003-2009

Foto: Patrik Lindgren

Efterträdaren till X308-serien behöll i viss mån designspråket från äldre XJ-serier, men är ändå att betrakta som en revolutionerande ny bil. Jaguar hade för första gången gått in stenhårt för att banta vikten på sin XJ-serie med hjälp av aluminiumkaross. Komfort och väghållning är därför i toppklass, bilen väger ett par hundra kilo mindre än konkurrenterna. För första gången i en XJ sitter baksätespassagerarna också bra, med bra benutrymme. med tanke på den låga vikten känns V8-motorerna onödiga, det räcker med treliters V6-an. Dieselalternativen vill vi avråda från om det inte är så att du tänker köra väldigt många mil. Dieselmodellerna drabbas av hög skatt och tveksamt andrahandsvärde


Ursprungligt pris (2003): 599 000 kr.
Pris på Blocket. se: 115 000 kr.
Pris på Mobile. de: 50 000 kr.


7. Volkswagen Phaeton 2002–2006

Vill du färdas som en kung till lågpris? Då finns det ingen bättre bil än Volkswagen Phaeton. Modellen innebar en mångmiljardsatsning för Volkswagen. Bottenplattan delas med Bentley som Volkswagen några år tidigare hade köpt. Phaeton är alltså närmast att betrakta som ett syskon till Bentley Continental GT och Continental Flying Spur. Ett av kraven som chefen Piëch gav till teknikerna var att Phaeton skulle klara 300 km/h en helt dag i 50 graders värme och med en kupévärme på 22 grader. Till sist: Se upp för V12:an!


Ursprungligt pris (2005): 704 000 kr.
Pris på Blocket. se: 40 000 kr.
Pris på Mobile. de: 20 000 kr.


8. Kia Opirus 2003–2010

Kia lanserade sin lyxmodell Opirus som ett seriöst försök att utmana Mercedes och andra europeiska premiummärken. Tron var att kunderna skulle resonera rationellt och välja en sexcylindrig Opirus med en mängd finesser hellre än en fyrcylindrig Mercedes i basutförande. Men så fungerar inte marknaden. Opirus-bilarna blev stående i dammiga hörn hos bilhandlare runt om i Europa, och såldes till slut i knippen. Om kvaliteten vet vi inte mycket, men förmodligen får du hög komfort för lite pengar. Ryktet säger att kamremsskiftet är dyrt på Opirus, kolla att det är gjort .


Ursprungligt pris (2005): 395 000 kr.
Pris på Blocket. se: 37 900 kr.
Pris på Mobile. de: 30 000 kr.


9. Cadillac STS 2005–2011

Foto: Tom Drew

Efterföljaren till Cadillac Seville fick namnet STS, uttytt Seville Touring Sedan. I storlek placerades STS mellan kompakta CTS och den klassiska limousinen, DTS. Men i prislistan var STS top-of-the-line, det dyraste Cadillac kunde erbjuda. Utrustningen är på klassiskt amerikanskt manér fullödig. STS bygger på GM:s stora plattform "Sigma" och är till skillnad från tidigare Seville alltså bakhjulsdriven. Två motorer fanns att tillgå, en V6 på 3,6 liter och en V8 på 4,6 liter. En facelift gjordes 2008 då STS fick en ny grill. Med en längd på 4,99 meter erbjuds bra kupéutrymmen.


Ursprungligt pris (2005): 604 800 kr.
Pris på Blocket. se: 128 000 kr.
Pris på Mobile. de: 45 000 kr.


10. Lincoln Town Car 1998–2011

Vill du uppleva maximal limousinkänsla är Lincoln Town Car ett bra tips. Men namnet är grovt vilseledande. Någon "stadsbil" är det inte, snarare motsatsen. 1998 års modell blev den största Lincoln-modellen på 40 år. Lincoln Town Car mäter inte mindre än 5,47 meter i längd och 1,99 meter i bredd. Du kan sträcka på benen i baksätet! Vill du ha ännu mer plats så finns sedan 2001 en förlängd version. Konstruktion är gammeldags med en 4,6 liters V8 fram och stel bakaxel. Interiören är konventionell, Town Car delar detaljer med övriga Ford-familjen.


Ursprungligt pris (1998): Såldes ej i Sverige.
Pris på Blocket. se: 65 000 kr.
Pris på Mobile. de: 65 000 kr.