Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BEGAGNADE BILAR

Publicerad 18 apr 2017 15:48

10 bra begagnade bilar i vår

Ny- och begagnatförsäljningen är het i Sverige våren 2017. Bland de stora nyheterna finns en rad bra köp som vi tipsat om de senaste veckorna.

Och det finns också ett par riktigt bra begagnataffärer att göra för dig som är på hugget. Här har vi listat tio bra begköp våren 2017 – allt från stora Volvo XC90 till lilla Ford Fiesta. Här ryms också en riktig överraskning – en sexsitsig bil som är väldigt udda.

1. Volvo XC90 2014

Pris: cirka 270 000 kronor.

Kommentar: Det är mycket snack om Volvos nya 90-serie och flaggskeppet XC90. Men glöm inte bort den gamla XC90 som förde ett trevligt liv mellan åren 2003 och 2014. Och det här är en bil som åldrats väldigt väl. Designen är snudd på tidlös och XC90 ser väldigt smal och smäcker ut på vägen. Volvo har haft problem med spindellederna vilket även drabbat den här modellen. Men utöver det har det rapporterats väldigt få problem med bilen. Volvo har också en servicekampanj som ordnat till flera småfel. Priserna varierar kraftig beroende på drivlina, utrustningsnivå och antal körda mil. Populära D5-motorn, automat och fyrhjulsdrift gör att priserna kan krypa uppåt 300 000 kronor för rimligt få mil.



2. Toyota Auris 2012

Pris: cirka 90 000 kronor

Kommentar: Toyota presenterade Auris redan 2007 och den första generationen fanns under fem modellår. Auris fanns på den tiden inte som kombi men för den som vill ha en femdörrarsbil med bra kvalitet är det här ett fint alternativ. Körglädjen är inte den bästa – om du inte tillhör de som skrattar hela vägen hem från Bilprovningen. För Toyota Auris är en bil som har väldigt få för modellen typiska fel. Auris försågs 2010 med en hybdriddrivlina från storebror Prius och ett tips är att hålla sig till den eller till de rena bensinmotorerna då dieslarna har haft något fler problem genom åren. Toyota har överlag varit svårflirtade vad gäller dieslar och bara byggt dem för att kunna hänga med hyggligt i Europa.




3. Volkswagen Polo 2014

Pris: cirka 95 000 kronor

Kommentar: Volkswagen förbereder som bäst för en lansering av sin nya Polo. Småbilen har varit populär i Sverige genom åren trots sitt något höga pris jämfört med konkurrenterna. 2014 placerade sig VW Polo på 14:e plats över Sveriges mest sålda bilar och av småbilarna fanns bara Toyota Yaris framför. En hel del av de 4 567 bilar som såldes 2014 ska nu säljas och priset ligger på 80-100 000 kronor. Det finns en rad olika drivlinor att välja på och det finns också modeller med VW-gruppens automatlåda DSG, Många DSG-bilar har fått ny olja i växellådan och beroende på drivlina ska du också se upp med trumbromsarna bak. För ett tryggare köp se till att få skivbromsar och manuell växellåda.




4. BMW 3-serie 2013

Pris: cirka 190 000 kronor

Kommentar: Det här är första modellåret för den 3-serie som fortfarande säljs. På BMW-språk kallas modellen F30, kombin heter F31, och som vid varje modellbyte är det viktigt att köpa rätt bil och årsmodell. Äldre modeller kan vara registrerade tidigt under det kommande modellåret och då få samma årsmodell i registreringsbeviset som den nyare, helt andra, modellen. BMW:s 3-serie bjuder på väldigt bra köregenskaper och överlag mycket fina drivlinor. Det här är en bil som du verkligen kan köra långt med utan att tröttna. Nytt för F30/31-serien var steget över till turboladdade motorer för samtliga modeller. Spårkänslighet har varit ett problem och vissa har upplevt vibrationer vid fel val av däck och fälgar. Stora prisvariationer beroende på drivlina och utrustning.




5. Audi Q3 2014

Pris: cirka 210 000 kronor

Kommentar: Audi tillhör i dag de bilmärken som satsar allra mest på suv:ar med flera nya modeller på gång. Men Audi hängde på suv-tåget rätt sent och det dröjde några år innan Audi med hjälpa av delar från kusinen VW Tiguan plockade fram sin lilla Q3. Modellåret var 2012 men redan två år senare såldes nästan 1 000 Q3:or i Sverige. Drygt 50 av dem är till salu jut nu och beroende på drivlina kostar de runt 200 000 kronor. Audi har förstås VW-gruppens fina dieslar och då bensinarna drar lite väl mycket kan de vara att föredra. Här finns precis som för VW Polo dubbelkopplingslådan som man bör se till att den fungerar och har rätt typ av olja. Haldex-koppling fixar fyrhjulsdriften som är vanlig för modellen. Q3 är något lägre än Tiguan från samma period vilket påverkar takhöjden invändigt. Tänk också på att bagageutrymmet inte är speciellt stort.



6. Citroën C5 2012

Pris: cirka 110 000 kronor

Kommentar: Citroën C5 kom första gången redan 2001 och blev snabbt en populär bil tack vare sin fina komfort och sina fina dragegenskaper. Med åren förändras den något bulliga designen till att bli mera stram och rak. 2008 presenterades den generation, den tredje, som fortfarande rullar och vi hämtar vårt begagnattips från modellåret 2012. Väljer du gashydraulsystemet får du en mycket fin långfärdskomfort och även automatisk nivåreglering.

C5:an har haft vissa problem med styrlederna men i övrigt varit förskonad från några större felaktigheter genom alla modellåren. Dieselmotorerna är förstås vanligast på marknaden – det här var under den tydligaste dieseleran i Sverige – och den kanske allra bästa är tvålitersdieseln på 138 hästkrafter men det finns även nyare tvålitersmotorer med mer kraft.



7. Honda FR-V 2009

Pris: cirka 75 000 kronor

Kommentar: Är du ute efter ett udda bilval så är Honda FR-V ett bra tips. Och det här är ett udda val på flera sätt. Modellen har tre stolar fram och totalt sex separata stolar som dessutom kan justeras i längsled. Och med alla sex stolar på plats ryms ändå 439 liter i bagageutrymmet. Och förutom den här flexibla interiören är FR-V en bilmodell med väldigt få kända felaktigheter och problem. Det finns också rätt många lågmilare för modellen som tillverkades mellan åren 2005 och 2009. Populärast i Sverige var till en början tvålitersmotorn, bensin, men modellår 2007 ersattes den av en 1,8-litersmotor på 140 hästkrafter. Totalt har det i Sverige knappt 800 FR-V genom åren så det gäller att slå till på de fina exemplar som finns. Är det en dieselmotor är bilen privatimporterad.



8. Kia Sportage 2012

Pris: cirka 130 000 kronor

Kommentar: Kia Sportage är en av de allra mest populära suv:arna på den svenska marknaden de senaste åren och det finns totalt sett gott om bilar på begagnatmarknaden. Vi tittar här på en av de allra första modellerna, 2012, som också hyllades för sina fina egenskaper med bra garantier, bra utrymmen och bra pris. Nu har priserna fallit ytterligare och bilen är fortfarande ett väldigt prisvärt alternativ. Utbudet är ungefär 50-50 vad gäller två- och fyrhjuksdrivna modeller när fyrhjulsdriften kostar lite extra både i inköp och i bränsleförbrukning. Eluppvärmt baksäte och bra sittkomfort för alla i bilen är egenskaper som du njuter av även i en lite äldre bil. Sju års nybilsgaranti borde borga för att all service och allt underhåll är gjort enligt handboken även på äldre bilar. 1,7-litersdieseln har fått viss kritik för att den bullrar.



9. Mazda CX-5 2014

Pris: cirka 220 000 kronor

Kommentar: CX-5 är en mycket populär suv i Sverige och årets nya generation kommer att locka till sig många kunder. Förra generationen kom redan 2012 och det finns en hel del bilar ute i beghallarna. 2014 kan vara en lämplig årsmodell då bilarna fortfarande känns nya men den största värdeminskningen har passerat. CX-5 har också slagit flera konkurrenter i jämförelsetester genom åren. Drivlinan har fått beröm tack vare låga friktioner och därmed låg förbrukning, både för bensin- och dieselmotorer. Mazda har också fått beröm för ett fint fungerade fyrhjulsdriftsystem och bilarna är mer eller mindre alltid väldigt välutrustade. En viss kritik finns för relativt smala stolar - något att tänka på för de lite större bilköparna.



10. Ford Fiesta 2012

Pris: cirka 80 000 kronor

Kommentar: Ford Fiesta är en långkörare som modell och i sommar förbereder Ford för ytterligare en ny generation av den här storsäljaren. Mycket kommer att göras om då vilket inte ska ta bort intresset för Fiesta som begagnatalternativ. Det här är en relativt snygg och välbyggd småbil som passar många olika köpare. Styrningen har fått beröm genom åren liksom flera av drivlinorna. Utrymmet i baksätet är också bra trots att det här är en kort bil. Det finns en rad olika motorer – både bensin och diesel – där 1,4-liters bensin på 96 hästkrafter fått mest beröm. Bland dieselarna är 1,6-litersmotorn på 96 hästkrafter vanligast. Vibrationer i drivaxeln har förekommit och tänk på den höga lasttröskeln bak när du ska lasta i matkassarna.