Audi Q7 test – här är betyget

Stor och tung - trots ett rejält bantningsprogram. Men nya Audi Q7 är packad med fin teknik och komforten är den bästa i klassen. Den trelitersdieseln imponerar stort och är svårslagen.

1. Motor 

Foto: Graeme Fordham

En väldigt mjuk och följsam effektkurva i en stor dieselturbo med 600 Nm:s vridmoment. Det blir inte mycket trevligare än så i en stor familjebil med terrängambitioner. Växellådan har åtta steg men drog lite väl länge på varje växel. Gasresponsen kan justeras i de olika körprogrammen. Fördelningsväxellådan från tidigare versioner är ersatt och fyrhjulsdriften och mittdifferentialen är integrerad i automatlådan. 



2. Körupplevelse 

Foto: Marcus Werner

Flera olika körprogram kan ställas in för att justera hur bra motorn svarar på gas, styrning, fjädring och växellåda. Vi kör mestadels på autoläget på de kurviga vägarna men körde också med lite snabbare motorrespons. Den kvicka styrningen och att bakhjulen hjälper till gör bilen kvickare i alla rörelser. Motorn sitter lägre än tidigare vilket har sänkt tyngdpunkten.



3. KOMFORT

Foto: Marcus Werner

Luftfjädringen och ljudisoleringen gör att bilen svävar ljudlöst fram över alla ojämnheter. Men stolarna kunde varit bättre, speciellt i andra och tredje sätesraden. Det är högt i tak i hela bilen vilket ger en rymlig känsla. Gott om benutrymme både fram och bak.



4. Utrustning 

Foto: Graeme Fordham

Här gäller det att plocka rätt i utrustnings- och paketlistan. Ha gärna 60-100 000 kronor extra avsatt för den utrustning du vill ha. Satsa på luftfjädring och de två olika assistanspaketen Tour och City är ett måste. Jag hade också valt teknikpaketet för att få Virtual Cockpit och Audi Connect. Släphjälpen Trailer Assist har förbättrats jämfört med den som visades i VW Passat.



5. Miljö 

Foto: Marcus Werner

Enligt EU:s körcykel klarar sig den här stora bilen på 5,9 liter diesel per tio mil. Det kommer också en laddhybridversion som drar fyra liter mindre. Men då är cykeln också väldigt snäll mot laddhybrider. Förbrukningen har sänkts tack vare en omfattande viktminskning. En ny effektivietsassistent (tillval) kn förutse trafik och väg och sänka förbrukningen ytterligare.



6. Säkerhet 

Foto: Graeme Fordham

Det är bra att även Audi jobbar hårt med säkerheten och här finns det mesta att tillgå - som autobroms, filvarning och runt-hörnet varning. En extra finess är också en varning för om dörren öppnas när det kommer en bil bakifrån. Enkelt och smart. Men flera system har aningen sämre prestanda än det som till exempel finns i Volvo XC90.



7. Design 

Foto: Graeme Fordham

Bilen är över fem meter lång men Audis designteam har jobbat bort det klumpiga och stora vi sett i tidigare modeller. Audi ändrar sällan mycket på sin design från modell till modell men här ser jag en klar förbättring. Taklinjen böjer mjukt av vilket inte alls märks inne i bilen där det är högt i tak.



8. Interiör

Foto: Marcus Werner

Mycket går att ställa in och mycket finns på flera ställen. Här behöver föraren bestämma för hur han eller hon vill ha bilen - annars blir det lite väl mycket att pilla på under resans gång. Audi har inte, som Volvo, vågat skrota knapparna för en stor pek-bildskärm. Det är nytt, stilrent och snyggt med många vackra detaljer. Men det är också lite traditionellt.




9. Ekonomi 

Foto: Graeme Fordham

614 000 kronor för grundversionen låter inte jättemycket men det är lite mer än en ren XC90. Sen tillkommer paketen och utrustningen. Jag plockar lätt ihop "nödvändiga" saker för 100 000 kronor och frågan är hur mycket av det värdet som är kvar om fem, sex år. Det blir viktigt att välja rätt - som till exempel luftfjädring.



10. Lasta 

Vi plockar upp den tredje sätesraden i testbilen och försöker vika ihop benen så att vi kommer in. Bakom mig får det då plats två kabinväskor eller en stor och en liten resväska. Audi har valt att lägga mycket av det utökade kupéutrymmet i baksätet. Men har du tredje stolsraden nere finns det å andra sidan mycket plats. Övriga utrymmen följer standard.

Totalt: 41 (av 50)


Annons: