Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 11 jan 2017 10:22

Begagnad sjusitsig bil – 11 bästa tipsen

Volvo XC90 – satsa på en bil efter faceliften 2006.

Volvo XC90 – satsa på en bil efter faceliften 2006.

1/3

Foto: Volvo

Ford S-Max 2008. Välj diesel, undvik flexifuelmotorn.

Ford S-Max 2008. Välj diesel, undvik flexifuelmotorn.

2/3

Foto: Ford

Citroën Grand C4 Picasso 2007-2012. Kolla så att all el fungerar!

Citroën Grand C4 Picasso 2007-2012. Kolla så att all el fungerar!

3/3

Foto: Citroën

Att ratta en stor buss för att hela familjen ska få plats är sällan en förares dröm, men det finns riktig trevliga vagnar i det tämligen snåriga utbudet. Sjusitsiga stadsjeepar som fallit kraftigt i pris finns det många av, men de tenderar att ha höga ägandekostnader på grund av reparationer och (ofta) hög bränsleförbrukning.

Vi listar elva bra sjusitsiga köp – några stadsjeepar, några minibussar och några som hamnar mitt emellan.

1. Volvo XC90

Volvo XC90 är inte bara Sveriges mest värdefulla exportprodukt, den är också omåttligt populär på begagnatmarknaden vilket märks på de höga priserna. Undvik de allra första årsmodellerna och sikta in dig på modeller tillverkade efter första faceliften 2006. Se upp för utslitna styr- och spindelleder samt Haldex-systemets vinkelväxel som kan slitas ut. Testa därför att fyrhjulsdriften verkligen fungerar innan affären är i hamn.

2. Mercedes R-klass

Stor, klumpig och oerhört bekväm. R-klass är en udda fågel i Mercedes modellutbud. Byggdes i USA mellan 2005 och 2013, och fanns med sex sittplatser som tillval. I Sverige är utbudet begränsat, men prislapparna desto trevligare. Det från början tokdyra nybilspriset har hamnat på riktigt behagliga nivåer, ofta tillsammans med fyrhjulsdrift och mängder av utrustning.

3. Chevrolet Orlando

En anonym doldis som trots sitt namn är tillverkad så nästan så långt från Florida man kan komma, nämligen i Sydkorea. Det hindrar inte bilen från att vara en trevlig familjefraktare som delar mycket känsla med koncernkollegan Opel. Hyggligt utrymme för sju personer, men då är bagageutrymmet väldigt begränsat. Skippa bensinmotorn och välj den starka och trevliga dieselmotorn med 163 hästkrafter.

4. Chrysler/Lancia Voyager (2008-)

En stor, boxformad och rymlig vagn med en trogen skara köpare. Senaste generationsbytet skedde 2008 då interiören uppdaterades och ett nytt sätessystem infördes. De senaste åren har Voyager sålts under Lancia-flagg, men bortom emblemen är det samma vanliga Chrysler Voyager.

Komforten är god och känslan mycket amerikansk, men den uppskattas bevisligen av nöjda ägare som leder till tämligen höga prisnivåer. Sikta in dig på dieselmotorn, den store bensinsexan är glad i bensin.

5. Ford S-Max/Galaxy (2008-)

Ford S-Max är undantaget som bekräftar regeln om minibussarnas tråkighet. Denna nu till åren komna modell är en trevlig bekantskap och faktiskt riktigt rolig att ratta. Vid introduktionen fanns S-Max med Volvos femcylindriga turbomotor på 220 hästkrafter. Då toppmodeller som nu rasat i pris på grund av bränsleförbrukningen. Desto smartare är någon av dieselmotorerna på 2,0 och 2,2 liter men undvik den tråkiga flexifuelmotorn!

S-Max hade fem sittplatser i standardutförande, men fanns som sjusitsig efter tillval. Syskonet Ford Galaxy är i stort samma modell, men med lite kantigare och rymligare kupé – och sju säten från början.

6. Toyota Verso (2009-)

Trist men bra, är tre ord som sammanfattar Toyotas sjusitsiga Verso tämligen väl. Modellen introducerades i sin nuvarande tappning 2009 och ger i dag mycket bil för pengarna. Smart lösning med kupéns sittplatser och hyfsade utrymmen. Dieselmotorerna är trevligast då bensinmotorerna utan turboladdning kan kännas lite tama med en fullastad bil.

7. Mazda5 (2011-)

Mazdas doldis i klassen är en uppskattad vagn för de invigda, men prislappen är tacksamt låg för spekulanterna. Senaste stora uppdateringen skedde i samband med generationsskiftet 2010, vilket är modellen att sikta in sig på, dessutom har den nyss trillat under 150 000 kronors-strecket. Köregenskaperna är spänstiga, men lite lynniga, och motorerna trevliga så länge den minsta 115-hästars 1,8-litersmotorn undviks.

8. Peugeot 5008 (2009-)

Fransmännens största är en iögonfallande men bekväm modell. Personer kortare än 170 centimeter sitter tämligen bekvämt även i den tredje sätesraden och komforten blir bara bättre desto längre fram man hamnar. Helt okej blir 5008 också att köra med den trevliga turboladdade 1,6-liters bensinmotorn med sina 156 hästkrafter. En av världens mest sålda dieselmotorer, PSA:s 1,6-liters HDI, finns också att tillgå. Också en trevlig maskin, om än lite tunn med tanke på 5008:s vikt.

9. Opel Zafira (2012-)

Namnet Opel Zafira introducerades redan 1999 och var då trendsättare för sin tid. Flexibla inredningslösningar har alltid varit Zafiras signum. Senaste generationen är den tredje och också den överlägset bästa. Introduktionen skedde så sent som 2012, men priserna börjar redan nå 150 000 kronors-sträcket. Prislappen på föregående generation kan verka lockande, men skippa den! Försök i stället pruta ner senaste modellen så för en betydligt trevligare, rymligare och säkrare bil.

10. Dodge Journey (2008-2011)

Dodge Journey existerade bara på den europeiska marknaden under knappt fyra korta år, mellan 2008 och 2011, men finns faktiskt fortfarande – under annat namn. 2011 bytte nämligen bilen nationalitet och blev Fiat Freemont som på grund av sin yngre ålder ännu är något dyrare än sin amerikanska kollega. Journey har gott om plats för sju åkande, trevliga motorer och en trevlig amerikansk känsla. Enkelt, men bra. Journey fanns med en 2,0-litersdiesel på 140 hästkrafter hämtad från Volkswagen. Välj hellre den än någon av de bensindrivna spisarna.

11. Citroën C4 Grand Picasso (2007-2012)

En urfransk vagn som kommer med både för- och nackdelar. Det positiva är en trevlig känsla i den rymliga kupén. Stora glaspartier skänker mycket rymd och bilens trevliga fjädring ger behagliga långfärder. Nackdelen kan vara några modelltypiska elfel som vissa bilar drabbats hårt av. Gå igenom bilen grundligt innan köp och testa samtliga elektriska funktioner, om allt fungerar: Bon voyage!

LÄS MER: 12 billiga familjesuvar